Startprijs stro ook dit jaar waarschijnlijk lager

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Startprijs stro ook dit jaar waarschijnlijk lager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 13:21

http://www.bokt.nl

In de meeste provincies worden de komende weken laatst strobalen van het land afgehaald. Het stro is volgens berichtgeving uit Boerderij Vandaag mooi en droog te noemen. Het meeste stro blijft echter voorlopig nog in de schuur of het wordt verhakseld. In Friesland wordt een grote oogst verwacht, maar de verschillen kunnen vanwege de stevige regenbuien regionaal groot zijn.

Een boer uit Winschoten: “Het moet nog verkocht worden, de prijzen zijn nu ontzettend laag. We slaan het eerst zelf op en verkopen het later.”

Volgens Boerderij Vandaag van 8 augustus is de vraag naar stro dit jaar kleiner dan verwacht en het aanbod groter. De prijs vergelijkbaar met 2013 en 2012 start dus ook lager. De afgelopen week werd er op de beurs in Emmeloord een prijs genoteerd van 45 tot 50 euro (los af land). In 2012 noteerde de prijs in dezelfde week 70 euro, drie weken later werd er75 euro betaald. In 2013 kwam de handel in week 32 op gang en toen werd eerst 60 euro genoteerd om snel te stijgen naar 65 euro.

Vanwege de lage prijzen wordt er op dit moment veel verhakseld. In Flevoland lopen de schattingen op tot 75 procent van het aanbod. Ook in het Zuiden van Nederland lijkt het er op dat er veel verhakseld gaat worden. Omdat in Frankrijk en Duitsland de oogsten tegenvallen is de kans aanwezig dat de komende maanden de prijzen gaan stijgen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:27

met andere woorden degene die de ruimte hebben. Nu aankopen voor het hele jaar. Hebben ze nu eens een grote strovoorraad gaan ze het nu verhakselen om de prijs op te drijven en dan later zeuren dat ze geen stro meer hebben. :n

FriesWytske

Re: Startprijs stro ook dit jaar waarschijnlijk lager

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:36

Ik heb mijn wintervoorraad sinds vorige week alweer aangevuld. Rekening nog niet binnen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:41

Kijk dat is mooi dat het nu eens lager wordt.
De staleigenaren zullen alleen vast niet hun prijzen verlagen....

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:45

Ik vrees het ook dat dat niet zal gebeuren Suzanne F. Ik moet mijn voorraad nog gaan halen bij mijn oom en neef. Zij hebben meer regen gehad dan wij de laatste tijd (wonnen niet ver van de Franse grens). De boer waar we het normaal altijd aankopen had dit jaar geen stro in overschot. Hij heeft het zelf allemaal nodig. Gelukkig dat mijn oom en neef bereidt waren om er een deel in kleine baaltjes te doen voor ons.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:49

petraaken schreef:
met andere woorden degene die de ruimte hebben. Nu aankopen voor het hele jaar. Hebben ze nu eens een grote strovoorraad gaan ze het nu verhakselen om de prijs op te drijven en dan later zeuren dat ze geen stro meer hebben. :n

Tja, veel boeren die het verhakselen hebben het niet nodig. Hakselen is goedkoper dan het in baaltjes laten drukken en het is super goed voor de grond. Die boeren hoor je niet klagen over 'stro tekort' ;). Dat is meer iets voor mensen zonder land.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:50

Wij hebben ook ons eigen kleine pakjes sto weer binnen.
Wij hebben gewoon genoeg, we verkopen wel weer dat aan vrienden maar daar houd het ook mee op.

Jammer dat ook de stro prijzen nog laag zijn!
De boeren hebben al een slecht jaar door de aardappelen.
Een boer hier in de buurt waren ook nog 1 Hectare aardappelen minimaal verrot.
En dan de rest ook nog erg lage prijzen.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:54

petraaken schreef:

Ik denk er echt niet zo over.
Als er een groot overshot zou zijn gaan de prijzen erg omlaag en zijn de boeren weer de klos.
Waarom zouden zij niet wat mogen verdienen op het stro en de supermarkten verdienen bergen zo!
Vergeet niet dat je écht niet rijk word van boer zijn!
Ik ken persoonlijk geen één rijke boer! Terwijl ze erg hard werken, ik denk harder dan het gemiddelde ''stadsmens''

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:56

boeren zijn wel rijk maar pas als ze het land verkopen ;)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:59

Land verkopen is makkelijk ja.
Maar als je je land verkoopt heb je helemaal niets meer over.
En een complete boerderij verkopen dat is echt niet makkelijk hoor!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:00

En dan gaat nog het meeste geld naar de belastingdienst

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:01

Ze zijn dus pas rijk als ze het land verkocht hebben romyloverrr..

Zijn geen arme boeren dus maar ze bikkelen hard door

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:03

Bij ons wordt er steeds meer stro verhakseld en ondergewerkt om de structuur van de grond te verbeteren. Akkerbouwers proberen steeds meer de structuur te verbeteren door bijv. groenbemesters of nu dus stro onderwerken. Er zijn er zelfs die gemaaid gras vanuit natuurgebieden aangeleverd krijgen en deze onderwerken. Alles om de structuur te verbeteren. Stro is hier dus schaars. Boeren lijken rijk door alle grote machines en stallen. Ik geloof ook dat het meeste van de bank is. Boer zijn is hard werken en niet veel verdienen. Land is ook vaak de oude dag voorziening van de boer. Zij moeten zelf pensioen opbouwen en als ze een opvolger hebben kunnen ze het land niet verkopen. Ik geloof ook niet dat er veel boeren zijn die het land vrij op naam hebben (geen hypotheek)

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:41

de staleigenaar heeft pas een wagen stro voor ons besteld a 42,50 de baal :D prijzen liggen dus aanzienlijk lager

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:22

Ik moet stro hebben. Wat is een goed adres in de Flevopolder die in NH zou willen bezorgen?

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 16:41

Harald_89 schreef:
de staleigenaar heeft pas een wagen stro voor ons besteld a 42,50 de baal :D prijzen liggen dus aanzienlijk lager

Hm dat noem ik niet echt goedkoper eigenlijk.
Prijzen in het artikel zullen per ton zijn en er gaan al snel 2,5 a 3 grote pakken in een ton.
Ullaatje: hoeveel kun je er kwijt?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 16:48

petraaken schreef:

Tja dat is marktwerking :D de prijs is nu zo laag dat het in veel gevallen geld kost voor de akkerbouwer. Stro dat ze onderploegen is ook nog eens goed voor de grond. Dus tja geef ze eens ongelijk

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 17:08

Wij hebben 2 weken geleden ook de zolder weer vol gegooit, 2 euro de baal

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 17:12

ben ik blij met een boerenvriend en zijn schuur vol strobalen :j

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 17:58

Hier in belgenland gaat deze stelling jammer genoeg niet op vrees ik ... -O- Door de regelmatige regen van de afgelopen weken, staat er hier nog veel graan op het land....omgevallen en zwart :( En voor aankomende week is er geen droge periode in het vooruitzicht, dus hier wordt het stro absoluut niet goedkoper denk ik.
Alhoewel ik bij jullie wel prijzen zie voorbijkomen die hier niet de norm zijn...42,5 voor een grote baal?? %)
Of 2 voor een klein pakje?

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 18:23

Ajesca 24 grote kan makkelijk.

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 19:11

eldie schreef:
Bij ons wordt er steeds meer stro verhakseld en ondergewerkt om de structuur van de grond te verbeteren. Akkerbouwers proberen steeds meer de structuur te verbeteren door bijv. groenbemesters of nu dus stro onderwerken. Er zijn er zelfs die gemaaid gras vanuit natuurgebieden aangeleverd krijgen en deze onderwerken. Alles om de structuur te verbeteren. Stro is hier dus schaars. Boeren lijken rijk door alle grote machines en stallen. Ik geloof ook dat het meeste van de bank is. Boer zijn is hard werken en niet veel verdienen. Land is ook vaak de oude dag voorziening van de boer. Zij moeten zelf pensioen opbouwen en als ze een opvolger hebben kunnen ze het land niet verkopen. Ik geloof ook niet dat er veel boeren zijn die het land vrij op naam hebben (geen hypotheek)

Dit dus ^^ + dat net gewoon niet uit kan om het stro van het land te halen. De kosten zijn hoger dan wat je er voor krijgt.
Dus voor ons dit jaar voor het eerst een groot deel van het stro verhakseld. Op en ''paar'' pakjes na voor eigen gebruik.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 19:18

boeren hier houden toch vast aan de prijs van afgelopen jaren, stijgen wel mee maar dalen echt niet meer als ze dit bedrag er nu voor vangen....

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 19:40

Wij hebben vorige week € 90,00 per ton betaald. Het zelfde als vorig jaar.
Helaas is mijn opslag niet groter, maar ik had graag het dubbele afgenomen als wat ik nu heb liggen, zo'n goede kwaliteit is het.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 14:05

ajesca123 schreef:
Harald_89 schreef:

Hm dat noem ik niet echt goedkoper eigenlijk.
Prijzen in het artikel zullen per ton zijn en er gaan al snel 2,5 a 3 grote pakken in een ton.
Ullaatje: hoeveel kun je er kwijt?

de balen voor deze lading waren duurder ( 56 euro p grote baal) dus voor ons is het wel goedkoper :)