Verdronken reddingbootpaarden Ameland herdacht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Verdronken reddingbootpaarden Ameland herdacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 11:44

http://pers.knrm.nl/
Ingezonden door Bokker papagroom

Op 14 augustus is het 35 jaar geleden dat op Ameland acht paarden verdronken bij de lancering van de Hollumer reddingboot. Het drama kreeg internationale aandacht, omdat het in die tijd uniek was dat een reddingboot nog met paarden te water werd gelaten. De inzet van paarden behoort bij de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) inmiddels tot het verre verleden, maar spreekt nog altijd tot de verbeelding. De traditie wordt in leven gehouden door het Reddingmuseum Abraham Fock op Ameland.

Op 14 augustus 1979 werd de reddingboot van Hollum gealarmeerd voor het in nood verkerende Duitse schip Windspiel 4. Er stond een stormachtige wind uit het zuidwesten en een sterke ebstroom. De walbaas van het reddingstation inspecteerde de zeebodem en oordeelde dat het veilig was om de reddingboot op die plaats te lanceren. Door een samenloop van omstandigheden ging het echter toch mis. Nadat de reddingboot was gelanceerd gleed de zware bootwagen weg in een diepe geul en sleurde de acht vastzittende paarden mee. De bemanning van de Windspiel kon door de reddingboot worden gered.

Critici spraken er schande van dat het reddingwezen paarden inzette bij zulke gevaarlijke situaties. Niettemin besloot de Redding Maatschappij, na een grondige evaluatie van het ongeval en mede op aandringen van de Amelander voerlieden, met paarden te blijven werken. Dat bleef zo tot 1988, toen een nieuwe snelle reddingboot werd gestationeerd in de Ballumerbocht. Sindsdien behoort de inzet van paarden voor het reddingwerk tot het verleden.

Voor de verdronken paarden werd een graf gegraven in de duinen. Bij de herdenkingssteen wordt op 14 augustus een krans gelegd. Een eerbetoon aan de trouwe dieren, die bij iedere alarmering stonden te trappelen om de reddingboot in zee te trekken en geen enkele vrees kenden voor het zeewater.De Amelander paardenreddingboot bestaat nog steeds. De Stichting Paardenreddingboot Ameland lanceert de voormalige reddingboot ongeveer tien keer per jaar voor demonstraties.

Meer weten wat er toen gebeurd is? Lees dan hier

Chiave

Re: Verdronken reddingbootpaarden Ameland herdacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:45

Toch mooi, dat er zo'n eerbetoon gegeven wordt.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:49

Vorige week de demonstratie voor de tweede keer gezien, ik vind het ongelofelijk hoe die paarden dat doen, eerst met donderend geweld die boot de zee in trekken, daarna op hun gemakje te midden van honderden mensen op blote voeten en slippertjes (!!) zich laten aaien en fotograferen, daarna weer met volle kracht die boot het strand op trekken _/-\o_ diep respect hoor!

Hoorde van iemand die er dat jaar geweest was hoeveel verdriet die boeren om de paarden hebben gehad :(:) Ik vind het een indrukwekkend verhaal, mijn dochters ook, we zijn nog bij het graf wezen kijken en er is een stripboek over het hele verhaal, dat moesten ze persé hebben (oké, oké, ik ook :D )

Chavalli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:51

Ik ga als ik op Ameland ben ook altijd even naar het paardengraf kijken, ik vind het nog steeds heel indrukwekkend.

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:02

Het blijft me raken, dit verhaal waar leven en dood zo dicht bij elkaar lagen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:28

De documentaire over deze tragedie is ookeen echte aanrader.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:32

Absoluut, die is ook zeer indrukwekkend... Paarden die begonnen te stuiteren in de wei of stal zodra ze het alarm af hoorden gaan.... Zo graag willen en zoveel geven....

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:37

Toch mooi dat ze dit nog wel herdenken!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:44

papagroom schreef:
De documentaire over deze tragedie is ookeen echte aanrader.

Waar kan ik die online vinden? De link in het oude topic (2007) is niet langer werkzaam.

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:55

Ik krijg er kippevel van! Heel goed dat ze hier aandacht aan geven.

Cedanaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 14:28

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 14:54

Ik was nog een hele kleine penny toen het gebeurde maar weet dat het enorm veel indruk op me gemaakt heeft. Nog altijd als ik er iets over lees of hoor dan doet het nog echt wat met me.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:13

Het jaar voordat het gebeurde had ik het boek "Het Brieschend Paard" gekocht, waarin ook de paarden en de reddingsboot van Ameland werden genoemd... voor mijn gevoel kende ik die paarden daardoor een beetje en dat maakte het extra schokkend toen ik het bericht hoorde.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:15

Ik kwam toevallig het topic uit 2007 tegen over die documentaire en heb deze zitten kijken, met kippenvel en tranen in mijn ogen. Toevallig kom ik nu dit topic tegen en ik moet zeggen dat ik het erg mooi vind dat het nog zo leeft op Ameland en men er nog zo mee bezig is.

Prachtig zo'n eerbetoon.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:19

Ja ik ben ook al een aantal keer bij het graf geweest. En ondanks dat je daar echt in de middle of niks staat, het is zo indrukwekkend. De verhalen ervan heb ik van verschillende Amelanders gehoord. Ze vertellen het verhaal met liefde, en je merkt op die momenten ook hoe zeer zij aan hun paarden gehecht waren. Het is zo mooi dat ze dat nog steeds herdenken.

Hier een link, daar staat een foto van het graf. Ik heb er zelf ook wel 1, maar die is nog van voor het digitale tijdperk.
http://www.persbureau-ameland.nl/pages/ ... 759420a4a6

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:38

kippenvel.... :brr:
Tranen biggelen al over mijn wangen als die beste man de eerste zinnen zegt...

Eagle74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 16:56

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 17:01

Mooi dat het herdacht wordt trouwens, die dieren hebben hun leven gegeven voor de mens.

En ik las net het bovenstaande bericht ook, is dit een erg ongelukkig toeval of juist een bewuste reddingsactie als demonstratie, dat was me niet duidelijk?

LvA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 17:08

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 17:08

Paar jaar geleden op vakantie op Ameland heb ik het verhaal van begin tot het einde gehoord, ook zijn we bij het graf/monument van de paarden geweest. Deed me echt iets, overal koude rillingen.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 17:09

Mooi eerbetoon....
Ken ze ook uit het Briesende Paard....prachtige tekeningen en zo echt....

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 17:52

Precies 2 weken geleden stond ik nog bij het monument. Elke keer als ik op Ameland ben ga ik weer even kijken. Blijft indrukwekkend!!!
Vind die documentaire erg mooi, arme man als hij in het begin breekt.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 22:53

karuna schreef:
Mooi dat het herdacht wordt trouwens, die dieren hebben hun leven gegeven voor de mens.

En ik las net het bovenstaande bericht ook, is dit een erg ongelukkig toeval of juist een bewuste reddingsactie als demonstratie, dat was me niet duidelijk?

De boot ging uit voor een echte reddingsoperatie. Een Duits jacht was in nood. Was wel de laatste keer trouwens. Tegenwoordig gaat de boot alleen nog uit voor demonstraties. Ameland is een paardeneiland. Het verdrinken van de paarden is nog steeds een gevoelig onderwerp. Maar iedere Amelander is trots op de boot en de paarden die vele levens redden.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 23:34

Nee was in 1979 niet de laatste keer dit werd nog met paarden gedaan tot 1988 toen pas is het afgeschaft.
Mooi eerbetoon en een zeer indrukwekkend verhaal, respect!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 05:40

Bluebontje, dat weet ik dat het een echte reddingsboot was. Ben bekend met het verhaal, kan me zelfs de nieuwsberichten nog herrinneren en ben er toen goed stuk van geweest.

, het ging alleen om het nieuwe bericht dat gister een paard gered is uit zee.