Bewijs vernauwing luchtwegen in gebogen hals

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Bewijs vernauwing luchtwegen in gebogen hals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 11:49

http://www.bokt.nl / http://www.horsetalk.co.nz
Geschreven door Bokker Nayomie

Duitse onderzoekers hebben bewijs van vernauwing in de luchtwegen bij een gebogen hals. Ze hebben röntgenfoto's gebruikt om dit aan te tonen. Zij vonden vernauwing bij de luchtwegen, wanneer het paard zijn hoofd buigt.

Een onderzoeker aan de Universiteit voor Diergeneeskunde in Hannover, Duitsland zei dat de hoofd- en hals posities bij sportpaarden zeer belangrijk was omdat het de stroming van lucht kan verstoren.

Voor het onderzoek hebben de onderzoekers 35 Duitse warmbloedpaarden gebruikt bij dressuur, springen en recreatiegebruik. Daaruit is gebleken dat een gebogen hals een kleinere diameter bij de luchtwegen heeft dan bij een verlengde hoofd-/hals houding. Er was geen verschil in diameter bij een neutrale en verlengde houding.

Verdere studies zullen het effect van de hoofd-/hals houding moeten beoordelen.

Het hele artikel vind je hier (Engelstalig en iets naar beneden scrollen)
Een (Engelstalige) samenvatting vind je hier

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 11:54

En hierop heeft Universiteitskliniek Utrecht onderzocht dat het paard dit oplost door per m2 zuurstof er meer zuurstof wordt opgenomen bij de gebogen hals dan bij een verlengde hals.

Ik zal binnenkort eens kijken of dat stuk al een keer is gepubliceerd.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 13:06

WOW! Dus een gebogen hals leidt tot een tijdelijke toename van miljoenen longblaasjes, Karlijnxxx? DAT is pas een artikel voor Nature, publiceren die hap! Ik vind het heel artikel erboven al niet meer interessant.

Dees

Re: Bewijs vernauwing luchtwegen in gebogen hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 13:22

Over welke buiging van de hals hebben we het dan?
Is het de buiging van een dier dat over de rug in aanleuding gaat, of de buiging welke het resultaat is van "geen gel*l, in de krul"?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 14:36

Karlijnxxx schreef:
En hierop heeft Universiteitskliniek Utrecht onderzocht dat het paard dit oplost door per m2 zuurstof er meer zuurstof wordt opgenomen bij de gebogen hals dan bij een verlengde hals.

En hoe wil je dat wetenschappelijk onderbouwen?

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 14:53

Wat een rare reacties allemaal. Toename van longblaasjes is niet de enige manier waardoor toename van zuurstof mogelijk is.
Utrecht heeft erg mooie onderzoeksfaciliteiten. Als ik het me goed herinner ook een loopband met een soort masker waardoor zuurstofverbruik en CO2 uitstoot gemeten kunnen worden.

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:57

Dees schreef:
Is het de buiging van een dier dat over de rug in aanleuding gaat, of de buiging welke het resultaat is van "geen gel*l, in de krul"?

Hier ben ik ook erg benieuwd naar?

EDIT: hierover staat wel iets, met name in het kopje discussie, maar ik word er niet helemaal wijs uit... Volgens mij zeggen ze dat voorwaarts neerwaarts wel goed is, maar dat weet ik dus niet zeker??

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 18:04

Merk ik ook bij de mijne. Die gaat erg zwaar ademen als hij te diep loopt. Lijkt me logisch toch, hebben wij mensen ook last van.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 21:04

Firegirl schreef:
Wat een rare reacties allemaal. Toename van longblaasjes is niet de enige manier waardoor toename van zuurstof mogelijk is.
Utrecht heeft erg mooie onderzoeksfaciliteiten. Als ik het me goed herinner ook een loopband met een soort masker waardoor zuurstofverbruik en CO2 uitstoot gemeten kunnen worden.

Dat klopt maar dit onderzoek is aan de longe gedaan met masker. Echter wat er precies afspeelt in de longen was toendertijd van het onderzoek nog niet onderzocht en daardoor ook nog niet gepubliceerd.

Dus dat er meer werd opgenomen per m2 zuurstof met diepe buiging in de hals is onderzocht.

Mijn reactie was van toegevoegde waarde voor het Duitse onderzoek, geen verdediging voor een diepe instelling.

Gehele Duitse onderzoek: http://www.biomedcentral.com/1746-6148/10/118

Ik krijg het onderzoek waar ik over spreek hier niet gepost. Ik ga verder zoeken naar een link die wel werkt.
Laatst bijgewerkt door Karlijnxxx op 07-08-14 21:16, in het totaal 2 keer bewerkt

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 21:06

Interesant en eigenlijk logisch.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 08:35

Karlijnxxx schreef:

Onzin dat er door de meer longblaasjes meer zuurstof binnen komt.
je hebt gewoon MINDER zuurstof binnen, omdat de luchtpijp vernauwd wordt.
Kun je vergelijken met een water pijp voor het tuin sproeien.
Als je deze buigt dan versmalt de waterstraal.
Dus in plaats van 10 liter water in een emmer (lichaam) heb jij een emmer met maar 5 liter (bijvoorbeeld)..
Of je deze 5 liter op een oppervlakte van 5 meter of 10 m2 giet ( oppervlakte van de longblaasjes..)maakt de hoeveelheid water (zuurstof) niet groter.

Het lichaam probeert tekort aan de zuurstof op te lossen d.m.v. het aanmaak van de longblaasjes , eventueel de hoeveelheid spieren die met de zuurstof tekort werken aan te maken (sprinters spieren), of misschien de rode bloed cellen ( die de zuurstof houden -zoals de bergbeklimmers) aan te maken?
Maar de hoeveelheid zuurstof wordt niet groter.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:07

En ik heb het onderzoek gevonden: http://www.uu.nl/faculty/veterinarymedicine/NL/Actueel/nieuwsfaculteit/Pages/effect-hoofd-hals-houding.aspx

Jiirina, ik snap jouw post niet helemaal gequote aan de mijne. Ik praat nergens over dat er door meer longblaasjes meer zuurstof binnenkomt. Ik zeg dit ook nergens.

Ook zeg ik nergens dat de hoeveelheid zuurstof groter wordt, ik zeg alleen dat de opname van de zuurstof per liter/m2 zuurstof hoger wordt, omdat het dus in het bloed geen verschil aantoont tussen de houdingen.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:43

ok. Heb ik dan verkeerd begrepen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:50

Als je een tuinslang dubbel klapt komt er ook geen water meer door. Vrij logisch dus! :D
Maar goed dat het bewezen is!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 06:45

Is het niet net als met COPD, dat er op zich nog wel voldoende zuurstof wordt opgenomen, maar dat de longen daar veel harder voor moeten werken?

En dat je bij langdurig sterk afgebogen rijden ook in de hand werkt dat er schade ontstaat en het paard wel problemen krijgt qua zuurstof?

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:48

LBLGypsyCobs schreef:
Is het niet net als met COPD, dat er op zich nog wel voldoende zuurstof wordt opgenomen, maar dat de longen daar veel harder voor moeten werken?

En dat je bij langdurig sterk afgebogen rijden ook in de hand werkt dat er schade ontstaat en het paard wel problemen krijgt qua zuurstof?

Dat weet ik niet. Goede vraag ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:55

Dees schreef:

Dat staat in het artikel goed uitgelegd.
-geen contact
-extended (neus naar voren met contact)
-LDR

de eerste 2 lieten geen verschil zien, de 3e wel.