Paard beschoten: 'Het hing erom of hij naar de slager moest'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Paard beschoten: 'Het hing erom of hij naar de slager moest'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 12:05

http://www.rtvnh.nl/ / www.bokt.nl
Ingezonden door Bokker Jannepauli

Het paard van Dirk Pronk (83) uit Purmerend is in februari beschoten. Het is zeker niet het eerste paard in Noord-Holland dat wordt mishandeld, wel is het een van de weinige paarden dat wordt geraakt door een kogel uit een windbuks.

Het paard werd in februari al beschoten. Maar om het onderzoek naar de recente paardenmishandelingen niet te dwarsbomen, had de politie Pronk gevraagd de beschieting van zijn paard even stil te houden. In Noord-Holland werden in het afgelopen jaar ten minste zeven paarden mishandeld.

"Het paard werd niet goed", vertelt Pronk over het moment na het schot. Uiteindelijk kwamen we er achter dat 'ie een paar kogelgaten in zijn achterbeen had", vertelt eigenaar Pronk. "De dierenarts zei: dat benne geen gewone wonden. Dat paard is beschoten."

Volgens Pronk was het de eerste keer dat de dierenartsen van de Universiteitskliniek voor paarden in Utrecht een beschoten paard op hun 'operatietafel' kregen. Na het maken van röntgenfoto's werd duidelijk dat het dier inderdaad een kogel in zijn lijf had. ,,Het hing erom of hij naar de slager moest", aldus Pronk. "Maar ze hebben het kogeltje eruit gelepeld."

De zaak ligt nu bij de officier van justitie. "Maar het is de vraag of hij het opneemt", aldus Pronk. "De dierenpolitie zit er wel achteraan, maar die kan er niet meer aan doen."

Audio

melissapupa

Re: Paard beschoten: 'Het hing erom of hij naar de slager moest'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 12:07

vreselijk dat mensen paarden en andere dieren dit aandoen!

wodant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 12:23

Echt vreselijk dat dit gebeurd en mensen dit dieren aan doen

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 12:32

wij hebben het jaren geleden gehad [ in 1979] een hagel kogeltje in het voorbeen van een fjord
waarschijnlijk door een jager gekomen
pony ging kreupelen en kreeg een ontsteking na foto`s maken bleek er een hagelkogeltje in te zitten, gelukkig kon het makkelijk verwijdert worden en is het goed genezen en niks kapot.

dit was waarschijnlijk geen opzet geweest er werd veel gejaagd.

CandyAdonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 12:47

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:42

Mijn paard is een maand of 2 á 3 geleden ook beschoten in mijn weiland.Ik was er zelf bij en hoorde het kogeltje afketsen tegen de metalen ruif.Mijn paard was gelukkig niet geraakt,maar heeft wel een hele poos angst gehad als ze langs dichte struiken moest lopen.Ze wilde dan niet verder lopen en wilde omkeren.
Ik heb er melding van gemaakt bij de politie,maar ik heb nooit iets van ze vernomen.Al was het maar om mijn verhaal te horen?

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:09

Op mijn eerste stal (zegmaar) Werd er toen der tijd door polen, en Roemeense mensen (die daar ergens in de buurt werkte) ontzettend veel gejaagd op konijnen, en hebben ook meerdere honden geraakt... Zelf heb ik met een buitenrit meegemaakt dat er een kogel vlak voor mijn neus langs vloog. gelukkig zijn deze mannen opgepakt....

romy_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:46

Vreselijk dat mensen zo iets bij paarden kunnen doen! Ik kan dat echt niet over mijn hart verkrijgen en sowieso ook niet bij andere dieren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 15:02

gohya schreef:
Mijn paard is een maand of 2 á 3 geleden ook beschoten in mijn weiland.Ik was er zelf bij en hoorde het kogeltje afketsen tegen de metalen ruif.Mijn paard was gelukkig niet geraakt,maar heeft wel een hele poos angst gehad als ze langs dichte struiken moest lopen.Ze wilde dan niet verder lopen en wilde omkeren.
Ik heb er melding van gemaakt bij de politie,maar ik heb nooit iets van ze vernomen.Al was het maar om mijn verhaal te horen?

Heb jij wel camera's hangen nu? Joue paarden zijn al heel wat keren mishandeld toch? Of was jij dat niet?

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 15:08

Moeder en dochter gehad , die beschoten waren. Kogel in de schouder bij de moeder en een kogel net onder het linker oog van de dochter. Dit was 2002. Politie kon niets doen. De kogel van de dochter zit nu nog in de schedel

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 15:13

VivaLaVida schreef:
gohya schreef:

Heb jij wel camera's hangen nu? Joue paarden zijn al heel wat keren mishandeld toch? Of was jij dat niet?

Nee heb ze niet hangen,ik wilde van die sensor lampen neer hangen,helaas uitverkocht.
Ja klopt,hier zijn de paarden vaker mishandeld.

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 15:24

beschoten!? :wow: moet niet gekker worden...
arme beestjes. Staan lekker te grazen en voor ze het weten hebben ze een kogel in hun lijf of worden ze bewerkt met een mes.. :n

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 18:49

Helaas helaas en hier kan ik zo ontzettend boos om worden!!!

Men moet in NL en wereldwijd echt hard opgetreden worden tegen de criminelen/ dierenbeulen/ dictatoren/ jihadstrijders en noem maar op en bij het oppakken hard gaan straffen tot aan de doodsstraf aan toe.

Het moet maar eens afgelopen zijn met dat het helemaal de verkeerde kant op gaat omdat men er altijd mee wegkomt en of vanaf komen met lichte straffen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 19:06

kogeltje van een windbuks is 4 mm breed en heel zacht. Vind het een beetje een vreemd verhaal dat je paard door zo'n klein kogeltje naar de slager zou moeten.
Desondanks hoor je natuurlijk niet op paarden te schieten :')

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 19:27

Liselot schreef:
kogeltje van een windbuks is 4 mm breed en heel zacht. Vind het een beetje een vreemd verhaal dat je paard door zo'n klein kogeltje naar de slager zou moeten.
Desondanks hoor je natuurlijk niet op paarden te schieten :')

Er zijn er ook van 5mm hoor en die zijn steenhard. Ze zijn mét punt te krijgen en je hebt ze ook zonder spitse punt,dus een platte kant hebben die dan.
Maar die zijn dus echt niet zacht die kogeltjes! Die gaan dwars door een leeg verfblik heen!

Wodan198021

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 18:41

Liselot,het was een 5 mm diabolo kogeltje,dus met punt,deze zat een milimeter naast haar diepe buigpees,vandaar dat ze haar bijna afgemaakt hadden.
Zoals iedere paardengek weet zijn de pezen van een paardebeen van levensbelang voor het dier,dus als het kogeltje die milimeter opzij had gezeten was haar pees onherstelbaar beschadigd,dus voordat je een conclusie trekt zorg dan dat je de feiten weet.
En het topic paard mishandeld in weiland,gaat inderdaad over dit paard,zij is nog steeds herstellende er zit nu nog een gat in haar sesambeentje,maar het gaat gelukkig wel goed met haar.
En er hangt ook een camera bij haar op het weiland gericht,maar dat is niet afdoende,wij hopen dat er een Officier van Justitie is die deze zaak laat voorkomen zodat de dader gestraft kan worden,zelf mag ik niets doen,dan wordt ik namelijk nog veel zwaarder gestraft dan de dader,is mij al ingefluisterd door de politie.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 20:49

Wodan198021 schreef:
Liselot,het was een 5 mm diabolo kogeltje,dus met punt,deze zat een milimeter naast haar diepe buigpees,vandaar dat ze haar bijna afgemaakt hadden.
Zoals iedere paardengek weet zijn de pezen van een paardebeen van levensbelang voor het dier,dus als het kogeltje die milimeter opzij had gezeten was haar pees onherstelbaar beschadigd,dus voordat je een conclusie trekt zorg dan dat je de feiten weet.
En het topic paard mishandeld in weiland,gaat inderdaad over dit paard,zij is nog steeds herstellende er zit nu nog een gat in haar sesambeentje,maar het gaat gelukkig wel goed met haar.
En er hangt ook een camera bij haar op het weiland gericht,maar dat is niet afdoende,wij hopen dat er een Officier van Justitie is die deze zaak laat voorkomen zodat de dader gestraft kan worden,zelf mag ik niets doen,dan wordt ik namelijk nog veel zwaarder gestraft dan de dader,is mij al ingefluisterd door de politie.

Deze kogeltjes kunnen zelfs dodelijk zijn! ligt er aan waar ze geraakt worden.
Idd. ik vind ook dat Liselot iets zegt waar ze blijkbaar niets vanaf weet.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 20:53

Ik schiet zelf toch zeer regelmatig. De kogeltjes met punt ken ik inderdaad niet, dus zou zomaar kunnen dat die een stuk harder zijn.
Misschien ook handig om alle feiten dan is een nieuwsbericht te melden ;)

Wodan198021

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 22:13

Het nieuwsbericht wordt door een journalist geschreven,als ik het zelf had mogen schrijven had het veel uitgebreider geweest,lijkt me logisch.
Daarbij komt dat in eerste instantie niet alle feiten naar buiten mochten worden gebracht vanwege het onderzoek.
Het is heel naar als je je paard zo verwond ziet en iemand anders hoort iets en bagatelliseert het tot onzin omdat ze zelf denken verstand van iets te hebben,het paard verging van de pijn heeft 3 weken op Utrecht gestaan,en toen ze eindelijk naar huis mocht was het nog niet zeker of het helemaal goed zou komen,sterker nog het duurt nog wel een half jaar voor er echt iets van zekerheid komt.
Dus denk na voordat je zoiets neerzet.
Ik schiet nooit,maar weet wel dat die kogeltjes bestaan.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 23:33

Liselot schreef:
Ik schiet zelf toch zeer regelmatig. De kogeltjes met punt ken ik inderdaad niet, dus zou zomaar kunnen dat die een stuk harder zijn.
Misschien ook handig om alle feiten dan is een nieuwsbericht te melden ;)

Ik schiet ook af en toe,maar ook de kogeltjes met platte kant gaan dwars door een verfblik heen,omdat ze zo keihard zijn.