Paarden communiceren met hun oren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Paarden communiceren met hun oren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 11:46

www.nu.nl / www.bokt.nl
Ingezonden door Bokker Winged

Iets dat paardenmensen al lang wisten, maar nu ook wetenschappelijk onderbouwd is. Paarden gebruiken hun oren als communicatiemiddel, zo blijkt uit een Brits onderzoek. Paarden kijken naar elkaars oren om sociale signalen op te pikken. Aan de hand van de stand van oren van soortgenoten bepalen ze vermoedelijk waar voedsel te vinden is of waar een aanval van roofdieren dreigt.

Bij hun onderzoek plaatsten de wetenschappers twee emmers met voedsel aan de linker- en rechterkant van een grote muur. Op de muur bevestigden ze een levensgrote foto van een paard dat naar links of naar rechts keek.

Vervolgens mochten 24 paarden om de beurt kiezen uit welke emmer ze wilden eten. Als de oren van het paard op de foto waren afgeplakt, kozen de paarden willekeurig één van de twee emmers om uit te eten. Wanneer de oren van het paard op de foto zichtbaar waren, aten de dieren veel vaker uit de emmer waar hun soortgenoot naar keek.

Dat suggereert volgens de onderzoekers dat paarden zich niet alleen focussen op de ogen van hun soortgenoten als ze sociale signalen oppikken, maar vooral ook op de oren. "Het lijkt erop dat aanwijzingen van zowel de ogen als de oren zeer belangrijk zijn", zegt een onderzoekster.

Paarden kunnen hun oren bijna 180 graden draaien, net zoals veel andere dieren die op hun hoede moeten zijn voor roofdieren. Mogelijk gebruiken meer diersoorten hun oren dan ook als communicatiemiddel. "Maar paarden hebben een zeer rijk sociaal leven en waren daarom de meest voor de hand liggende soort om dit onderzoek op te verrichten".

Lees hier meer (incl. een video). Let op: Engelstalig
Je kunt hier het complete (Engelstalige) onderzoek lezen

Eirikur

Re: Paarden communiceren met hun oren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:32

What's next? "Iedereen die wel eens in de sloot is gevallen wist het al, maar nu is ook wetenschappelijk aangetoond dat je van water nat wordt"?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:35

_O- Wie weet.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:52

De uitkomst zal misschien niemand verbazen, maar ik vind de manier waarop ze dit hebben onderzocht best interessant. Dat een paard zich laat beïnvloeden door een foto van een soortgenoot vind ik eigenlijk al bijzonder en dat het afplakken van de oren of ogen zoveel effect heeft roept bij mij wel nieuwe vragen op. Wat betekent bijvoorbeeld het gebruik van vliegenmaskers voor de sociale interactie tussen paarden? Als ik de informatie uit de eerste link bekijk krijg ik het idee dat vliegenmaskers een veel grotere belemmering kunnen zijn dan ik had gedacht.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:57

Gelukkig wisten mìnstens alle bokkers dit al! :roll:

Nee even serieus, interessant om te lezen, ook hoe ze het getest hebben!

Robert03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:13

goeroe schreef:
De uitkomst zal misschien niemand verbazen, maar ik vind de manier waarop ze dit hebben onderzocht best interessant. Dat een paard zich laat beïnvloeden door een foto van een soortgenoot vind ik eigenlijk al bijzonder en dat het afplakken van de oren of ogen zoveel effect heeft roept bij mij wel nieuwe vragen op. Wat betekent bijvoorbeeld het gebruik van vliegenmaskers voor de sociale interactie tussen paarden? Als ik de informatie uit de eerste link bekijk krijg ik het idee dat vliegenmaskers een veel grotere belemmering kunnen zijn dan ik had gedacht.

Inderdaad. In de groep kan ik mijn paard ook niet plaatsten met een dergelijk netje en heb dat altijd "gelezen" als een teken dat het "netje" hem afwijkende maakten / verlies aan leiderschap bracht.

Wat ik vooral boeiende vindt is de voor mij relatief nieuwe bewezen methode van gebruik. Tot nog toe ging je er toch vanuit dat oren een onderdeel waren om de gemoedstoestand aan te geven. Boos, blij, irritatie, interesse en dergelijke.

Eten en drinken daarin tegen heb ik op deze wijze nog niet eerder gehoord / gezien. Wel dat een bepaalde hogere rang in de roedel de groep voor gaat bij eten en en drinken. Zeg voor doet. Maar het aanwijzen daar moet je zijn / dat is goed door slechts oren en ogen is me toch nieuw.

Wat bij mij dan weer de vraag oproept. Als het werkelijk zo is dat deze "communicatie suggestie" plaats zou vinden hoe zit het dan bij het oversteken van een riviertje?

De meeste die ik ken laten de "leiders" voor gaan en de rest volgt maar is dat ook wat de groep onderling wenst? Is dat misschien een reden waarom soms achter lopende paarden angstiger worden op totaal onverwachte momenten?

Eerst maar eens kijken of ik deze test kan dupliceren met de zelfde uitkomst.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:02

Vertel eens wat nieuws...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:49

Nou dan zijn die postduiven ook overbodig. Iemand interesse?

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:33

goeroe schreef:
Dat een paard zich laat beïnvloeden door een foto van een soortgenoot vind ik eigenlijk al bijzonder

Ja, als je daar even dieper over nadenkt is dat inderdaad wel bijzonder. Maar zouden ze dan echt van een plaatje het concept paard herkennen of reageren aan de hand van de omtrekken van de oren? (in dat geval zou je dan oor pictogrammen kunnen maken voor paarden, denk ik dan) Wat zien ze dan precies? En hoe zit dat dan met spiegels? Vind ik eigenlijk nog interessanter dan communicatie met oren...

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 04:52

Ik vind het heel moeilijk te geloven dat paarden iets aannemen van een poster/foto.

Vind het waarschijnlijker dat een van de paarden in een van de waterbakken heeft gepoept :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 05:58

Punt, dat poepen in waterbakken doen ze soms inderdaad. Is daar al onderzoek naar verricht? Hebben we dan gewoon te maken met dombo's van paarden, of zit daar ook nog wat achter? :D

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 10:33

Op het eerste zich lijkt het nutteloos dit onderzoek.
Maar je zou versteld staan hoeveel mensen, die soms al jaren paarden hebben, totaal geen idee hebben hoe paarden communiceren met hun lichaam.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 10:52

Ik vind het een zeer vreemd onderzoek.
Je zou toch verwachten dat je dan juist gaat onderzoeken wat paarden doen wanneer de oren de anderen kant opwijzen i.p.v. ze af te plakken?
Ook is het een foto en niet een levensgroot beeld. Misschien herkenden de paarden het dier op de foto niet meer, als zijnde een soortgenoot, nadat de oren waren afgeplakt. Misschien waaide de wind wel toevallig vanuit de richting waarin het fotopaard keek en roken de paarden dus gewoon dat er in die emmer voer zat.

Dit soort onderzoeken vind ik sowieso geldverspilling. Wat heb je hier nu aan?