Protest tegen afmaken wilde hengst bij Geeuwenbrug

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Protest tegen afmaken wilde hengst bij Geeuwenbrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 09:50

http://www.rtvdrenthe.nl / http://www.bokt.nl
Ingezonden door fenja

Een actie van inwoners van Geeuwenbrug om een paard van de slacht te redden, kan niet voorkomen dat het dier wordt gedood.

Het dier zou vanochtend worden geschoten in het weiland. Na bemiddeling tussen de politie met buurtbewoners, de eigenaar van het weiland en de eigenaar van het paard is besloten het dier niet ter plaatse af te schieten. De hengst zal een trailer in worden gelokt, waarna het dier naar de slager zal worden gebracht om geslacht te worden.

Het dier is volgens buurtbewoners vorige week ontsnapt uit een natuurgebied en is door een aantal mensen het weiland in gejaagd. Sindsdien geven ze de hengst elke dag water. Op last van de politie zou het dier afgemaakt worden, omdat het mensenschuw en gevaarlijk zou zijn. De bewoners zeggen dat de hengst juist steeds minder schuw wordt en vinden het niet kunnen dat een gezond beest wordt afgemaakt.

Avelienvd

Re: Protest tegen afmaken wilde hengst bij Geeuwenbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 09:52

Huh? Das in mijn dorp, weet er niks van!

ClaudiaDer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 09:55

Dat is ook vlak bij mij! Helemaal niks van gehoord.
Wat sneu dat ze zo'n beestje niet laten leven. Zo te lezen stond hij niemand in de weg.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 09:56

En vinden het niet kunnen dat er een gezond beest wordt afgemaakt? Maar 'S avonds wel een biefstukje eten zeker?! Gaan ze alle koeien en varkens ook proberen te redden.
Zo typisch dit. Zodra mensen weten wat voor dier het is is het sielug maar al die anonieme varkens en koeien maken ze zich niet druk om zeker.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 09:57

Als ze hem in een trailer krijgen kunnen ze hem ook terug brengen naar het natuurgebied toch?!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 09:59

Judith_VB schreef:
Als ze hem in een trailer krijgen kunnen ze hem ook terug brengen naar het natuurgebied toch?!

precies mijn gedachte.
In de trailer maakt het toch niet meer uit waar je heen rijd??
Kan hij net zo makkelijk terug naar waar hij vandaan komt

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:05

...schieten ze hem van de winter alsnog af.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:06

Minder stress voor het dier om het gewoon in het weiland te doen...

Alleen te stressig voor omwonenden waarschijnlijk.

Wel of niet afmaken tja dat gebeurd met zoveel dieren.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:09

Mooie hengst. Het is geen wild paard maar een paard dat verwilderd is.
Las in het stuk ook dat het paard een eigenaar heeft en als die het paard wil laten afmaken dan kan je daar weinig aan doen, geld werkt meestal wel.

Boye

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:14

Hallo allemaal,
Vanmorgen was het een hele gebeurtenis rondom het paard. Ik heb de mensen van RTV Drenthe te woord gestaan en het hen uitgelegd. Wij zijn van mening dat het gewoon niet kan om zomaar een paard dood te schieten dat sowieso al uit de vrije natuur komt. Het paard is gezond en reageert ook al beter op ons. We doen er alles aan om het paard in leven te houden.
Laatst bijgewerkt door Boye op 05-08-14 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Pien_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:18

Als buurtbewoner wilde ik eerst nog reageren om de situatie uit te leggen . Maar opeens besefte ik dat op Bokt altijd mensen zitten die overal een oordeel over hebben zonder dat ze weten waar het overgaat en nog belangrijker ze hebben altijd alle wijsheid in pacht.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:19

Pien_1 schreef:
Als buurtbewoner wilde ik eerst nog reageren om de situatie uit te leggen . Maar opeens besefte ik dat op Bokt altijd mensen zitten die overal een oordeel over hebben zonder dat ze weten waar het overgaat en nog belangrijker ze hebben altijd alle wijsheid in pacht.

Had dan gewoon niet gereageerd als je niet wil reageren. Dit "ik weet waar het om gaat maar ik ga het lekker niet zeggen, maar ik zeg wel dat ik het niet ga zeggen" is een beetje kinderachtig

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:21

Het is ook heel erg sneu. Het beleid rondom die natuurgebieden en grote grazers is dan ook uitermate sneu, alhoewel dit weer een iets andere situatie lijkt te zijn, waar een andere eigenaar dan Staatsbosbeheer bij betrokken is.
Laatst bijgewerkt door manic op 05-08-14 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:31

Boye, ik wil je veel succes wensen.
Ik ken niet de hele situatie maar ik weet wel dat ik zeer gelukkig ben met mijn voorheen wilde pony, misschien dat ik daarom bevooroordeeld ben en voorstander om het dier in leven te houden.

'in een trailer lokken' lees ik ergens, een vluchtdier overtuigen een benauwd hokje in te lopen.
hm...

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:33

onpaard schreef:
Mooie hengst. Het is geen wild paard maar een paard dat verwilderd is.
Las in het stuk ook dat het paard een eigenaar heeft en als die het paard wil laten afmaken dan kan je daar weinig aan doen, geld werkt meestal wel.

Ik weet niks van de situatie af maar dat maak ik uit het verhaal van rtv drente op.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:34

Rider01 schreef:
'in een trailer lokken' lees ik ergens, een vluchtdier overtuigen een benauwd hokje in te lopen.
hm...

Ja, als dat ze lukt is hij sowieso zo mak als een lammetje :')

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:35

Rider01 schreef:
hm...

Dat kan wel, als je een beetje handig bent... Wij hebben ook al eens een semi-wilde merrie wat niet te vangen was een trailer in laten lopen. Vergt wat geduld, dat wel.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:38

Mariett schreef:
Rider01 schreef:
hm...

Ja, als dat ze lukt is hij sowieso zo mak als een lammetje :')

Dat is niet helemaal waar, wat je nu zegt ;)

DaphneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:41

Het eerste idee om hem ter plekke af te schieten omdat hij zo 'wild' is komt nogal middeleeuws over, alsof het een mensetende draak is die het dorp terroriseert.. Vreemde situatie..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:42

DaphneG schreef:
Het eerste idee om hem ter plekke af te schieten omdat hij zo 'wild' is komt nogal middeleeuws over, alsof het een mensetende draak is die het dorp terroriseert.. Vreemde situatie..

Beest merkt er niets van als het goed gedaan wordt. Hoeft geen trailer in, hoeft geen mensen van dichtbij te zien. Ik zie er niets mis mee eigenlijk.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:46

Vjestagirl schreef:
DaphneG schreef:

Beest merkt er niets van als het goed gedaan wordt. Hoeft geen trailer in, hoeft geen mensen van dichtbij te zien. Ik zie er niets mis mee eigenlijk.

Als het goed gedaan wordt, ben ik het daar wel mee eens. Er zijn mensen die ook begrazingsprojecten met groot vee beheren en die zijn daar heel handig in. Die schieten vaker agressief of ziek vee...

Het is realiteit, het gebeurd... Natuurlijk wilt iedereen gezonde dieren, gezond houden, maar anderzijds... een stukje vlees van een paard of rund want volgespoten is met anti-biotica en corticosteroiden, wilt toch ook niemand opeten...

Uiteindelijk zijn alle vleeswaren bij de slager, afkomstig van gezond vee. Hoe je het ook went of keert...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:50

Suelza schreef:
Als het goed gedaan wordt, ben ik het daar wel mee eens. Er zijn mensen die ook begrazingsprojecten met groot vee beheren en die zijn daar heel handig in. Die schieten vaker agressief of ziek vee...

Het is realiteit, het gebeurd... Natuurlijk wilt iedereen gezonde dieren, gezond houden, maar anderzijds... een stukje vlees van een paard of rund want volgespoten is met anti-biotica en corticosteroiden, wilt toch ook niemand opeten...

Uiteindelijk zijn alle vleeswaren bij de slager, afkomstig van gezond vee. Hoe je het ook went of keert...

Uiteraard.

Gelukkig hoeven we als mens niet te pretenderen niet hypocriet te zijn, want dat zijn we allemaal. Dus kunnen we het verschrikkelijk vinden als een dier waar we ons aan hechten (zoals deze wilde hengst) geschoten wordt terwijl we het prima vinden dat er jaarlijks een gigantische veestapel verdwijnt zodat wij het op kunnen eten :).

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:57

Als ze het dier in een trailer willen krijgen, waarom dan niet terugbrengen naar het natuurgebied?

Wordt een wild paard eigenlijk voor consumptie geslacht? Of kan dat niet omdat het een wild paard betreft zonder paspoort, mogelijke parasieten etc?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:58

Pearlx schreef:
Als ze het dier in een trailer willen krijgen, waarom dan niet terugbrengen naar het natuurgebied?

Wordt een wild paard eigenlijk voor consumptie geslacht? Of kan dat niet omdat het een wild paard betreft zonder paspoort, mogelijke parasieten etc?

Wilde paarden ofwel paarden in begrazingsprojecten, krijgen vaak een paspoort van het Shetlander stamboek :j is goedkoop en dat maakt dat ze voor consumptie weg mogen. Worden vaak bij het vangen gechipt en daarna meteen weggebracht.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 11:03

Huh? Ik heb hier ook niks van meegekregen.. Ik woon er ook vlakbij. Nog door 't dorp gereden vanochtend..

Uit welk natuurgebied komt hij dan? Ik ken d'r geen met wilde paarden?