Blog:Dr.Inga Wolframm - Zelfvertrouwen: zo krijg je dat! (1)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Blog:Dr.Inga Wolframm - Zelfvertrouwen: zo krijg je dat! (1)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 11:33

* http://www.paardvisie.nl/

Het is vrijdagochtend, lekker vroeg. Op weg naar je werk rij je even langs stal, snel nog je paard buiten zetten. Bijna weekend, dan heb je eindelijk weer eens tijd voor hem. Misschien ga je naar het bos, of gewoon lekker trainen in de bak. Je zet de auto op de parkeerplaats neer, en loopt richting stal. De lucht is azuurblauw, en een zacht bries speelt door je haar. De zomer staat voor de deur!

Je stalgenote komt je tegemoet, een brede glimlach op haar gezicht. “We gaan dit weekend met de paarden naar het strand.” Trilt haar stem. “Even lekker uitwaaien. Je gaat mee, toch?”

Je eerste reactie is er een van blijdschap, puur en simpel. Natuurlijk ga je mee. Galopperen over het strand, zon op je nek, wind in de rug - het ultieme gevoel van vrijheid. Maar opeens zinkt de moed je in de schoenen. Je paard is nog nooit aan zee geweest. Of in ieder geval niet met jou daarop. Als je een bosritje maakt, kan hij al behoorlijk sterk worden. Wat gaat hij doen als hij eindeloos strand en zee voor zich heeft? Je bent ervan overtuigd - hij zal er met je vandoor gaan. Je bent gewoon als ruiter niet bekwaam genoeg voor dit soort acties.

En voordat je het weet ben je al je hoofd aan het schudden. “Nee. Sorry. Ik… uhm.. ik heb helaas geen tijd.” Je stalgenote is duidelijk teleurgesteld. “Wat jammer! Als je wel mee wilt, geef een gil.”

Voor de rest van de dag valt er niet te denken aan innerlijke rust. Je piekert, je maalt, je twijfelt aan jezelf. Je zou zo graag mee willen, maar je denkt zeker te weten dat je niet goed genoeg bent om je paard onder controle te houden.

Lees hier de rest van de blog

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 14:49

Reuze interessant en nuttig! Ik was net zelf aan het twijfelen of ik mijn jonge onervaren menpony wel zou durven meenemen op reis, maar ik denk dat ik het gewoon ga doen :D

Hij is braaf en makkelijk te rijden, maar nog wat onwennig. Het grootste probleem ligt echter bij mij, ik ben ervan overtuigd dat het nog niet gaat lukken. Ik heb een aantal weken terug nog een wedstrijd afgezegd om dezelfde reden.
Ik blijf maar denken "wat als..." maar eigenlijk kan er niet zo veel misgaan. Ik ga rijden in een rustig gebied, op onverharde paden en er zijn geen grachten waar ik kan in terechtkomen.

Helemaal zeker ben je natuurlijk nooit, maar dat ben ik met mijn meer ervaren pony evenmin. Ik moet mezelf eigenlijk een schop onder m'n kont geven en die pony gewoon meenemen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 20:18

Toen ik met mijn pony voor eerst naar strand ging dacht hij dat een grote dressuur bak was := Zo mak als een lammetje :o Ik snap die ophef niet zo.

lauwie

Re: Blog:Dr.Inga Wolframm - Zelfvertrouwen: zo krijg je dat! (1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 17:12

Ik herken dit probleem bij trailerladen. Mijn paard is een drama met trailerladen. (Of eigenlijk ik) ik heb mijn paard nu ruim 6 jaar en voor zolang ik weet gaat hij de trailer niet (graag) op. Tot dat ik volledig ontspannen dacht ag hij gaat de trailer toch niet op. Stond hij er 2 x achter elkaae op, helemaal ontspannen van links op de klep en rechts er weer af niks was te gek. Kortom als ik ontspannen ben en er van uit ga dat het goed komt loopt hij gewoon de trailer op.
Maar dan ga je afspraken maken komt er weer druk bij en ben ik dus niet meer ontspannen en sta ik weer met een paard dat weigert de trailer op te gaan. Hoe frustrerend! Er is nog een lange weg te gaan

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:38

En dat heet spiegelen volgens mij.
Daar zijn sommige sterker in dan andere.

Lindeeee

Re: Blog:Dr.Inga Wolframm - Zelfvertrouwen: zo krijg je dat! (1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 18:24

Mijn motto is altijd, als je het niet probeert kan je paard het ook niet leren. Dit gebruik ik erg vaak en geeft mij ook veel zelfvertrouwen.