www.knhs.nl
Rowen van de Mheen en Ensilla waren in een bijzonder spannende EK-springfinale de beste Nederlandse combinatie op de achtste plaats. Na een foutloze eerste manche lagen ze nog op medaillekoers. “Ik was teveel met de tijd bezig, waardoor we twee pechfouten kregen.” Laurie Touw sloot een ijzersterk gereden kampioenschap af met de elfde plaats.
Na de eerste manche waarin de – veel van de Olympische Spelen van Londen - hindernissen toch al flink aan de maat stonden, maakten nog negen combinaties nog kans op de medailles. Rowen van de Mheen was daar een van. In de loodzware tweede finale-omloop waarin de hindernissen zeker op 1.40m stonden speelde de tijd een beslissende factor. Rowen liep met Ensilla tegen twee springfouten aan en eindigde met een totaal van 12 op de gedeelde achtste plaats. “Volgend jaar ga ik het weer proberen. Ik baalde best wel, maar nu ik terugkijk ben ik hier heel tevreden mee.”
Berkzicht Rob van Laurie Touw leek in de tweede manche te vliegen en steeg boven zichzelf uit. Met een geweldige ronde met slechts een tijdfout vond de amazone uit Dronten zich terug op de elfde plaats.
Lars Kersten en Massaqua T reden een gelijkmatig kampioenschap met een fout in iedere omloop waarmee ze gedeeld 15e eindigden. De minst ervaren combinatie – Babette Kuijpers en de sterk springende Kosmo van Orchid’s – overtuigden met een finale ronde. “Ik had nog nooit zo hoog gesprongen.” In het klassement stonden ze 25e.
Luc Steeghs is na afloop een tevreden bondscoach. “De concurrentie is heel groot op dit niveau. Als je ziet wat de kwaliteit van de pony’s is die hier bovenaan staan, dat is ongelooflijk. Mijn ruiters hebben hier super ervaring opgedaan. Het was een prachtig kampioenschap met alle dagen topsport.”