Stal Bria verliest drie paarden aan herfsttijloos

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Stal Bria verliest drie paarden aan herfsttijloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 11:44

http://www.bokt.nl
Ingezonden door Bokker danamuts

Afbeelding

Stal Bria in Hooge Mierde heeft sinds maart twee paarden, Voice IV en Dancing Bria (Voice x Osmium) verloren. Daarnaast is ook een pasgeboren veulen overleden. Dat meldt Ed.nl. De krant meldt dat dit komt door een partij hooi waar herfsttijloos in zat. Dat bevestigen de eigenaren Wil en Isabel van Gisbergen.

Volgens het echtpaar is 80 procent van de circa dertig paarden ziek. Zij vertonen apathisch gedrag en wiebelig op hun benen na het eten van hooi. De partij hooi komt uit de Duitse Eiffel. Daar groeit herfsttijloos volop. Maar voor paarden is het giftig. In Nederland is de plant amper aanwezig. Volgens de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit en de Gezondheidsdienst voor Dieren (GD) is dit het enige geval in Nederland waarbij paarden ziek geworden zijn na eten van hooi met herfsttijloos.

Voor Stal Bria een flinke klap. In gesprek met de krant zeggen ze: "We hebben er vijftien jaar lang voor gewerkt om op topniveau te fokken. Voor ons gevoel kunnen we de paarden nu niet verkopen of laten dekken". Of de paarden er weer bovenop komen is ook nog niet helemaal zeker.

Isabel zegt verder dat ze van het overlijden van de negenjarige Voice IV begin maart emotioneel kapot is. Of het echtpaar kan bewijzen dat het plantje de oorzaak is van het overlijden van de drie paarden is nog niet duidelijk. Het echtpaar heeft een veterinair internist en de universiteit van Zürich ingeschakeld. Zevenendertig balen had de leverancier bezorgd. Het echtpaar Van Gisbergen heeft de voerleverancier aansprakelijk gesteld.

aanvulling:
De familie Van Gisbergen is ook kritisch tegenover zichzelf. Ze wensen nu dat ze de partij terug hadden gestuurd.

De dierenarts van het echtpaar wil, zo lang het onderzoek loopt, niet reageren. De GD beweert dat het veulen is overleden aan ademnood bij de bevalling en niet aan herfstttijloos. Het echtpaar vindt dat ze door de GD niet serieus worden genomen. Volgens hen heeft de GD het onderzoek ernstig vertraagd door te wachten met het opsturen van weefsels. Ook de GD wil niet reageren tegenover de krant. Zij melden slechts dat ze een andere mening hebben dan de familie Van Gisbergen. Maar onderzoek bij Voice IV toonde aan dat in de mest de stof colchicine zat. Eén van de stoffen die herfsttijloos produceert. Bij Dancing Bria werd, evenals bij Voice IV, een verstopping van de dunne darm geconstateerd. Een van de symptomen van het giftige plantje.

De voerleverancier wil nu niet meer reageren tegenover de krant. Eerder deed deze dat wel. Hij zei toen dat het een verzekeringskwestie is. “De hooiproducent zou hier alert op moeten zijn.”, aldus in een eerdere verklaring tegenover de krant.

Voor verder onderzoek zal er nieuw bloedonderzoek gedaan worden bij alle paarden.

Verwant artikel
[VN] Giftige plant (Herfsttijloos) gevonden in paardenhooi
[VN] Giftige plant eist tweede dodelijk slachtoffer *update*
[VN] Tweede hooimonster bevestigt herfsttijloos
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 13-08-14 14:40, in het totaal 5 keer bewerkt
Reden: Dit artikel is aangevuld met informatie uit de papieren ED editie

berdien85

Re: Stal Bria verliest drie paarden aan herfsttijloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 11:45

Jakkes..

Gwen09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 11:46

Echt verschrikkelijk voor Wil en Isabel!!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 11:48

Wat sneu zeg,niet alleen voor de mensen maar ook de paarden.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 11:51

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 11:55

Oh zo sneu en zo dubbel.
Colchicum gaat het langzaam wat beter doen in het wild met als gevolg dat veehouders met zieke en dode
beesten komt te zitten.
Verse herfsttijloos blijven ze vanaf, de gedroogde herkennen ze niet evenals JKK. edit

Ja, ik heb ze in mijn tuin, zijn prachtig maar zorg er altijd voor dat niets en niemand er aankomt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-08-14 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:02

jeetje, ik ken dit niet eens, sterkte!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:12

Stal Bria, sterkte met het verlies en hopen dat de andere paarden er weer snel bovenop komen

Ik ben heb hier nog geen herfsttijloos gezien.

Het is wel zo dat in de natuurgebieden (bij ons iig) pas later gemaaid mag worden ivm bescherming van de flora en fauna. Volgens mij is er nu nog niet gemaaid, het weer is er op het moment ook niet naar.

Ik wil dat hooi niet mij is het ook veel te fijn De boeren mogen alleen bepaalde stukken maaien/hooien en verder niets.
Jkk kom ik tegenwoordig ook steeds vaker tegen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:19

Wrm ook per sé Eifel-hooi kopen?
Toch genoeg Nederlands of in ons geval Belgisch hooi te koop, waarvan je weet dat het goeie kwaliteit gras is...

Maar ik leef mee met de mensen, zo in een klap kan je hele fokkerij van jaren naar de knoppen zijn...

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:21

Het gaat op de term natuur/kruidenhooi

Volgens mij is het hooi in NL ook goedkoper als tegenwoordig hier.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:39

s0173957 schreef:
Wrm ook per sé Eifel-hooi kopen?
Toch genoeg Nederlands of in ons geval Belgisch hooi te koop, waarvan je weet dat het goeie kwaliteit gras is...

Maar ik leef mee met de mensen, zo in een klap kan je hele fokkerij van jaren naar de knoppen zijn...

waarschijnlijk omdat je de hooileverancier vertrouwd, als hij zegt dat het getest en gekeurd is, En zelfs met rapporten aan komt zetten. Ik ken de leverancier ook, en waarschijnlijk is dit verkocht als "goed weidehooi"

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 13:43

Ik vertrouw hooi uit natuurgebieden nooit. Ben erg blij met voldoende weidegrond om zelf mijn voorraad hooi/voordroog te maken.

In veel te veel natuurgebieden groeit JKK welig en je kan nooit gaan kijken of jou partij hooi uit een giftige plantenvrije strook natuurgebied komt.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:19

petraaken schreef:
Ik vertrouw hooi uit natuurgebieden nooit. Ben erg blij met voldoende weidegrond om zelf mijn voorraad hooi/voordroog te maken.

In veel te veel natuurgebieden groeit JKK welig en je kan nooit gaan kijken of jou partij hooi uit een giftige plantenvrije strook natuurgebied komt.

Wij bestelden altijd Weidehooi, was tot 2 jaar geleden ook supermooi hooi, maar daarna echt alleen maar bocht gekregen wat ik mijn vijand zijn paard nog niet wilde voeren. Helaas hebben we niet de ruimte om zelf te hooien (kan wel, maar dan kunnen de paarden niet meer op de wei, en dat wil ik ze toch ook niet ontnemen).
Achteraf komt dus ook ons hooi uit de eifel. Hij vertelde nog dat het vanuit frankrijk kwam, maar kwam er laatst nog een bus shampoo in tegen, met een duits etiket :(
Kan natuurlijk ook nog altijd van de franse aldi komen. :7

Dat het maar vlug over is met dit gemene plantje, ben nu wel klaar eigenlijk met alle rommel die je tegenwoordig tegen kunt komen in je hooi!

Weet er iemand of dit een eenjarig plantje is? of is het net zo hardnekkig als JKK?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 14:27

De OP is aangepast met meer informatie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 16:03

danamuts schreef:
petraaken schreef:

Wij bestelden altijd Weidehooi, was tot 2 jaar geleden ook supermooi hooi, maar daarna echt alleen maar bocht gekregen wat ik mijn vijand zijn paard nog niet wilde voeren. Helaas hebben we niet de ruimte om zelf te hooien (kan wel, maar dan kunnen de paarden niet meer op de wei, en dat wil ik ze toch ook niet ontnemen).
Achteraf komt dus ook ons hooi uit de eifel. Hij vertelde nog dat het vanuit frankrijk kwam, maar kwam er laatst nog een bus shampoo in tegen, met een duits etiket :(
Kan natuurlijk ook nog altijd van de franse aldi komen. :7

Dat het maar vlug over is met dit gemene plantje, ben nu wel klaar eigenlijk met alle rommel die je tegenwoordig tegen kunt komen in je hooi!

Weet er iemand of dit een eenjarig plantje is? of is het net zo hardnekkig als JKK?

Dit plantje vormt een vast onderdeel van de natuurlijke vegetatie, is een naaktbloeier en een bol.
In de beginpost zitten linkjes voor meer info en uitleg.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 19:45

jkk zie ik al in zoveel bermen staan.. zelfs in weides waar paarden staan..

wel rot zon rottig plantje.. niemand koopt nu nog eifelhooi.. hier hebben we het terug laten brengen na de leverancier.. voor gewoon de zekerheid.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 21:40

Vreselijk voor Stal Bria. Al die jaren opbouwen, weg door zo'n stom plantje... Ik zou echt niet willen dat mijn paard "kruidenhooi" zou krijgen. Het is al moeilijk zat om een gewoon simpel hooiweiland in NL vrij te houden van giftige planten, op de uitgestrekte vlaktes waar het kruidenhooi vandaan komt is al helemaal niet meer te bepalen of er hier en daar wellicht wel een giftige plant tussen zit. En gezien de kleine hoeveelheden die al ziek makend, of zelfs dodelijk zijn... nee, dank je, doe voor mij maar uit zo'n groen klein landje uit ons koude kikkerland.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:56

Berschrikkelijk om zo je paarden te verliezen, sterkte voor Stal bria