België: Massale hulp voor verhuizend paardenasiel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

België: Massale hulp voor verhuizend paardenasiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 20:16

http://www.hln.be/
Ingezonden door Bokker Evi84

Iedereen springt massaal in de bres om het paardenasiel Horsespirit Rescue te België te helpen. Het asiel dient voor het einde van augustus te verhuizen na onterechte klachten van een buur. "We hebben al meer dan 150 reacties gekregen om de paarden op te vangen en te adopteren", reageren de eigenaars.

De telefoon van Sabine Hollanders en haar man Luc van Horsespirit Rescue stond afgelopen weekend roodgloeiend. Ook hun mailbox wordt overspoeld met reacties die binnenkomen op hun noodgedwongen verhuis, want voor het einde van augustus moeten Sabine en Luc met het asiel en alle 25 paarden verhuizen. Zo oordeelde de vrederechter. Een buurman diende de afgelopen twee jaar de ene klacht na de andere in tegen het paardenasiel. Zo zou hun gracht overstromen bij regenwater en zouden er te veel paarden in de weides staan. Ondanks het feit dat de klachten onterecht zijn, gaan Sabine en Luc tòch verhuizen. Ze willen het risico niet lopen dat er iets met de paarden gebeurt als ze eind augustus nog aan Stap in Herselt verblijven.

"Op een paar weken ons volledige asiel verhuizen, is onbegonnen werk. Daarom roepen we alle mensen op om ons daarbij te helpen", vertelde Sabine in onze vrijdagkrant. Een oproep die massaal beantwoord werd. "Al meer dan vijftig e-mails en honderd telefoontjes hebben we ondertussen gekregen: uit de Kempen, Limburg, West-Vlaanderen en Antwerpen. Ze komen allemaal van mensen die ons uit de nood willen helpen. Dit gevoel is onbeschrijfelijk. Zo bieden sommigen ons weides met stallen aan, schenken ze ons een gratis houten afspanning, een hoeve met een stukje grond, ga zo maar door. We kregen ook een telefoontje uit Geel, maar daarover kunnen we nog niets meer vertellen. We zijn nog aan het onderhandelen", legt Sabine uit.

Veel mensen geven zich ook op als adoptieouders voor een paard of willen tijdelijk een paard opvangen. "Paardenspeurder Adri Hauquier gaat ter plaatse bij geïnteresseerde adoptieouders om te controleren of ze voldoen aan alle vereisten. Binnen dit en een week zouden er normaal al elf paarden ergens anders opgevangen worden. Dat is echt veel. Als de reacties van de mensen zo blijven binnenkomen, hebben we binnenkort geen paarden meer", lacht de vrouw. "Ik ben blij dat we terug kunnen lachen, want de afgelopen twee jaar gingen we door een hel. Het geeft een boost om weer volop naar de toekomst te kijken, want onze buurman dacht waarschijnlijk dat we ons asiel zouden opgeven. Zo zijn wij niet. Wij vechten voor onze paarden en uit al deze reacties putten wij kracht om door te gaan", vertelt Sabine.

Ondertussen hebben Sabine en Luc al heel wat materiaal verhuisd naar de nieuwe locatie in de regio Leuven. Vanaf 15 juli begint de grote verhuizing.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 20:54

Laat dit niet enkel voor de verhuis zijn,
Deze mensen en de andere paarden opvang asiels doen werk wat hard nodig is.
ik draag hun al een hele tijd een warm hart toe.
Ik wens hun, het asiel, de dieren en alle vrijwilligers succes, gezondheid en weer een stukje plezier in het leven.

Onze merrie is mede door de hulp van deze mensen goed terecht gekomen (bij ons :) :) ).
er zijn veel paarden die met een beetje hulp en liefde weer opbloeien.

thx Sabine en Luc .

Ayasha
Blogger

Re: België: Massale hulp voor verhuizend paardenasiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 07:56

Ik vind het heel mooi maar één ding vind ik apart, als ze zo in hun recht staan, waarom oordeelt de vrederechter dan toch dat ze moeten verhuizen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 08:00

Omdat hun huurcontract eind augustus ook niet meer werd verlengd Door de eigenaar van hun domein.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 08:04

Aaaah oké! Nu vat ik het bericht helemaal! Ik zat me dat, toen ik het op FB las, al af te vragen maar die vraag daar stellen zou resulteren in een razzia met fakkels vrees ik. _O- Maar nu begrijp ik de samenhang van het hele verhaal dus ook beter.

Jammer dat één buur zoveel kan verpesten... Maar helaas gebeurt het vaker (ook hier zijn er problemen door een buur)... En dan moet je inderdaad keuzes gaan maken... Heel fijn dat ze deze bijstand krijgen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 08:12

Eer een rechter gaat bepalen dat je moet verhuizen en je contract loopt niet meer door, dan zal er wel tikje meer achter zitten dan alleen onterechte klachten. Een huisbaas zegt ook niet zo gauw stop tegen een huurcontract neem ik aan? Was op bokt.be een artikel tegen gekomen waarin die dingen vermeld werden, was een filmpje met interview denk ik.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 08:39

Hmm tsja ik weet het niet... Het is natuurlijk wel vreemd dat ze zoveel paarden verhuizen als ze volledig in orde zijn ... Maar er zijn ook buren die je behoorlijk kunnen nekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 08:45

Maar een erkend asiel is wel wat anders dan een gewone paardenhouder.
Er zijn 2 kanten aan een verhaal, en die 2e is waarschijnlijk ook niet volledig zoals het asiel doet uitschijnen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 08:50

Ik vraag me ook af hoe de tweede kant werkelijk zit hoor. :) Vandaar ook de vraag waarom ze verhuizen als ze toch in orde zijn (gezien ze zelf niet reppen over dat huurcontract heb ik het idé dat dat net de voornaamste reden is. :?) Of waarom een rechter in hun nadeel uit spreekt in zo'n geval.. .

Nu voor de beesten des te beter dat er zoveel mensen willen helpen. :)

BeauWertz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 11:21

wij ook daar geweest voor 2 paarden te adopteren helaas ging dit niet door omdat wij net aan de verkeerde kant van de grens woonde, maar wat een top mensen zijn dit ze doen het met zoo ongelooflijk veel passie en liefde te mooi voor worden. op het eerste gezicht ziet het misschien niet uit maar je ziet wel dat de paarden er goed staan en goed verzorgd worden. jammer dat het weer zo moet gaan..

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 10:49

Vervolg bericht: http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-hers ... -a1945755/

Ik ben er ook 1x geweest om spullen te brengen. Ik heb toen wilgentakken, zakken voer gebracht en oude handdoeken. Ze werken hard om dieren op te vangen en een goed huis terug te geven en een kans te bieden. Wat geen kans meer heeft buiten doen ze zelf aanhouden en verzorgen. Vooral oudere paarden. Las nu de updates van ze over dat ze ook veroordeelde aan het werk hebben en dat vind ik een mooi doel. Geef die mensen een toekomst met goed werk.

Jammer dat ze zo onderuit gehaald worden. Hun hart zit echt op de goede plek en zijn zeer hardwerkende mensen! Die het eens verdienen dat het eens mee zit inplaats van tegen. Ze doen echt goed werk.

Dus zoek je nog een paard erbij..ga daar eens kijken. En zoals altijd zijn het vaak paarden die niet meer te gebruiken zijn of een tik hebben. Maar er staan ook wel enkele bruikbare of hele jonge dieren.

Soms hebben ze ook andere weide dieren die ze opvangen. Ook die zoeken weleens een huisje.

Gun hun dat ze eens een rustige plek vinden waar ze vooruit kunnen en de wind eens mee blijft gaan met ze. Zodat ze ook het goede werk door kunnen blijven zetten want stoppen doen ze niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:18

Krijg er bij elk bericht een minder fijn gevoel bij eigenlijk.

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 21:02

Onderstaand het bewijs dat een zaak voor de rechtbank als ge toch recht in je schoenen staat toch lang kan duren. Voor Nostradamus is gevochten en toch heeft het één jaar geduurd, dus neem van mij aan, ik ken de toestand en weet ook tot wat de buurman in staat is, niet te geloven. Van het moment dat de rechtbank uitspraak gedaan heeft over de klachten van de buurman wordt het zeker openbaar gemaakt. De reden van de huisbaas voor opzegging huur is te wijten aan de vele klachten die bij hem ook toekwamen ivm Horsespirit-Rescue.

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-hers ... -a1841424/

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:40

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 16:55

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 17:03

Adri schreef:
Onderstaand het bewijs dat een zaak voor de rechtbank als ge toch recht in je schoenen staat toch lang kan duren. Voor Nostradamus is gevochten en toch heeft het één jaar geduurd, dus neem van mij aan, ik ken de toestand en weet ook tot wat de buurman in staat is, niet te geloven. Van het moment dat de rechtbank uitspraak gedaan heeft over de klachten van de buurman wordt het zeker openbaar gemaakt. De reden van de huisbaas voor opzegging huur is te wijten aan de vele klachten die bij hem ook toekwamen ivm Horsespirit-Rescue.

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-hers ... -a1841424/

Als er sprake is van "vele klachten" ... Die kunnen toch niet allemaal onterecht zijn/uit de lucht komen vallen?

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 18:59

Ayasha, vandaag is er weer een klacht gedaan bij de Politie, je houdt het niet voor mogelijk, dit heb ik nog nooit meegemaakt, was zelfs verleden week getuige van de buurman die Politie gebeld had om te melden dat de paarden van Horsespirit-Rescue in zijn groententuin geweest waren en geknabbeld hadden aan de groenten. De Politie deed controle en de paarden stonden achter de electrische afsluiting te grazen. Als de rechtszaak achter de rug is dan zal de waarheid wel boven komen, net zoals de inbeslagname van Nostradamus.