Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Karlijnxxx schreef:En hierop heeft Universiteitskliniek Utrecht onderzocht dat het paard dit oplost door per m2 zuurstof er meer zuurstof wordt opgenomen bij de gebogen hals dan bij een verlengde hals.
Ik zal binnenkort eens kijken of dat stuk al een keer is gepubliceerd.
Dees schreef:Over welke buiging van de hals hebben we het dan?
Is het de buiging van een dier dat over de rug in aanleuding gaat, of de buiging welke het resultaat is van "geen gel*l, in de krul"?
Firegirl schreef:Wat een rare reacties allemaal. Toename van longblaasjes is niet de enige manier waardoor toename van zuurstof mogelijk is.
Utrecht heeft erg mooie onderzoeksfaciliteiten. Als ik het me goed herinner ook een loopband met een soort masker waardoor zuurstofverbruik en CO2 uitstoot gemeten kunnen worden.
Karlijnxxx schreef:En hierop heeft Universiteitskliniek Utrecht onderzocht dat het paard dit oplost door per m2 zuurstof er meer zuurstof wordt opgenomen bij de gebogen hals dan bij een verlengde hals.
Ik zal binnenkort eens kijken of dat stuk al een keer is gepubliceerd.

LBLGypsyCobs schreef:Is het niet net als met COPD, dat er op zich nog wel voldoende zuurstof wordt opgenomen, maar dat de longen daar veel harder voor moeten werken?
En dat je bij langdurig sterk afgebogen rijden ook in de hand werkt dat er schade ontstaat en het paard wel problemen krijgt qua zuurstof?
Dees schreef:Over welke buiging van de hals hebben we het dan?
Is het de buiging van een dier dat over de rug in aanleuding gaat, of de buiging welke het resultaat is van "geen gel*l, in de krul"?