Anne Meulendijks bouwt voorsprong in NK Young Riders uit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Anne Meulendijks bouwt voorsprong in NK Young Riders uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 08:57

http://www.knhs.nl

In het tweede onderdeel van het Nederlands kampioenschap dressuur voor Young Riders dat dit weekeinde in Hoofddorp wordt verreden bouwde Anne Meulendijks de gisteren behaalde voorsprong in de tweede wedstrijd verder uit. Anne reed met President's MDH Avanti (v. United) opnieuw een zeer expressieve proef en reed voor wat ze waard is.

Jeanine Nieuwenhuis bleef met Hexagon's Baldacci (v. Havidoff) de leider van de achtervolgers. Ook nu weer reed zij een zeer constante proef, waarbij Baldacci heel zuiver in takt door de baan ging. Rabo Talententeamlid Stephanie Kooijman, reed Winston (v. OO Seven) zeer geroutineerd rond, waarbij de appuyementen zeer geslaagd werden uitgevoerd. Denise Nekeman in de openingswedstrijd gedeeld derde met Boston STH (v. Johnson) reed vooral in de galoponderdelen iets behoudender, waardoor zij nu als vierde eindigde en in de tussenstand na twee onderdelen ook vierde staat.

Voorzitter van de jury Jeanine van Twist had een kwalitatief hoogstaande groep Young Riders te beoordelen gekregen. "Een sterke groep ruiters, met een hele mooie kopgroep", aldus Van Twist. In haar ogen reed Anne Meulendijks voor wat ze waard was. "Anne stelde haar paar zeer uitdrukkingsvol voor. In de aanleuning heel mooi, met daarbij een zeer actief gebruik van het achterbeen. In de zijgangen toonde Avanti een zeer fraai voorbeen. Gedurende de gehele proef bleef dit paard heel mooi opwaarts. Ook opvallend is dat ik bij deze combinatie tweemaal een negen kwijt kon voor het halthouden. Zowel aan het begin als aan het einde van de proef stond Avanti kaarsrecht stil. Een sterk begin en een sterke afsluiting".

Jeanine van Nieuwenhuis reed in de ogen van Van Twist een zeer constante proef. "Het paard loopt taktmatig net zo zuiver als een Zwitsers precisie-uurwerk. Daarbij laat de amazone nergens een puntje liggen en rijdt er echt aan. Bij haar vond ik vooral de wissels opvallend mooi. Die werden mooi en ruim gesprongen", vatte de juryvoorzitter haar mening samen. Stephanie Kooijman reed met Winston ook een zeer expressieve proef. "Deze amazone heeft heel veel routine en de appuyementen waren allemaal zeer geslaagd. Toch zou er in de draf net iets meer uitdrukking getoond mogen worden, maar dat kan omdat de amazone iets behoudend reed".

In de beleving van Van Twist had Denise Nekeman de galoponderdelen met net iets expressie mogen rijden. "In draf is Boston een zeer aansprekend en expressief paard, maar in de galop miste ik dat een beetje. Dat kwam naar mijn mening ook naar voren in de wissels, die met net iets meer afdruk gesprongen hadden mogen worden. Opvallend goed bij deze combinatie vond ik de overgangen die zij reed van de verruimingen naar de verzameling".

Zondag wordt de finale verreden in het Nederlands Kampioenschap dressuur Young Riders.

Stand Nederlands Kampioenschap Young Riders:

1) Anne Meulendijks (Heeze) - President's MDH Avanti (United x Farrington) - 149.053
2) Jeanine Nieuwenhuis (Serooskerke) - Hexagon's Baldacci (Havidoff x Rubiquil) - 146.815
3) Stephanie Kooijman (Rotterdam) - Winston (OO Seven x Cocktail) - 144.869
Uitslag NK Young Riders, 2e onderdeel:

1) Anne Meulendijks - President's MDH Avanti - 76.000%
2) Jeanine Nieuwenhuis - Hexagon's Baldacci 73.868%
3) Stephanie Kooijman - Winston - 73.132%