Hengsten verdraagzamer tegen elkaar dan we dachten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Hengsten verdraagzamer tegen elkaar dan we dachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 11:15

equusmagazine/bokt.nl
ingezonden door bokker Dribbel

Uit een Zwitsers onderzoek is gebleken, dat wanneer men de juiste voorzorgsmaatregelen in acht neemt hengsten gezamenlijk gehouden kunnen worden. Ze kunnen dan net als merries vreedzaam met elkaar leven.

In het wild scheiden de hengsten zich op een leeftijd van ongeveer 2 tot 2 1/2 jaar van de kudde en richten vrijgezellenclubjes op. Bij deze tijdelijke kudde blijven ze meestal tot ze 4 tot 5 jaar oud zijn en richten zich dan op een eigen kudde. Gedurende de tijd in de vrijgezellenkuddes bereiden ze zich voor om hun eigen harem te krijgen en te houden. Oude hengsten die geen kudde meer hebben voegen zich soms ook bij vrijgezellenkuddes.

Dit staat echter in contrast met de hengsten die gedomesticeerd worden gehouden. Die leiden meestal een solitair bestaan om gevechten en verwondingen te voorkomen. Hoewel de lichamelijke verwondingen daardoor beperkt blijven is de geestelijke belasting voor de hengsten veel groter. Het sociale contact met andere hengsten wordt hen ontnomen.

Het onderzoek:

Voor het onderzoek werden vijf hengsten geselecteerd. Deze verbleven veertien dagen in een stal waar ze elkaar konden ruiken, zien en aanraken. Daarna werden ze samen gezet op een weiland, waar ze drie maanden nauwlettend werden geobserveerd. Daarbij werd op drie vormen van interactie gelet.

1. Interactie of contact dat leidde tot het vergroten van de fysieke afstand tussen twee hengsten. (jagen en uitslaan)

2. Interacties waarbij geen fysiek contact plaatsvond en waarbij elkaars sociale positie werd vastgesteld. (snuffelen)

3. Interacties die niets met dominantie te maken hadden zoals elkaar groomen of spelen.

Verder letten de onderzoekers op de stabiliteit in de kudde en de hiërarchie gedurende de eerste drie maanden.

Deze zelfde procedure herhaalde de onderzoeker later met een groep van acht nieuwe hengsten. De leeftijd van de hengsten varieerde van 8 tot 19 jaar. Deze hengsten werden gebruikt voor de fokkerij of zij werden bereden.

Uit de data bleek dat vooral de eerste drie dagen de meeste interactie om hiërarchie plaatsvindt. Na drie maanden was de eerste kudde stabiel. Bij de tweede kudde was dat al na twee maanden. De gevechten onder de hengsten waren indrukwekkender en vertoonden meer show dan bij merries. Dit komt doordat hengsten met hun uiterlijk vertoon graag opscheppen. Belangrijk is wel dat de paarden geen hoefijzers dragen en dat merries ver uit de buurt zijn.

De onderzoekers denken dat het feit dat de hengsten langzaam aan elkaar werden gewend ook bijdroeg aan het succes. Uit andere onderzoeken is gebleken dat paarden die elkaar niet kenden slechter met elkaar overweg konden dan wanneer ze elkaar wel al kenden.

Het onderzoek is gepubliceerd in: "Pattern of social interactions after group integration: A possibility to keep stallions in a group," PLoS ONE, January 2013

SophievdV

Re: Hengsten verdraagzamer tegen elkaar dan we dachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 11:21

En wat voor soort paarden waren dit? Of lees ik er nou overheen?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 11:23

Merries ver uit de buurt... Werkt dus niet bij dekhengsten..

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 11:35

Jawel hoor Mariska. Werkt ook goed bij dekhengsten.
En merries hoeven echt niet ver uit de buurt. Spreek uit ervaring.
Sta nu op een stal waar veel hengsten staan en merries, en weinig problemen.
Ik heb zelf al 18 jaar hengsten, ook dekhengsten, en dat loopt gewoon bij elkaar. Heb nu een 11 jarige kruizing arab x welsh hengst die dekt samen met een welsh A hengstje van 1 jaar. Deze lopen sinds 14 mei dit jaar bij elkaar.
Achter hun lopen 14 frieze hengsten van verschillende leeftijden.
De merrie staan een weiland verder, geeft geen probleem.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 11:40

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 11:44

dat idee had ik ook al toen ik het artikel las. maar wist het niet zeker. Dus toch.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 11:44

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 11:46

Laatst bijgewerkt door ElCid op 02-08-14 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 11:49

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 11:56

Ik had het filmpje toevallig van de week op FB voorbij zien komen.
Eigenlijk is het veel "vreemder" dat men denkt dat hengsten niet samen kunnen, mits er genoeg ruimte is en er geen merries in de groep lopen......, want ook hengsten zijn sociale dieren. Ik zie het aan onze hengsten, die staan samen op de trailer, lopen zij aan zij als we naar het bos gaan of uitstappen in de bak en als 1 van de 2 weg gaat dan wordt er luid gehinnikt. Jammer genoeg hebben we de ruimte niet anders zouden ze ook samen staan.
In Winterswijk bijv. zit een opfok waar alle hengsten, jong en oud, wel en niet dekhengst, samen in de groep lopen. Gaat prima, de rangorde is bepaald.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 11:59

Ik kende het filmpje al maar zag hem iid van de week ook weer op facebook. Wel fijn dat steeds meer mensen deze informatie delen, wie weet waar het toe leidt.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 12:34

Het word er hier helaas met de paplepel ingegeven, dat hengsten gevaarlijke hormoonbommen zijn, die zo snel mogelijk gecastreerd moeten worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 12:40

Om een hengst veilig hengst te kunnen laten moeten er wel een paar dingen kloppen, een daarvan is de kennis en de expertise van de mensen die met hem omgaan en dat van veulen af aan, een andere is een sociale manier van opfok, en de laatste en eigenlijk de meeste belangrijke is de huisvesting en het werk wat hij doet.

En dan nog kan een hengst op het meest onverwachtte manier uit de hoek komen, ook als jij met 40 graden koorts in je lijf hem toch wilt verzorgen of even wat minder oplettend bent, of je hebt een stalgenootje of stalhouder die niet zo slimme dingen doet in de buurt van een hengst (zoals een hengste merrie direct voor zijn stal parkeren). Je hebt het niet altijd in eigen hand. Niet als je je paard elders moet stallen en niet het voorrecht hebt van stallen aan huis en alles in eigen hand kunt houden.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 12:48

Mijn hengst staat met 2 shet ruintjes, gaat heel goed en ze zijn heel sociaal met zn allen. Maar wanneer er een merrie bij in de wei staat is hij niet altijd meer zo verdraagzaam naar zijn kleine matties.

Een andere hengst op het erf met merries in de buurt (en die heb ik nu eenmaal) is hier echt geen optie.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 12:51

aikon schreef:
Jawel hoor Mariska. Werkt ook goed bij dekhengsten.
En merries hoeven echt niet ver uit de buurt. Spreek uit ervaring.
Sta nu op een stal waar veel hengsten staan en merries, en weinig problemen.
Ik heb zelf al 18 jaar hengsten, ook dekhengsten, en dat loopt gewoon bij elkaar. Heb nu een 11 jarige kruizing arab x welsh hengst die dekt samen met een welsh A hengstje van 1 jaar. Deze lopen sinds 14 mei dit jaar bij elkaar.
Achter hun lopen 14 frieze hengsten van verschillende leeftijden.
De merrie staan een weiland verder, geeft geen probleem.

Die frieze hengsten dekken niet dus? En het jaarling hengstje is (nog) geen bedreiging voor je dekhengstje. Zoals in de os staat lopen ze tot 2-2,5 jaar in eigen kudde voor ze vrijgezellen groepen vormen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 12:55

cp112 schreef:
Die frieze hengsten dekken niet dus? En het jaarling hengstje is (nog) geen bedreiging voor je dekhengstje. Zoals in de os staat lopen ze tot 2-2,5 jaar in eigen kudde voor ze vrijgezellen groepen vormen.

Een vrijgezellengroep is ook samengesteld uit ex-dekhengsten die hun kudde zijn kwijtgeraakt en jonkies die uit de kudde zijn gezet....

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 12:57

Toch is het met dekhengsten ook mogelijk.
Xirnam hier op bokt heeft 2 dekhengsten bij elkaar op het land staan.
En deze hengsten dekken beide regelmatig.
Merries staan daar ook op stal.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 12:57

Er kan zoveel maar op een volle terrein met weinig ruimte.. word het al snel lastig..

De ene hengst kan met een stuk ertussen rddelijk naast merries een andere staat met meerdere hectare nog te rennen roepen of gaat alsnog over het draad ..

Wij hebben flink stroom maar een van de hengsten kan opeeen apart stuk. De rest is te dichtbij merries

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 12:58

Ruimte is denk ik het sleutelwoord... En laten we dat nou net net niet zoveel hebben in Nederland.

Daarmee wil ik niet zeggen dat het daarom maar oké is om hengsten apart te houden. Maar het betekend imo dat je of moet ruinen, of een van de mazzelaars bent die ruimte heeft.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:01

Mijn eerste reactie bij zo´n topictitel is altijd, wie zijn "we"...

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:03

Ahjoh dan lees jij het toch als "ze"...

Maar ik denk niet dat je veel bereikt met "hengsten zijn verdraagzamer dan bekrompen tuttebellen denken"

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:07

Gypsy schreef:
Maar ik denk niet dat je veel bereikt met "hengsten zijn verdraagzamer dan bekrompen tuttebellen denken"

Hm, dat zei ik dan ook niet Gypsy, en inderdaad, om je heen gaan slaan met scheldwoorden bevordert communicatie in het algemeen niet.
Mijn opmerking was uitsluitend bedoelt om op de slecht verwoorde stelling in de topic titel te wijzen.
Jouw voorstel is nog beroerder.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 02-08-14 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:10

Precies daarom...
We klinkt gewoon wat fijner en algemener, als je begrijpt hoe hardnekkig bepaalde cognities kunnen zijn snap je ook waarom deze wetenschappers, die lijkt mij zoveel mogelijk mensen willen bereiken het voorzichtig aanpakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:10

Wanneer mijn hengst in het najaar weer van de ijzers af gaat wil ik hem ook weer proberen samen zetten met mijn ruin. Toen ze nog op eigen land stonden, had ik ze met 4 in een groep en dat ging gewoon prima: 2 hengsten en 2 ruinen. De oudste was toen 6 en de jongste 3 denk ik. Geen van allen heeft gedekt, maar er waren zat weides met merries in de buurt.

Mijn shethengst staat steevast samen met mijn miniatuur ruintje. Oh wee als je 1 van hen weghaalt, de ander brult de boel bij elkaar tot die terug is :') En de grote hengst? Die staat nu vaak 24/24 op een ruime paddock met naast hem een ruin en daarnaast een merrie of een andere hengst. 2 fikse stroomdraden er tussen, een grote berg hooi en dat gaat allemaal prima. Het is echt wel prima mogelijk, ook als je ze niet aan huis hebt maar DE voorwaarde is dan wel dat het beleid van de stal zeer consequent is. Dat is op mijn stal geen probleem, ervaring zat met hengsten en iedereen werkt prima samen, weet wat kan en wat niet.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:11

Gypsy schreef:
Precies daarom...
We klinkt gewoon wat fijner en algemener, als je begrijpt hoe hardnekkig bepaalde cognities kunnen zijn snap je ook waarom deze wetenschappers, die lijkt mij zoveel mogelijk mensen willen bereiken het voorzichtig aanpakken.

Juist het gaat om wetenschappers, geen reclameburo. Zorgvuldig formuleren mag (moet!) van ze verwacht worden.