goeroe schreef:De uitkomst zal misschien niemand verbazen, maar ik vind de manier waarop ze dit hebben onderzocht best interessant. Dat een paard zich laat beïnvloeden door een foto van een soortgenoot vind ik eigenlijk al bijzonder en dat het afplakken van de oren of ogen zoveel effect heeft roept bij mij wel nieuwe vragen op. Wat betekent bijvoorbeeld het gebruik van vliegenmaskers voor de sociale interactie tussen paarden? Als ik de informatie uit de eerste link bekijk krijg ik het idee dat vliegenmaskers een veel grotere belemmering kunnen zijn dan ik had gedacht.
Inderdaad. In de groep kan ik mijn paard ook niet plaatsten met een dergelijk netje en heb dat altijd "gelezen" als een teken dat het "netje" hem afwijkende maakten / verlies aan leiderschap bracht.
Wat ik vooral boeiende vindt is de voor mij relatief nieuwe bewezen methode van gebruik. Tot nog toe ging je er toch vanuit dat oren een onderdeel waren om de gemoedstoestand aan te geven. Boos, blij, irritatie, interesse en dergelijke.
Eten en drinken daarin tegen heb ik op deze wijze nog niet eerder gehoord / gezien. Wel dat een bepaalde hogere rang in de roedel de groep voor gaat bij eten en en drinken. Zeg voor doet. Maar het aanwijzen daar moet je zijn / dat is goed door slechts oren en ogen is me toch nieuw.
Wat bij mij dan weer de vraag oproept. Als het werkelijk zo is dat deze "communicatie suggestie" plaats zou vinden hoe zit het dan bij het oversteken van een riviertje?
De meeste die ik ken laten de "leiders" voor gaan en de rest volgt maar is dat ook wat de groep onderling wenst? Is dat misschien een reden waarom soms achter lopende paarden angstiger worden op totaal onverwachte momenten?
Eerst maar eens kijken of ik deze test kan dupliceren met de zelfde uitkomst.