Jock Paget vrijgesproken van doping misbruik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Jock Paget vrijgesproken van doping misbruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 15:37

www.bokt.nl / http://www.nzherald.co.nz
Ingezonden door Bokker northequest1

De Nieuw-Zeelandse eventingruiter Jonathan (Jock) Paget is deze week door de FEI officieel vrijgesproken. Paget werd er van verdacht zijn paard Clifton Promise het verboden middel reserpine te hebben gegeven. Het paard testte hier positief op na Burgley.

Paget was van overtuigd dat hij zijn paard het middel niet had toegediend. Volgens Paget heeft het paard het middel via een voedingssupplement binnengekregen. Om zijn onschuld te bewijzen moest Paget dus met een onderbouwing komen dat hij moreel volkomen onschuldig is en dat het noch de bedoeling, noch de schuld van de ruiter is dat het paard positief testte op doping.

De FEI heeft deze week bekend gemaakt dat de ruiter voldoende heeft weten te bewijzen dat hij onschuldig is. Verder vindt de FEI de verklaring dat het paard is gesmet geraakt door een voedingssupplement plausibel. Dat voedingssupplement zou bij de productie in aanraking zijn gekomen met reserpine, een middel dat [ook] in kruiden voorkomt. Hierbij heeft de FEI ook gekeken naar eerdere dopingtesten, waarbij het paard schoon bleek te zijn. Tijdens deze wedstrijden werd het voedingssupplement reeds gevoerd aan Clifton Promise. De FEI vindt het daarom aannemelijk dat Paget het product kon vertrouwen en dat hij er vanuit kon gaan dat het supplement geen verboden middelen bevatte.

Nu Paget officieel is vrij gesproken mag hij weer mee doen aan FEI evenementen. Dat houdt ook in dat hij deel kan uitmaken van het Nieuw-Zeelandse WEG-eventingteam.

Paget: “Ik ben blij dat ik deze 10 maandenlange horror achter mij kan laten. Het voelde alsof mijn hele carrière was weggerukt. Gelukkig heb ik deze nu terug gekregen. Wat een opluchting. Hoewel ik wist dat ik niks verkeerd had gedaan, wist ik niet of ik vrijgesproken zou worden. Ik wist dat het niet makkelijk zou worden. Het was geen kwestie van zeggen dat je het niet gedaan had en dat daarmee de kous af was. We mogen van geluk spreken dat we de besmettingsbron hebben getraceerd. En dat we ook konden bewijzen dat dat de oorzaak was. Nog belangrijker was dat we konden aantonen dat ik er niet verantwoordelijk voor was.”

Gerelateerd nieuws
[VN] Eventingruiter Paget gaat voor vrijspraak in dopingzaak
[VN] Eventing: Jonathan Paget verliest overwinning Burghley 2013
[VN] Eventing: Paget krijgt meer tijd voor verdediging
[VN] B-staal Clifton Promise ook positief
[VN] Paard eventingruiter Jock Paget test positief op doping

northequest1

Re: Jock Paget vrijgesproken van doping misbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 06:49

*\o/* *\o/* Gelukkig. Ben harstikke blij voor Jock.