Bewijs voor sociale transmissie tussen veulen en merrie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Bewijs voor sociale transmissie tussen veulen en merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 10:59

http://www.bokt.nl / http://www.equitationscience.com/press-releases

Afbeelding
Foto: Timo Martis Fotografie

De ontwikkeling van het gedrag in veulens wordt sterk bepaald door de merrie, met name in de tijd kort na de geboorte. Onderzoekster Janne Winther Christensen, van de Aarhus Universiteit in Denemarken, stelt zelfs dat het mogelijk is om angst in veulens te verminderen door sociale transmissie via de merrie. Bij sociale transmissie brengt een dier zijn emoties over op een ander dier. Dit gebeurt onder andere wanneer een dier gevaar ziet en deze angst direct weet te verspreiden onder de rest van de groep.

Christensen onderzocht tweeëntwintig merries met veulens en keek daarbij of merries angst zouden kunnen verlagen in veulens via sociale transmissie. Hierbij werd object habituatie gebruikt, waarbij een dier leert om niet te reageren op de introductie van potentieel enge objecten. Drachtige merries werden gewend gemaakt aan vier standaard situaties die paarden spannend kunnen vinden: het aanraken en bewandelen van een stuk plastic op de grond, het lopen langs kleurrijke objecten, geaaid worden met een plastic tas en onder een paraplu staan.

De merries werden verdeeld over een controle- en een demogroep. In de eerste acht weken na de geboorte demonstreerde de demomerries hun habituatie aan de vier verschillende situaties, gedurende 10 minuten per dag. Het veulen was los en vrij om te interacteren met de testobjecten in de bak.
Controlemerries werden hetzelfde behandeld en stonden even lang in de bak met hun veulens los aan de voet, echter zonder de aanwezigheid van de testobjecten.

Het gedrag en de hartslag van de veulens werd onderzocht op een leeftijd van acht weken en vijf maanden, terwijl de veulens dezelfde standaard tests aflegden als hun moeder, alsook enkele nieuwe tests. Bij de demoveulens van acht weken oud was zowel de hartslag als de uiting van angst in hun gedrag in alle testen significant lager dan bij de controleveulens. Daarnaast vertoonden de demoveulens meer nieuwsgierigheid. Bij de leeftijd van vijf maanden was het verschil in gedrag nog steeds aanwezig, maar was de hartslag van beide groepen veulens gelijk.

Deze resultaten wijzen erop dat de demoveulens de gewenning aan potentieel enge situaties hadden overgenomen van hun moeders.

paardjes123

Re: Bewijs voor sociale transmissie tussen veulen en merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:02

Dat is toch geen nieuws? Lijkt mij logische zie ik ook terug bij mijn veulen, in vergelijking met andere veulens

Anoniem

Re: Bewijs voor sociale transmissie tussen veulen en merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:34

Dit is weer iets dat al lang geweten is en nu pas is onderzocht. Vraag me soms af waarom ze de laatste tijd overal wetenschappelijk bewijs van moeten hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 12:16

Ik vind het wel nieuws en ik vind het ook erg leuk dat er op Bokt af en toe wat wetenschappelijk onderzoek wordt aangehaald.

Nieuws: In die zin dat het verder onderbouwt dat snel angstig zijn niet alleen een kwestie is van nature, maar ook van nurture. We weten natuurlijk al lang al dat het gedrag van de merrie vormend is voor het karakter van het veulen. Maar dit onderzoek suggereert dat het de moeite waard is om in de opvoeding van je fokmerries te investeren. Als je de lijn van de bevindingen zou doortrekken in een aanbeveling voor de praktijk, zou dat bijvoorbeeld zijn dat als je fokmerries aan spannende situaties moet laten wennen. En vervolgens moet zorgen dat zij samen met hun veulen ook geconfronteerd worden met dit soort prikkels, zodat het veulen het van de moeder kan leren. En als ik dan aan die fokkers denk met fokmerries die niet veel meer kunnen dan aan een halster lopen, dan denk ik dat dit best een verhelderend inzicht kan zijn. :D

Toch...ik heb er wel bedenkingen bij:
- een steekproef van 22 merries met veulen is heel klein. Daar kan je haast geen zinnige uitspraken over doen.
- het is niet duidelijk hoe groot het effect was. Maakte het veel verschil? Of maar een heel klein beetje? Dat staat er niet bij.
- je kunt je afvragen of het überhaupt een goed idee is om *drachtige* merries dagelijks te confronteren met angst-opwekkende prikkels. Stress tijdens de dracht kan levenslange gedragsproblemen bij de nakomelingen veroorzaken. Tenminste: bij ratten, apen, mensen... Ik ga ervan uit dat paarden daar geen uitzondering op zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-08-14 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 12:26

Interessant :j Dat kan wellicht weer toegepast worden op de selectie van bv draagmerries.