Veehouders getroffen door vervuild veevoer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Veehouders getroffen door vervuild veevoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 11:33

http://www.boerderij.nl / www.bokt.nl

Veel agrarische bedrijven zijn getroffen door met het verboden antibioticum furazolidon vervuild veevoer. Dit bevestigde Francine van Rossem, directeur van Trustfeed. Eind juni kwamen de eerste berichten naar buiten over de furazolidon-vervuiling in de kalverhouderij. Nu blijkt het te gaan om een veel bredere verspreiding over meerdere sectoren. Van Rossem: "De rundveehouderij, varkenshouderij, maar ook de paardenhouderij zijn getroffen. Alleen in de pluimveesector is het bij mijn weten niet aangetroffen."

De bron van het vervuilde product is het bedrijf Van Kats Food & Feed B.V. uit Lopik dat een eiwithoudende grondstof geleverd heeft aan drie Trustfeed-deelnemers die furazolidon bevatte. Om hoeveel bedrijven het exact gaat wil Van Rossem niet zeggen. "Het gaat in ieder geval om minder dan honderd bedrijven."

De NVWA bevestigt dat er ontwikkelingen zijn in het onderzoek naar deze zaak. Naar verwachting zal de Tweede Kamer morgen worden geïnformeerd. Details kan de autoriteit nog niet geven, maar wel is duidelijk dat de zaak in omvang groter is dan in het begin werd ingeschat.

In eerste instantie leek het erop dat biscuitmeel de bron van de kankerverwekkende stof is, maar volgens Francine van Rossem is de herkomst nog steeds niet helemaal duidelijk. Volgens de Trustfeed directeur moet de herkomst gezocht worden in een sojadragende grondstof die Van Kats verwerkt in het voer. Welke drie Trustfeed-deelnemers getroffen zijn, wil Van Rossem niet zeggen.

Onbevestigde geluiden uit kringen van veehandelaren wijzen in de richting van Trustfeed-deelnemer Coops in Halle als bedrijf dat de vervuilde grondstof heeft verwerkt in het voer. Het Gelderse bedrijf wil dat zelf nog niet zelf bevestigen.

Onduidelijk blijft of buiten Trustfeed-deelnemers nog andere veevoerbedrijven vervuilde grondstoffen van Van Kats hebben afgenomen.

Over wat de reden is dat het middel furazolidon in het veevoer is terecht gekomen, tast Van Rossem volledig in het duister. "Ik kan met de beste wil van de wereld niet bedenken wat de reden kan zijn. We hebben ons de afgelopen weken allemaal suf gepeinsd. Furazolidon is niet groeibevorderend, het heeft totaal geen 'toevoegde waarde' voor wie of wat dan ook."

Volgens Van Rossem is op zich het vervuilde voer wel goed te traceren door de moderne volgsystemen, maar is het waarschijnlijk onmogelijk om er nog iets van terug te halen. "Het vervuilde product is door Van Kats vrij lang geleden - maart en april - geleverd, dat voer is allemaal al lang opgebruikt."

Tot nu toe heeft het furazolidon-schandaal niet tot grote onrust geleid, stelt Van Rossem. "Ik heb daar niets van gemerkt, het gaat bij mijn weten ook om lage gehaltes."

ThreeFingers

Re: Veehouders getroffen door vervuild veevoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 11:43

Tja en indirect hebben wij van de melkproducten gegeten en gedronken en het vlees gegeten....

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 11:53

ThreeFingers schreef:
Tja en indirect hebben wij van de melkproducten gegeten en gedronken en het vlees gegeten....

Misschien wel, maar het middel wordt in de humane geneeskunde ook gewoon gebruikt. We gaan dus echt niet meteen dood als we er iets van binnen krijgen.
Neemt niet weg dat het natuurlijk niet in ons eten thuis hoort...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 12:04

Naar wat ik er over lees mag het al heel lang niet voor mensen gebruikt worden. Heel erg onschuldig lijkt het me dus niet.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 12:07

Ben ik even blij dat ik geen vlees uit de vleesindustrie eet, geen melk drink en nauwelijks zuivel gebruik. Coops zit bij mij om de hoek, dus dat zegt ook niet veel goeds over de bedrijven hier die daar voer afnemen. De zoveelste blunder met betrekking tot onze algemene gezondheid en dan vinden sommige mensen het nog steeds raar dat zoveel mensen ziek zijn of worden........

Als je de bijverschijnselen van dit middel leest kan ik me voorstellen dat het niet meer gebruikt mag worden ( in de VS in ieder geval niet), vraag is dan wel; hoe komt het in het veevoer terecht?

Citaat:
Since furazolidone is a nitrofuran antibiotic, its use in food animals is currently prohibited by the FDA under the Animal Medicinal Drug Use Clarification Act, 1994.[4]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 13:23

Ach, je kan veel beter zorgen om maken om hoeveelheid medicijnen dat in ons drink water zit.

Dan kan beetje medicijnen in vlees niet zoveel kwaad.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 13:58

Fjorj schreef:
Ach, je kan veel beter zorgen om maken om hoeveelheid medicijnen dat in ons drink water zit.

Tja, als we niet echt naar het vlees hoeven kijken lijkt dat op struisvogel politiek.
Dar er in het drinkwater ook het een en ander zit is waar, maar het gaat om het totale plaatje.
De optelsom van alles wat we ongemerkt binnenkrijgen.

ik verbaas me vaak over de werkwijze van de NVWA. slachterijen worden om zeg 30 paarden gesloten.
Daar waar de controleurs van dezelfde NVWA er met de neus boven opstonden en het vlees hebben gekeurd. Paarden worden in beslag genomen omdat de handelaar zijn papieren niet in orde heeft en dat zou een gevaar voor ons voedsel zijn, terwijl ze nog lang niet zijn aangeboden voor de slacht.
En in dit soort gevallen blijft het veel te lang stil.

gek dat het vertrouwen in dit soort organisaties zo snel daalt.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 14:42

Fjorj schreef:

Medicijnen in drinkwater? Hoe kom je daar dan bij?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:28

Wat een raar artikel en wat een rare reactie van die directeur van Trustfood :?
Wat doet het er toe waarom de stof is toegevoegd, de stof hoort er gewoon niet in lijkt me.
En bij 'haar weten' gaat het om lage gehaltes, verzint ze dat zelf of is dat daadwerkelijk gemeten? Ze heeft niet gemerkt dat het tot grote onrust heeft geleid, euh.... en??? Gaan ze er nog iets aan doen om te voorkomen dat er in de toekomst nog andere ongewenste stoffen in het voer terecht komen of gaan ze pas iets doen als er wel grote onrust is ontstaan? Waardeloos bedrijf lijkt me zo.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:42

Is dat de werkzame stof welke wordt gebruikt bij blaasontsteking?

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:55

jee, ik wist dat die biscuit-mix destijds aan kalveren gevoerd werd, een deel van deze kalveren zijn toen ook afgemaakt, ik wist niet dat deze mix ook nog in andere voer gegaan is.
Lijkt me ook raar dat biscuit-mix verwerkt wordt in paardenvoer, bij varkens en kippen kan ik me het nog wel voorstellen. Maar ja, kalveren had ik ook niet bedacht....

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:56

irmaz schreef:
Wat een raar artikel en wat een rare reactie van die directeur van Trustfood :?
Wat doet het er toe waarom de stof is toegevoegd, de stof hoort er gewoon niet in lijkt me.
En bij 'haar weten' gaat het om lage gehaltes, verzint ze dat zelf of is dat daadwerkelijk gemeten? Ze heeft niet gemerkt dat het tot grote onrust heeft geleid, euh.... en??? Gaan ze er nog iets aan doen om te voorkomen dat er in de toekomst nog andere ongewenste stoffen in het voer terecht komen of gaan ze pas iets doen als er wel grote onrust is ontstaan? Waardeloos bedrijf lijkt me zo.

Helemaal mee eens!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 18:17

Trustfood is niet echt een bedrijf, het is een overkoepelend orgaan van enkele aangesloten bedrijven die de kwaliteit van het mengvoer moet borgen.
Des te vreemder haar reactie...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 19:03

Het verhaal gaat wel verder dan dit. Slachterijen weigeren al enige tijd dieren die voer van een aantal voerbedrijven hebben gevoerd. Dit was helaas nog niet helemaal duidelijk toen dit bericht werd gemaakt. Op boerderij staat het vervolg ook.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 19:20

ElCid schreef:
Fjorj schreef:

Ik denk dat ze bedoelt alles wat men door de WC en gootsteen spoelt aan drugs en medicijnen. schoonmaakmiddelen en andere chemische rommel. Ik kan me ook niet voorstellen dat er bij de waterzuivering alles uit wordt gefilterd....

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:16

cissy schreef:
ElCid schreef:

Ik denk dat ze bedoelt alles wat men door de WC en gootsteen spoelt aan drugs en medicijnen. schoonmaakmiddelen en andere chemische rommel. Ik kan me ook niet voorstellen dat er bij de waterzuivering alles uit wordt gefilterd....
Nou wat dacht je ervan dat ongeveer een kwart van het medicijn dat je inneemt via de mond er aan de andere kant weer gewoon uitgepoept wordt, zonder opgenomen te zijn in het lichaam. Daarnaast wordt ongeveer de helft via de urine weer uitgeplast en het overige deel is dan wel gebruikt door het lichaam, maar de omzettingsproducten moeten ons lichaam ook weer uit en komen dus ook in ons afvalwater terecht. Een heel groot gedeelte kan niet met filtersystemen uit het water gehaald worden waardoor de verwachting is dat over een jaar of 100 het oppervlakte water zodanig vervuild is met medicijnen etc. dat het niet meer drinkbaar voor ons is als we niet een of andere nog fijnere zuiveringstechniek ontwikkelen......of stoppen met medicijnen innemen.... :x

En dan heb ik het alleen maar over medicijnen en niet over bleekwater en andere (schoonmaak) middelen die de hele boel in het oppervlaktewater kunnen lamleggen. Bedenk je dat even voor je de volgende keer een halve fles chloor in de wc spuit omdat het zo lekker schoon ruikt.

Beter voor het milieu: schoonmaken met azijn en soda!!! *\o/*

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 08:03

Het medicijnen verhaal is deels waar; sterk afhankelijk van de regio waar het drinkwater gewonnen wordt, In de grote steden wordt drinkwater gemaakt uit oppervlakte water ( lees: riool water) wat sterk vervuild is en wordt met filters die alleen watermoleculen doorlaten gezeefd, maar dat is niet 100% afdoende. Op sommige plekken in Nederland wordt het water van 200 meter onder de oppervlakte opgepompt ( Veluwe o.a.) en daar hoeft het water nauwelijks gefilterd te worden doordat het door de zandlagen heen moet en ook veel minder vervuild is.
De vervuiling hangt dus erg af van waar je woont en waaruit het drinkwater gewonnen wordt! Maar het is dus inderdaad een groot probleem.

Eigenlijk is het te triest voor woorden dat mensen zoveel troep ( incl. alle toiletreinigers en dus ook chloor) door de WC/ afvoer spoelen en er niet over nadenken wat er daarna mee gebeurt. Dan ben ik weer blij dat ik niet meer in de randstad woon... Overigens is het Nederlandse leidingwater, afhankelijk van waar je woont, beter te drinken dan in veel andere landen en gezonder dan bijv. (koolzuurhoudend) "mineraal" water uit flesjes; het is altijd maar sterk de vraag waar dan vandaan komt.

Inderdaad, azijn en soda werken prima, ik gebruik het overal voor *\o/* , chloor komt er hier echt niet in!