'Import paardenvlees uit Amerika moet stoppen'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

'Import paardenvlees uit Amerika moet stoppen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 22:21

http://vroegevogels.vara.nl/ / Animal welfare coalition

Dierenwelzijnsorganisaties roepen de Europese Commissie op tot een importstop van paardenvlees uit Noord- en Zuid Amerika, om zo een einde te maken aan de martelgang die met deze productie gepaard gaat. Paarden worden op grote schaal mishandeld, zo blijkt uit langdurig onderzoek. Het vlees wordt onterecht verkocht met een EU-gecertificeerd label. De Europese Commissie heeft de bevoegdheid het importeren van dit paardenvlees aan banden te leggen.

De internationale dierenwelzijnscoalitie Eyes on Animals (Nederland), Tierschutzbund Zürich, (Zwitserland), Animal Welfare Foundation (Duitsland), GAIA (België), L214 (Frankrijk), gesteund door Eurogroup for Animals (Brussel), heeft de Europese Commissie geïnformeerd over de resultaten van het onderzoek naar de productie van paardenvlees in de VS, Canada, Mexico, Argentinie en Uruguay. Deze landen exporteren samen 26.500 ton paardenvlees naar de EU. Het 1000 pagina’s dikke rapport laat zien dat de Europese dierenwelzijnswetten stelselmatig met voeten worden getreden, waardoor de gezondheid en het welzijn van dieren in gevaar worden gebracht en consumentenbelangen worden genegeerd.

“Paarden worden stelstelmatig ernstig mishandeld en de Europese regelgeving wordt op grote schaal overtreden”, aldus Reineke Hamelaars, directeur van Eurogroup for Animals. Het paardenvlees wordt verkocht met een ‘EU-gecertificeerde label’, waardoor het lijkt of het volgens Europese regelgeving wordt geproduceerd. Het EU-certificaat geldt echter alleen voor het slachthuis. Dit is misleidend voor de consument, want alle stadia die de paarden moeten doorstaan zouden gecontroleerd moeten worden.

Sinds 2012 hebben onderzoeksteams meer dan honderd inspecties uitgevoerd in de exporterende landen. Ze onderzochten de gehele productieketen van paardenvlees en inspecteerden veilingen, verzamelcentra, transporten, exportstallen, vetmesterijen en slachthuizen. De bevindingen zijn even schokkend als duidelijk. Paarden worden door de hele keten heen mishandeld. In alle exporterende landen werden zeer ernstige mishandelingen gedocumenteerd.

De dierenwelzijnscoalitie wijst er nadrukkelijk op dat de productie van paardenvlees buiten de Europese Unie noch kan worden gereguleerd noch gecontroleerd. In een recente bijeenkomst heeft de Europese Commissie aangegeven de situatie zeer serieus te nemen. De dierenwelzijnscoalitie roept de Europese Commissie op tot het nemen van de duidelijkste en meest efficiënte maatregel en dat is het stoppen van de import van paardenvlees afkomstig uit Noord- en Zuid Amerika. Dat kan op elk moment en is niet in strijd met de internationale wetgeving van de Wereld Handel Organisatie, zoals bijvoorbeeld de ban op zeehondenproducten uitwijst.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 22:25

Zouden ze niet alleen met paardenvlees moeten doen, maar met alle vlees... En daarbij is ook Europa niet heilig met hoe dieren behandeld worden... Bijvoorbeeld dat heerlijke Nederlandse kippetje die op je bord ligt is ook niet zuivere koek.

Ik vind het erg hypocriet dat er alleen naar Amerika gekeken wordt en ook alleen maar naar hoe paarden behandeld worden... Paarden zijn niet "beter" dan bijv. koeien oid, ze verdienen allemaal een gelijkwaardige behandeling.

Tessebes

Re: 'Import paardenvlees uit Amerika moet stoppen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 22:48

Je kunt niet alles in 1x onderzoeken en in dit onderzoek hebben ze specifiek naar de processen in de bovengenoemde landen mbt productie van paardenvlees gekeken.

Het zou mooi zijn als het verboden zou worden, zowel voor paardenwelzijn als voedselveiligheid. Het is wellicht een druppel op een gloeiende plaat, maar met niks doen gebeurt er ook niks.

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 23:09

Ik moet zeggen dat ik extreem verbaasd ben mbt het noord-amerika verhaal.
Daar wordt sowieso geen paardenvlees verkocht en de paarden die je ziet staan hebben
allemaal een zeer goed leven. Ben er 3 keer geweest en ben geen omstandigheden tegengekomen
wat dit bericht kracht bijzet. Zuid-amerika lijkt mij een ander verhaal. Daar zijn ze al slecht voor de mede
mens laat staan voor het dier.

Ben benieuwd naar de resultaten van het onderzoek. Ik zou zeggen probeer zoveel mogelijk bewust vlees te eten.... amen

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 00:28

Sanneloes schreef:
Daar wordt sowieso geen paardenvlees verkocht en de paarden die je ziet staan hebben
allemaal een zeer goed leven. Ben er 3 keer geweest en ben geen omstandigheden tegengekomen
wat dit bericht kracht bijzet. Zuid-amerika lijkt mij een ander verhaal. Daar zijn ze al slecht voor de mede

Ben benieuwd naar de resultaten van het onderzoek. Ik zou zeggen probeer zoveel mogelijk bewust vlees te eten.... amen

Waren dat dan wel slachtpaarden in Noord Amerika? In Noord Amerika mag niet geslacht worden, en de paarden die dood moeten gaan dus op reis...
De ellende begint dan vaak tijdens die veel te lange reis naar het zuiden... en dan heb ik het nog niet over hoe het daar in de slachthuizen aan toe gaat...

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 05:20

@heidy_wilco ; Ben het helemaal met je eens :j

Ieder dier heeft recht op een waardige behandeling ook als het voor consumptie
gedacht is .
Men zou eens iets moeten doen aan onnodige levende ,lange diertransporten .
Een reis van geen idee hoeveel km in de vrachtwagen om dan geslacht te worden .
En dan een Poolse chauffeur hebben die de koeling/airco uitdoen om diesel te sparen ?
Qua dierenleed mag van mij Canada ook wel boven aan de lijst staan ...

http://animal-welfare-foundation.org/in ... id=483&L=1

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 08:30

Zo goed als alle paarden die geslacht worden zijn afgekeurde recreatie- en sportpaarden. Vandaar dat je waarschijnlijk ook weinig leed ziet tijdens hun "normale" leven. Overigens schijnen niet alle paarden op legale wijze verkregen te worden door de "kill buyers".

Deze paarden hebben soms medicijnen gekregen waardoor ze niet meer geschikt zijn voor consumptie.
De kill buyers maken echter zelf de gezondheidsverklaring op en de paarden zijn volgens hen natuurlijk altijd geschikt voor consumptie. Hiermee komt dus de voedselveiligheid in gedrang. Dan kunnen we hier trouw in NL voor hetzelfde doel paspoortjes invullen met medische gegevens, het merendeel van het paardenvlees wordt geïmporteerd en daardoor kan dus eigenlijk niet meer gegarandeerd worden dat het geschikt is voor consumptie.

En over het dierenwelzijn nog maar te zwijgen, een paard is daar voor de slacht een paar tientjes waard, dus waarom medische hulp verlenen of euthanaseren als een dier lijdt?! De manier van transport is niet volgens EU regels, de slachterijen zijn soms ongeschikt voor paardenslacht met alle gevolgen van dien. Voor meer details; http://www.eyesonanimals.com/wp-content ... esinNL.pdf

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 08:52

Sanneloes schreef:

Het is op TV geweest, Radar geloof ik. Dat er een paar goede bedrijven zijn bekend niet dat er een paar (heel erg grote) slachterijen zijn waar de paarden erg slecht worden behandeld. Het transport voor ik ronduit schokkend, nog naast het feit dat een gedeelte van het paardenvlees bestaat uit paarden die gestolen zijn.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 10:34

Sanneloes schreef:

Want in de VS zijn alleen maar mensen die geweldig voor hun dieren zorgen en ze ook gewoon houden tot aan hun natuurlijke dood?

Beetje naief, ook in de VS is paardenfokken en sport een industrie die heel wat overschotten en slachtoffers oplevert en die zullen toch ergens moeten blijven...

De hypocriete Amerikanen willen dat vlees zelf niet opeten uit 'dierenliefde', tja paarden moeten dus via achterdeurtjes het veld ruimen... En waar jij niet wilt kijken, kan alles gebeuren....

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 02:39

Ik ben het enigszins met Sanneloes eens.
Lekker makkelijk alles op de grote hoop gooien. In Canada wordt wel geslacht, echter is het niet de gewoonte en is er maar een handvol slachterijen door het land heen (volgens mij voornamelijk Quebec en een paar in Alberta maar pin me er niet op vast). Alles wat ik van vetmesterijen heb gezien staan de paarden er verder toch prima bij. Bij zuid Amerika (en zelfs de VS, tussen de VS en Canada zitten al grote verschillen) heb ik wel meer mijn vraagtekens mbt dierenwelzijn. En dat er in "elk land wel zware mishandeling is gezien" tsja, je hebt in elk land wel een paar rotte appels zitten. Zo zijn we in NL (of de EU) echt niet beter. Maar dat dit op 1 bedrijf gebeurd betekent nog niet dat het er op de 9 andere bedrijven ook zo aan toe gaat.

Overigens heb ik niks tegen het aan banden leggen. Zouden we met veel meer voedsel moeten doen. Hier in Canada (ontario in mijn geval) blijft veel voedsel binnenlands en wordt er op de radio (door de overheid gesubsidieerd) reclame gemaakt dat "ontario grown whatever" nu in de plaatselijke supermarkt verkrijgbaar is. Veel beter dan al die geimporteerde zooi, weet je iig waar het vandaan komt.