Edward Gal en Glock's Undercover N.O.P. (v. Ferro) hebben in de Grand Prix onomstotelijk laten zien op weg te zijn om zich voor de derde achtereenvolgende maal te laten kronen tot Nederlands Kampioen in de dressuur bij de Senioren. Met een schitterende proef, waarin hij van de jury maar liefst negen maal een tien toebedeeld kreeg, nam Edward ruim afstand van de achtervolgers. Leider van die achtervolgers is Daniëlle Heijkoop met Kingsley Siro N.O.P. (v. Gribaldi), terwijl Hans Peter Minderhoud met Glock Johnson TN (v. Jazz) derde werd.
Minderhoud komt met Johnson TN niet meer in actie tijdens dit kampioenschap. De KWPN goedgekeurde hengst had begin deze week last van een hoefzweer. Door een adequate behandeling kon Johnson gelukkig toch aan deze Grand Prix deelnemen. Om niets te forceren besloten bondscoach Wim Ernes en team veterinair Jan Greve om Minderhoud te adviseren zich met dit paard terug te trekken. Dit advies werd door Hans Peter opgevolgd. "De focus is op het WK gericht en om Johnson TN alle gelegenheid te geven om volledig te herstellen heb ik besloten om hem terug te trekken", vertelde Ernes. Overigens lijkt dit voor Minderhoud geen beletsel te vormen om toch podiumaspiraties te blijven koesteren, want met Glock's Flirt (v. Florestan I) eindigde hij in de Grand Prix als vierde.
Voorzitter van de jury Ghislain Fouarge was onder de indruk van de prestatie van Gal en Undercover. "Een onwerkelijk mooie proef en opvallend is dat Glock's Undercover N.O.P. steeds meer ontspanning toont. Voor de piaffe en passage kan ik maar één woord vinden. Indrukwekkend". Ook de pirouettes werden door Undercover zeer mooi gesprongen en de changementen waren kaarsrecht. Fouarge vond ook dat Kingsley Siro van Daniëlle Heijkoop de wissels heel mooi had gesprongen. "Een hoogtepunt voor mij waren bij deze combinatie de piaffe en de passage", aldus Fouarge.
Zondag staat de Kür op het programma en dan wordt duidelijk of Gal en Undercover zich voor de derde achtereenvolgende maal Nederlands Kampioen mogen noemen.
Uitslag Nederlands Kampioenschap Senioren Zware Tour Grand Prix, 1e onderdeel:
1) Edward Gal (Harskamp) - Glock's Undercover N.O.P. (Ferro x Donnerhall) - 81.080% 2) Daniëlle Heijkoop (Rotterdam) - Kingsley Siro N.O.P. (Gribaldi x Hemmingway) - 77.4605% 3) Hans Peter Minderhoud (Harskamp) - Glock's Johnson TN (Jazz x Flemmingh) - 76.040%
Ik zie het nu zoooo vaak, ik ga het toch maar eens vragen: waar staat dat N.O.P. voor? Ik zie dat nu bij meer paarden en van google word ik ook niet wijs.
Ontopic: Topprestatie van iedereen zo te lezen. En top ook dat HP aan het welzijn van zijn paard denkt!
Super van Edward en HP! Gefeliciteerd! Ook mooi dat er een zoon van Rhodium het zo goed doet, na zelf een Rhodium gehad te hebben heb ik toch wel een zwak voor zijn nakomelingen
Judith_VB
Geplaatst: 03-08-14 09:37
Gelukkig maken ze af een toe een foutje zodat je kunt zien dat het mensen en dieren zijn en geen machines. En allemaal 100% score rijden wordt ook zo saai.
bliver
Geplaatst: 03-08-14 17:33
Pletje123 schreef:
Dat is echt Nederlands, lekker fouten kijken
Super van Edward en HP! Gefeliciteerd! Ook mooi dat er een zoon van Rhodium het zo goed doet, na zelf een Rhodium gehad te hebben heb ik toch wel een zwak voor zijn nakomelingen