Primeur finale rijstijlcompetitie klasse B in Ermelo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Primeur finale rijstijlcompetitie klasse B in Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 12:14

www.knhs.nl

Het is belangrijk dat beginnende springruiters worden gestimuleerd hun rijstijl te verbeteren. Mede daarom wordt de klasse B-springen op stijl verreden.

Om meer aandacht te krijgen voor het belang van een goede rijstijl is er voor de beste B-ruiters uit de regio een competitiefinale op vrijdag 29 augustus op het Nationaal Hippisch Centrum in Ermelo. Om 11.00 uur wordt begonnen met de B-paarden (40 combinaties) en aansluiten strijden de pony’s in de categorieën D/E, C en A/B.

De opzet van deze competitie is eenvoudig. Alle regio’s organiseren nu al een kampioenschap klasse B-springen. Tot nu toe was dit het eindstation voor deze klasse en dus het hoogst haalbare. Door de besten uit deze klasse uit te nodigen voor een finale in Ermelo zal deze groep deelnemers enorm worden gemotiveerd. Een positief neveneffect is dat het rijstijlparcoursen op een positieve manier onder de aandacht gebracht worden.

Voor de beoordeling van de finale van de competitie hebben inmiddels bondcoachs Luc Steeghs en springtrainer Daan Nanning hun medewerking toegezegd. Zij beoordelen de finale vanuit de ring en geven na iedere rit een korte toelichting op hun gegeven cijfers Daarmee heeft de finale tevens een leereffect.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 12:19

dat is lang geleden, een rijstijlcompetitie, goed initiatief!

_Elke

Re: Primeur finale rijstijlcompetitie klasse B in Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 12:48

Dat is zeker stimulerend!! Leuk!

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 12:51

Zo beschreven lijkt het leuk voor die 40 ruiters maar of ze daarmee de "rijstijlparcoursen op een positieve manier onder de aandacht brengen" is nog maar de vraag. Juist het feit dat ze nu B-ruiters naar Ermelo halen is een al een teken aan de wand dat het helemaal niet populair is onder de ruiters. Het aantal HC starts neemt heel grote vormen aan en er wordt bij 10 wp zsm gepromoveerd om aan de willekeur vd juryleden te ontsnappen....

Laat een organisatie een gewoon B-springparcours op tijd en eentje op stijl organiseren en er zullen weinig starts zijn in de stijlproef ... Zeker nu met die nieuwe regeling dat er geen barrage meer verreden hoeft te worden, is de populariteit vh B erg tanend ...

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 13:10

Ik vind het juist een supergoed initiatief! Heb gister bij het B springen op het FK gekeken en vond het ook erg leuk dat er direct na het parcours feedback gegeven werd op de rijstijl. In dit geval door Nathalie van der Mei. En het is natuurlijk leuk dat je als B ruiter de kans kunt krijgen om in Ermelo een finale te rijden.

En de belangstelling tanende? Volgens mij komen er komend weekend in Gelderland op de regiokampioenschappen iets van 150 B- combinaties aan de start...Dat is toch niet weinig? En je moet toch ergens beginnen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 13:12

Bij tien winspunten ga ik ook zo snel mogelijk over. :j Vreselijk de B. Ondanks dat ik wel leuke punten rijd, dus dat is de reden niet.

Wel een leuk initiatief dat het voor de B niet stopt na de regiokampioenschappen

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 14:05

Deelname aan de B blijf je houden maar ik schreef over de populariteit. Wie zich tijdens de selecties kwalificeert, zal de RK wel starten maar kijk voor de gein eens hoeveel er na de kampioenschapen nog B starten ...

Dat er mondeling uitleg gegeven wordt is idd een leuk initiatief maar dat gebeurt niet op een normale wedstrijd. Als wedstrijdsecretaresse kom ik in die springjurywagens en je wil niet weten hoe er stijl gejureerd wordt. Vaak weten ze de cijfers al voordat een combi gereden heeft of wordt er een slag doorgeslagen om een ruiter op een bepaalde plek te krijgen. Als de stijlbeoordeling moet blijven, ben ik voor een uitleg per microfoon zodat de juryleden gedwongen worden objectiever te jureren dan nu het geval is.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 14:32

Met de jurering van stijlpunten heb ik nog niet zo veel ervaring, maak deze maand pas mijn B springen debuut. De oefenparcoursen die ik tot nu toe heb gereden zaten qua stijlpunten wel op een lijn, maar geen flauw idee wie er in de jurywagen zat. Maar als dat zo gaat zoals jij beschrijft dan heeft het geen toegevoegde waarde, tenzij inderdaad direct mondeling commentaar na afloop. Zouden ze dus vaker moeten doen!

CasarellJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 14:39

Oh.. die toelichting van de heren Steeghs en Nanning is super zeg!!
Heb een half uur geleden te horen gekregen dat mijn pupil is afgevaardigd naar Ermelo.. *\o/*
Dus daar kan ze mooi wat van opsteken.. ;)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 16:27

Met zulke vakmensen in de ring is het vast wel leuk om mee te doen en naar te kijken, maar zoals Ibonn al zegt is de praktijk op een 'gewone' wedstrijd heel anders.

Zolang ik de ene week met een derde plek en 82,5 de ring uit kom en de volgende week voor een soortgelijke ronde 66 scoor en niet eens in de volgprijzen zit in een rubriek met 50 starts, heeft het voor mij weinig waarde...Ik rij B om de paarden op te leiden en zelf weer in het ritme te komen na een aantal jaar eruit geweest te zijn, maar vind er weinig aan met die stijlpunten :o
Zo zijn er ook juryleden waar ik altijd 62 (6-6-8) scoor, of ik nu een fijne rit rij of een waar het niet loopt :+

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 16:29

Ja dat is zo jammer aan de jurysport! Ik zou het ook wel leuker vinden met commentaar bij elke wedstrijd. Op n papiertje ofzo voldoet. Soms zit je met vragen en dan schiet het ook niet op..

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 17:04

Ik vindt het een super initiatief maar ben het wel met Ibonn eens.
Ik heb de ervaring ook bij de pony's vooral dat ze bepaalde favorieten hebben.
En hoe ze ook rijden ze krijgen hoge stijlpunten.
Moet ik wel bij zeggen dat wij voor veel wedstrijden dezelfde jury hebben.
Ik vindt Rijstijl beoordeling zeker niet slecht, en de manier waarop ze het in Ermelo willen doen vindt ik echt top!

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 20:09

ik kan me van vroeger bij de pony's nog rijstijlparcoursen herrinneren. Dan begon je in draf met een in-uit. Best grappig