Edward Gal met schitterende Kur naar Nederlandse titel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Edward Gal met schitterende Kur naar Nederlandse titel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 20:16

http://www.knhs.nl
Ingezonden door Bokker Ladybird

Edward Gal reed met Glock's Undercover N.O.P. (v. Ferro) een knallende Kűr. Ondanks het feit dat Undercover volgens Gal zelf nog niet helemaal in topvorm is en hij dit als een mooie oefening beschouwde voor het WK waren de prestaties van de zwarte ruin indrukwekkend. Undercover ging met een ongedwongenheid en lichtheid door de baan zoals nog niet eerder kon worden waargenomen en waarbij de enorme krachten die hij weet te ontwikkelen zich nu ook laten beteugelen. Voor Gal en Undercover was het de derde Nederlandse titel op rij met dit paard en de zesde in totaal. Voorzitter van de jury Mariétte Sanders had er maar één woord voor: "waanzinnig".

"Ongelooflijk sterk en prachtig van de grond en daarbij heel mooi ontspannen. Het werd in de changementen om de pas even iets hectisch, maar na dat foutje in dat onderdeel waren de eners die volgden van absolute wereldklasse", vervolgde Sanders haar lofzang.

Edward kon zich wel vinden in de opmerkingen van de jury. "Het begint nu ergens op te lijken. Ik kan er aan blijven rijden. In de tweede piaffe werd Undercover iets heet en normaal bleef ik er dan af, maar nu bleef ik er aan rijden en kwam er heerlijk doorheen en dat is leuk. Zo kan ik de wissels nu veel meer naar voren rijden en in de piaffe weet Undercover nu ook hetzelfde ritme te bewaren", aldus Edward. Dat laatste is zwak uitgedrukt want Edward moet er erg mee ingenomen zijn dat afgezien van de twee fouten hij Undercover nu de gehele proef door mooi op lengte in het front kan blijven rijden en dat de kracht die hij ontwikkelt zich op deze wijze laat managen.

Ook de als tweede eindigende Daniélle Heijkoop met Kingsley Siro N.O.P. (v. Gribaldi) was dik tevreden met haar spiksplinternieuwe Kűr. "Het is een Kűr met een hele hoge moeilijkheidsgraad met prachtige lijnen en met hele pittige onderdelen die elkaar opvolgen, zoals bijvoorbeeld de pirouette in galop, die direct wordt gevolgd door een piaffe-pirouette. Het was zichtbaar dat Daniëlle haar Kűr nog een beetje van onderdeel naar onderdeel reed, waardoor en kleine storingen waren, maar die zal ze in de komende weken zeker onder de knie weten te krijgen", aldus Sanders.

Ook Daniëlle was blij met haar Kűr. "Hij is ongelooflijk goed ontvangen en ik weet nu waar ik mij in de komende weken op moet richten. Ik denk dat het voor mij goed is dat ik zo kort voor het WK deze nieuwe Kűr ben gaan rijden, want het hoort wel een beetje bij me om iets verfrissende te doen", aldus de zilveren winnares, die wel wilde toegeven dat er een pak van haar hart viel toen ze zondagmiddag uit de mond van bondscoach Wim Ernes hoorde dat ze is opgenomen in het team dat naar het WK gaat. "Iedereen heeft het er over dat het zeker is dat ik ga, maar ik was pas echt gerust toen ik het uit zijn mond hoorde".

Ook de met Glock's Flirt (v. Florestan I) als derde eindigende Hans Peter Minderhoud was blij met brons. Sanders vond dat Minderhoud franc en vrij met een frisse Gock's Flirt een hele goede Kűr had gereden. "Het ziet er zeer als vanzelfsprekend uit en is gewoon leuk om naar te kijken".

"Het voelt in de ring niet alleen steeds beter, het gaat ook steeds beter. Dat ik de piaffe aan op de hoefslag reed met een klein beetje aanleuning van de hekjes mag je een handigheidje noemen, maar waarom zou je in de ring niet handig mogen zijn? Het was duidelijk dat het Flirt hielp om een mooie piaffe te laten zien", vertelde Minderhoud, die Flirt nog even licht in training houdt om hem dan een welverdiende vakantie te geven.

Terugkijkend op dit kampioenschap kwam de voorzitter van de jury Mariëtte Sanders met de uitspraak een zeer sterke kopgroep te hebben gezien, met drie degelijke en solide proeven van de combinaties die het podium hadden weten te halen.

Finale Nederlands Kampioenschap Senioren Zware Tour:

1) Edward Gal (Harskamp) - Glock's Undercover N.O.P. (Ferro x Donnerhall) - 166.655
2) Daniëlle Heijkoop (Rotterdam) - Kingsley Siro N.O.P. (Gribaldi x Hemmingway) - 159.185
3) Hans Peter Minderhoud (Harskamp) - Glock's Flirt (Florestan I x Gauguin de Lully) - 154.500
Uitslag Kűr op muziek:

1) Edward Gal - Glock's Undercover N.O.P. - 85.575%
2) Daniëlle Heijkoop - Kingsley Siro N.O.P. - 81.725%
3) Hans Peter Minderhoud - Glock's Flirt - 79.800%

bliver

Re: Edward Gal met schitterende Kur naar Nederlandse titel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 20:21

Weet iemand waarom johnson geen kür Liep? Die stond in de gp toch hoger dan flirt

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 20:32

Johnson heeft de week voor het NK last gehad van een hoefzweer. Hans Peter heeft hem daarom te weinig kunnen rijden.
Hij wilde wel graag rijden ivm. selectie voor het team, dus heeft daarom alleen de GP gestart en besloten Johnson terug te trekken voor de kür om hem nog niet te veel te belasten :)

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 20:50

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 23:37

Knap van Edward. Undercover is een prachtig paard, vind het wel altijd erg hectisch ogen. Vooral in de galop die krabbel pasjes achter. Kan aan mij liggen trouwens, het oogt niet soepel oid. Liep in ieder geval niet zo opgekropt.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 03:26

ik vond Danielle eigenlijk best wel zagen.... en dan laurens die zegt ja nu hun sterkste onderdeel en rang grove ophouding, ik heb dat niet vaak gezien van Danielle (heb haar ook niet veel gezien hoor) maar ik personal vond haar proef dus zeker niet harmonieus en samen 1 (sorry voor haar aanhangers)

undercover maakte wat foutjes maar vond ik verder erg leuk lopen :)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 07:46

Zal het vanavond eens gaan bekijken!
Ben heel benieuwd.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 09:13

Wat een aansprekende proef van Diederik van Silfhout met Arlando! Mooie harmonie tussen ruiter en paard, hele proef paard mooi op lengte gehouden. Een verademing vergeleken met het opgekropte beeld (i.m.o.) van de nrs1-3. Een combinatie met een hoge gun-factor waar we hopelijk nog veel van gaan zien en horen. Respect!

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 16:58

Askja schreef:
Wat een aansprekende proef van Diederik van Silfhout met Arlando! Mooie harmonie tussen ruiter en paard, hele proef paard mooi op lengte gehouden. Een verademing vergeleken met het opgekropte beeld (i.m.o.) van de nrs1-3. Een combinatie met een hoge gun-factor waar we hopelijk nog veel van gaan zien en horen. Respect!

mee eens!

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 17:07

Daniëlle vond ik niet zo harmonieus als de andere kür. Muziek vond ik wel echt mooi gekozen, maar ik ben dan ook een fan van Walking In The Air. Ondanks de foutjes, vond ik Undercover erg leuk lopen. Een terechte winnaar.