www.knhs.nl
Het Nederlandse springteam is als vijfde geëindigd in de spannende landenwedstrijd van het EK pony's in Millstreet. Na de eerste dag stond het team nog zesde. Nederland eindigde op 21 strafpunten achter de Duitsers en Engelsen die na twee omlopen op 20 strafpunten eindigden en in een barrage om brons reden. Frankrijk won het goud met slechts 1 strafpunt, de thuisrijdende Ieren pakten het zilver. De Duitsers wonnen de barrage om het brons.
"Boven verwachting", reageerde bondscoach Luc Steeghs na afloop enthousiast. "Mijn ruiters hebben top gepresteerd. We missen echt nog ervaring. Alleen Rowen rijdt hier zijn tweede EK. Babette Kuijpers is afgelopen winter in het Raboplan ontdekt en is een paar maanden geleden pas een combinatie geworden met haar pony. De eerste dag had ze nog last van spanning en kreeg toen drie fouten, maar vandaag herstelt ze zich geweldig met 4 en o. Rowen reed heel sterk. Laurie's pony is pas 8 jaar oud en mist gewoon ervaring. Lars rijdt zijn pony ook pas sinds januari. We zitten heel dicht bij de top. Zondag rijden ze alle vier finale. Dat is gewoon hartstikke goed."
Rowen van de Mheen reed vandaag twee foutloze ronden en staat daarmee gedeeld derde in het individuele klassement met de vier strafpunten uit de eerste wedstrijd gisteren. "Ensilla sprong vandaag heel goed. Beter dan gisteren. Ze was rusting in de ring, normaal kan ze nog wat heet worden. Ik heb zin in de finale. Het mag van mij nog wel hoger worden", vertelt Rowen.
"Ik baal gruwelijk". Lars Kersten kreeg met Massaqua T een dure fout op de sloot in de tweede manche. "Ze sprong fantastisch, maar ik reed een galopsprong te veel en zo kon ze de afstand niet halen." Berkzicht Rob, de pony van Laurie Touw, sprong met heel veel inzet een foutloze eerste ronde en kwam met 5 strafpunten over de finish in de tweede. "Ik vond hem wat te sterk worden en daardoor kregen we de fout op de dubbel. De tijdfout was eigenlijk al van 1 naar 2 toen ik een galopsprong te veel reed. Ik ben teleurgesteld, dat we geen medaille hebben."
Babette Kuijpers begon de landenwedstrijd met het streepresultaat, kreeg een balk in de eerste ronde was reed geweldig foutloos in de laatste omloop. "Na gisteren was de druk er af en ging het vandaag heel goed. Elke ronde beter."
Uitslag landenwedstrijd springen
1. Frankrijk - 1
2. Ierland - 16
3. Duitsland - 20 na barrage 0/116,59 sec
4. Engeland - 20 na barrage 0/125,46
5. Nederland - 21
Rowen van de Mheen - Ensilla 4/0/0
Lars Kersten - Massaqua T 4/4/4
Babette Kuijpers - Kosmo van Orchid's 12/4/0
Laurie Touw - Berkzicht Rob - 5/0/5