Het doek is vorige maand gevallen voor het Britse zadelmakersbedrijf Jabez Cliff Limited, welke verantwoordelijk is voor het zadelmerk Barnsby. Het 221-jaar oude bedrijf uit Walsall had een koninklijk predikaat en had onder meer als opdrachtgevers het Britse The King's Troop Royal Horse Artillery en The Household Cavalry. Daarnaast maakten zij ook tuig voor verschillende Britse politiecorpsen. Het bedrijf was ook op het Europese vasteland actief, waaronder Nederland. Volgens itv.com heeft het bedrijf vorige maand faillissement aangevraagd. De 26 mensen die werkzaam waren bij het bedrijf zijn naar huis gestuurd. Inmiddels zijn ook de deuren gesloten. De curator hoopt het merknaam Barnsby nog te kunnen verkopen, zodat het merk op die manier wel blijft bestaan. Het merk staat in de wereldtop vijf van de zadelmakers.
De website is inmiddels op zwart gegaan. Het bedrijf werd door de familie Cliff in 1793 opgericht en is sindsdien altijd een familiebedrijf gebleven. Het bedrijf heeft daarmee ook een eigen bijzondere geschiedenis. Opgericht door George Cliff ging het over in de handen van zijn enige zoon Jabez Cliff. Nakomeling en naamgenoot Jabez Cliff had het bedrijf in 1881 in handen. Dat jaar was er een tyfusepidemie. Zowel Cliff als zijn twee zonen stierven dat jaar. Zijn weduwe Mary nam toen het bedrijf over. Mary hertrouwde een jaar later met hoofdstellenmaker Frederick Tibbits. Het bedrijf maakte daarna niet alleen zadels, maar ook hoofdstellen. De hoofdstellen werden op de markt gebracht onder de naam Cliff en de zadels droegen nog steeds de naam Barnsby. Het koppel kreeg samen een zoon Jabez Cliff Tibbits.
Op dat moment was het al een internationaal bedrijf. Inmiddels is het 1914, het begin van de eerste wereldoorlog (WOI). De grootste afzetmarkt had het bedrijf in Rusland en Duitsland, vanaf dat moment de vijand. Met het begin van WOI moest het bedrijf dus op zoek naar andere afnemers. Het bedrijf werd uitgebreid met verkoop van sportkleding en voetballen. Tijdens WOII maakte het bedrijf ook attributen voor het Britse leger. Die connectie is altijd gebleven. Tibbits werd in 1949 geridderd en werd later burgemeester van het plaatsje Walsall, waar het bedrijf al jaren was gevestigd en nu dus zijn deuren heeft gesloten. In 2009 verhuisde het bedrijf nog naar een ander pand. In 2011 brak er in het oude pand een hevige brand uit, waardoor het pand met de grond gelijk werd gemaakt.
Volgens de Birmingham Post van half juni is een gefaalde reorganisatie van het bedrijf de oorzaak. In januari dit jaar werden reeds zeven mensen naar huis gestuurd. Dit bevestigt de curator tegenover de krant: “De laatste zes maanden heeft het management hard gewerkt om het bedrijf winstgevend te maken. Men had hun hoop gevestigd op de exportmarkt. Maar dat is een moeilijke markt, nu blijkt ook té moeilijk. De verwachtingen die men had konden niet worden vervuld. Uiteindelijk zat er niks anders op dan de mensen te ontslaan en de deuren te sluiten.”
Of er geïnteresseerden zijn die het merk over willen nemen is op dit moment niet bekend. De curator: “Wij hopen dat het merk sterk en goed genoeg is dat een ander bedrijf het wil overnemen. Het zou zonde zijn als zo’n sterk merk ophoudt te bestaan.”
Hoop dat het bedrijf overgenomen wordt. Heb hier een barnsby whitaker liggen die ik al 14 jaar heb en nog steeds gebruik voor het springen. Singelstoten nog intact, geen enkel gaatje is doorzakt, geen plooi in de lepel, de kussens nog altijd prima. Zo een kwaliteit voor een eerlijke prijs. Zou er zo weer één kopen.
Biancacoo
Geplaatst: 25-07-14 09:44
Jeetje wat zonde......mijn man is daar opgeleid tot zadelmaker. Geweldig fijne zadels en vakmanschap !!
Eeuwig zonde, hopelijk volgen er niet nog meer echte zadelmakerijen ten voordele van oostblok-prefab-zadels....
AaronYve
Geplaatst: 25-07-14 10:14
Echt zonde, ik heb alleen ervaring met de singels maar die waren echt al veruit de beste
Melvern
Geplaatst: 25-07-14 10:20
Eeuwig jammer, wat een fijne zadels waren dat.
Het eerste zadel voor mijn eerste pony was een barnsby dressuurzadel. Het was al onwijs oud, mijn instructeur ( oudere man ) had het zadel jarenlang gebruikt en had het gekregen van zijn hoefsmid die het ook al tal van jaren intensief had gebruikt. Het had alleen 2 scheurtjes op de naden van de lepel. Heerlijk zadel, wou dat ik hem terug kon krijgen.
Mijn eerste zadel was een barnsby, echt een oudje en voor een koopje op de kop getikt maar ondanks dat t niet meer t meest zachte zadel was was ie wel oerdegelijk en nergens kapot. Toen ik m verkocht heb ik m ook voor t dubbele kunnen verkopen
Inderdaad jammer, heb regelmatig een Barnsby tweedehands in de verkoop en hoe oud ze ook zijn, ze zien er altijd nog netjes uit. Zoals Ibonn zegt denk ik ook dat zoiets (misschien deels) te wijten is aan het goedkopere materiaal dat steeds meer komt opzetten, maar waar niet veel vakmanschap meer aan verbonden is..
Ik vroeg me laatst nog af hoe het met dit merk ervoor stond. Heb er vroeger voor mijn pony een nieuw springzadel van gekregen. Dat ding heeft wat zand en zeewater gezien maar bleef super mooi!
Kwaliteit kan zichzelf ook de nek omdraaien, als zadels zo goed zijn dat ze echt lang meegaan dan word de verkoop een keer minder, helaas zijn er te veel zadelmarkten en mensen willen vaak wel paardrijden maar bezuinigen op veel dingen rondom het paard.
Ik vond de nieuwere Barnsby zadels niet met hun tijd meegegaan. Ze zagen er altijd wat 'ouderwets' uit. Kwaliteit was wel goed. Maar nieuwere merken zoals Kent en Masters of Fairfax waren veel goedkoper, oogden moderner, dus tja, dan kiest men daar eerder voor. Ook al weet men dat deze zadels misschien toch minder duurzaam zijn.
Ook jarenlang een Barnsby dressuurzadel gehad, heel fijn (en zacht) zadel. Heb hem meeverkocht met mijn vorige paard omdat het zadel voor hem op maat was gemaakt en het mijn huidige paard niet goed paste. Jammer, ik zat er nog over te denken om weer een Barnsby te nemen.
...bokt komt wel laat op de feiten. Stond in de Juni editie van Horse & Rider (Britse Bit of Cap) een heel artikel over.
Maar het blijft ontzettend spijtig, een van de grootste britse zadelmakers, toen ik nog in Engeland woonden waren er maar 2 merken dat er echt gebruikt werden bij ons, barnsby en Baines...