http://www.knhs.nl
De drie regerend Nederlands Kampioenen in de Para Dressuur, Frank Hosmar, Demi Vermeulen en Sanne Voets prolongeerden hun titel op zondagochtend in het Hoofddorpse Haarlemmermeerse Bos. Alle drie gingen na het eerste onderdeel van deze over drie wedstrijden verreden titelstrijd reeds aan de leiding.
Frank Hosmar, die voor de zesde achtereenvolgende maal de Nederlandse titel in Grade IV veroverde, was van mening dat hij deze titel mede dankt aan de progressie die hij nog steeds weet te boeken. "We zijn er nog lang niet, want voor mijn gevoel kan ik in alle onderdelen nog net een fractie meer controle gedurende de gehele proef hebben. Ik ben wel erg blij met de hele goede score die we in de teamproef boekten. Normaal ben ik er altijd een meester in om in deze proef steekjes te laten vallen, maar nu ging dat verschrikkelijk goed en boekten we zelfs een persoonlijk record. De progressie in de teamtest dank ik vooral aan de begeleiding door Adelinde Cornelissen, mijn trainer. Voor Nederland was het in 2009 de laatste keer dat we een teammedaille wisten te winnen, maar als ik kijk naar de combinaties waarvan ik denk dat ze meegaan naar het WK over drie weken, dan hebben we nu zeker kans op een teammedaille", aldus Hosmar, die aan de start kwam met Alphaville N.O.P. (v. Sandreo).
Demi Vermeulen werd voor de tweede maal Nederlands Kampioen in de Grade Ib/II met Vaness (v. Onze Fons) en zij sloot haar Kűr heel sterk af met een tien voor het halthouden. "Nu hebben we in de Kűr een persoonlijk record weten te scoren, terwijl we in de teamwedstrijd, de openingenwedstrijd van dit kampioenschap, daar ook heel dichtbij zaten of er net overheen gingen. Vaness was vandaag erg heet, maar net niet te, en had de extra go waardoor we dat PR wisten te realiseren", vertelde Demi, die sinds kort met een zweepje de proeven rijdt. "Op een kadertraining met Wim Ernes adviseerde hij mij om met een zweepje te gaan rijden. Ik heb meer zelfvertrouwen en daardoor durfde ik dat aan. Dankzij dat zweepje kan ik op sommige momenten mijn paard net iets meer ondersteunen, want dat kan ik niet met mijn benen. De aanleuning is stiller, kortom we boeken nog steeds progressie en hopen die stijgende lijn in de aanloop naar het WK vast te houden", aldus een stralende kampioene.
Voor regerend Europees Kampioen Sanne Voets met Vedet PB N.O.P. (v. Florestan I) was dit de vierde Nederlandse titel in Grade III. "Toch is dit een ander kampioenschap dan vorig jaar. Toen had ik iets te winnen, terwijl ik nu iets te verliezen had. Dat betekende toch iets meer druk, want ik vind van mezelf dat ik niet mag verliezen. Over de Kűr van vandaag ben ik niet echt tevreden en ik zal de komende tijd dan ook gaan bestuderen waar we steekjes hebben laten liggen. Ik heb samen met mijn trainster Emmelie Scholtens veel energie gestoken in het verbeteren van de draf. Daarin hebben we veel progressie geboekt, want in draf is de verbinding vanuit het achterbeen naar de rug sterk verbeterd. Daarnaast komt de draf nu ook mooier uit de schouder", vertelde Voets, die in haar Kűr veel galoponderdelen heeft zitten ter verhoging van de moeilijkheidsgraad". De amazone legde er op de persconferentie de nadruk op dat er op het WK een teammedaille gewonnen moet worden. "Laten we hier en nu afspreken dat we voor een teammedaille gaan op het WK, want dan hebben we ons direct genomineerd voor Rio in 2016". Hosmar en Vermeulen steunden haar verbaal eensgezind in dat streven.
Finale NK Para Dressuur Grade Ib/II:
1) Demi Vermeulen (Zevenaar) - Vaness (v. Onze Fons) - 228.864 (Kűr 80.333%)
2) Rixt van der Horst (Grou) - Uniek (v. Gribaldi) - 223.971 (Kűr 77.333%)
3) Nicole den Dulk (Elen, B.) - Wallace (v. Future) - 218.624 Kűr 73.667%)
Finale NK Para Dressuur Grade III:
1) Sanne Voets (Berghem) - Vedet PB N.O.P. (Florestan I x Cocktail) - 219.710 (Kűr 74.833%)
2) Lotte Krijnsen (Enschede) - Rosenstolz (Rotspon x Sandro Hit) - 209.888 (Kűr 69.083%
3) Ilona Goes (Zegveld) - Zalisto (Florencio x Gribaldi) - 209.494 (Kűr 72.667%)
Finale NK Para Dressuur Grade IV:
1) Frank Hosmar (Haarle) - Alphaville N.O.P. (Sandreo x Iglesias) - 226.984 (Kűr 77.500%)
2) Ellen van den Berg (Uden) - Showdiva (Havidoff x Saluut) - 213.338 (Kűr 75.917%)
3) Daphne Meulenbroek (Den Dungen) - Zazia (Radisson Holland) - 201.972 (Kűr 69.750%)