Slecht passend zadel veroorzaakt de ruiter rugpijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Slecht passend zadel veroorzaakt de ruiter rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 21:15

www.horsetalk.co.nz / www.bokt.nl

Afbeelding

Britse onderzoekers hebben een relatie gevonden tussen slecht passende zadels en rugpijn in ruiters.

Slecht passende zadels worden niet alleen geassocieerd met asymmetrie van de rugspieren, verkorte gangen en rugpijn in paarden, maar worden ook geassocieerd met rugpijn bij ruiters, aldus het onderzoek.

De resultaten suggereren sterk dat een zadel regelmatig moet worden gecontroleerd en dat ruiters en trainers gestimuleerd moeten worden om slecht passende zadels te leren identificeren. De paarden in het onderzoek werden getraind in verschillende disciplines, werden regelmatig bereden en liepen rad volgens de eigenaar. Asymmetrie in de rug werd gemeten, en de paarden werden gecontroleerd op kreupelheid. Daarnaast werd gekeken of de zadels schoven en hoe zij pasten, als ook de rechtheid van de ruiter. In totaal zijn er 205 ruiters onderzocht.

Slecht passende zadels werden aangetroffen bij 43% van de paarden en 14,6% van de paarden had een schuivend zadel, wat sterk geassocieerd werd met kreupelheid aan de achterbenen of abnormaliteiten in het gangenwerk. Slechts twee ruiters hadden zelf het verband gelegd tussen het schuivende zadel en kreupelheid, ondanks een lange geschiedenis van kreupelheid, "rug problemen" en een schuivend zadel.

Ook bleek dat 38% van de ruiters rugpijn hadden, welke geassocieerd kon worden aan een slecht passend zadel. Paarden die gereden werden door expertruiters bleken minder last te hebben van asymmetrie in de rug in vergelijking met de paarden die gereden werden door non-expert ruiters.

"Het beste zou zijn om het zadel meer dan een maal per jaar te laten controleren." zegt doctoraal student Line Greve. "Helaas is dit niet de volledige oplossing. Dertig procent van de paarden waarvan het zadel minimaal een maal per jaar werd gecontroleerd, had alsnog een slecht passend zadel."

pillow

Re: Slecht passend zadel veroorzaakt de ruiter rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:38

Is dit nieuws?

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:00

Als zadelpassers niet zo duur waren zouden er meer mensen eentje laten komen.. Paarden kosten al veel geld en om dat er dan ook nog bij te nemen..

aldadiender

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:22

Ik denk dat als je geld hebt voor een paard en zijn onderhoud, de kosten voor een zadelmaker eens per jaar er ook wel bij kunnen eerlijk gezegd. Die van mij kost ongeveer 50 euro voor een consult.....

HighVoltage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:26

Misschien erg off topic, maar welk zadel is dat op die foto?

Bonique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:30

Het probleem alleen is dat een "goede" zadelmaker net een speld in de hooiberg is.

aldadiender

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:45

Bonique schreef:
Het probleem alleen is dat een "goede" zadelmaker net een speld in de hooiberg is.

Ja dat is helaas waar.

lievebettina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 01:23

Nou ik heb een zadelpasser gehad en die koste 120 euro en ze zei alleen dat me zadel goed lag en ging weer na huis..vond toen wel veel geld voor een controle..dus ben nog opzoek na een goeie regio ommen die niet zo duur is voor alleen een controle.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 04:29

Mooie taak voor de KNHS in het kader van dierenwelzijn: (we betalen genoeg aan de KNHS :o )
biedt een zadelcontrole jaarlijks aan als service op wedstrijden met een rapportje waar de ruiter dan met een zadelpasser thuis kan overleggen: heb je meteen 2 oordelen als ruiter van zadelpassers en kan je tijdig actie ondernemen en 43% van de paarden pijn in hun rug mee voorkomen.

Meteen een paardenweegschaal en meter erbij en korte veterinaire keuring: .........tatata KNHS service station op wedstrijden.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 05:07

Voor mij is het een beetje: kip ei verhaal. Laat ik voorop stellen dat een paard een goed passend zadel hoort te hebben.
Maar vaak wordt er niet goed genoeg gekeken naar of het model zadel wel geschikt is voor de ruiter.

Net als geen paard het zelfde is is dat mij de mens ook.

Voorbeeld: ik begeleid 2 mensen die samen een eigen paard hebben. Kwa postuur zijn ze gelijk, maar zitten allebei op hun eigen manier die niet overeen komt. Idealiter zouden deze dames ieder hun eigen zadel moeten hebben voor dat ene paard.

Voorbeeld: mensen met een holle rug en een diepe zit zadel gaan vaak niet goed samen. Omdat je bekken dan de verkeerde kan op komt te staan en je niet meer mee kan veren en gaat stuiteren.

Voorbeeld: scheve ruiter rijdt het zadel scheef.

Opzich je idee janouk is niet verkeerd maar vind het meer iets voor de instructeurs. Naar mijn mening hoort die een ruiter te wijzen op: pasvorm zadel, conditie paard, fysio voor ruiter en paard, etc. Ik zeg daarbij niet dat je als instructeur overal verstand van moet hebben, maar wel dat je signalen moet zien wanneer er hulp van derden gewenst is.
Laat instructeurs tijdens hun opleiding een paar dagen mee lopen met div zadelmakers, fysio, DA, etc..

Ik zelf kijk zoveel mogelijk mee als er een zadelmaker, fysio oid bij m'n klanten komen. Dit om a) meer kennis te verzamelen en b) in samen spraak met hun kijken naar de problematiek en de mogelijkheden.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 07:06

Goed plan Janouk!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 07:50

Ik ga mee met het verhaal van Japeloup, ik heb net mijn custom weer laten opvullen, en ik zit scheef naar links (al druk mee bezig met flexchair training enze, is al veel minder maar nog wel aanwezig) En de zadelmaker kon dit precies zien in de vulling van het zadel, ik had inderdaad het zadel scheef gereden. Het is vooral paard en ruiter afhankelijk.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 09:15

Miekemuis_ schreef:
Als zadelpassers niet zo duur waren zouden er meer mensen eentje laten komen.. Paarden kosten al veel geld en om dat er dan ook nog bij te nemen..

Een lopende dierenarts rekening of fysio is duurder hoor.
Waarom zouden hun geen geld mogen vragen voor hun werk?
Dat is wel heel krom en naïef, ik zou er het geld wel voor over hebben wetend dat me zadel gecontroleerd is en goed ligt, dan kun je alleen maar beter presenteren.
Paarden kosten veel geld, in alles....

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 09:20

Miekemuis_ schreef:

Als je de bijkomende kosten van een paard houden niet kunt betalen, moet je geen paard nemen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 11:26

Ania schreef:
Miekemuis_ schreef:

Als je de bijkomende kosten van een paard houden niet kunt betalen, moet je geen paard nemen.

Amen.

Een goed passend zadel is voor ieder paard een basismust. Twee (of 1) keer per jaar controle en zo nodig aanpassen is imo dan ook echt een must. Dat moet je gewoon meerekenen in de kosten van je paard.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 14:58

Ik kreeg last van Kieffer dressuurzadels... prompt ging de manége waar ik toen reed àlle paarden daarvan voorzien. >;)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 19:43

Ik ben laatst naar een in mijn ogen goede zadelmaker (passer) geweest. Zo op de hand
bekeken, op het paard bekeken , gereden bekeken. Paste prima. Kosten € 25,00

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 20:34

pillow schreef:
Ik ben laatst naar een in mijn ogen goede zadelmaker (passer) geweest. Zo op de hand

Wauw, welke was dat? Ik heb een pasconsult van 5 minuten gehad bij Willems, kosten €75

Ontopic: is dit nou karma?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 22:03

antje_vip schreef:
pillow schreef:

Wauw, welke was dat? Ik heb een pasconsult van 5 minuten gehad bij Willems, kosten €75

Ontopic: is dit nou karma?

Harry vd Bosch in Nijeholtpade

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 15:36

Tja, echt wereldnieuws is het niet. Een zadel moet goed op het paard liggen en de ruiter moet goed en comfortabel op het zadel zitten. Gelukkig zijn er inmiddels zo veel verschillende zadels met evenzoveel verschillende pasvormen dat je eigenlijk altijd wel een zadel kan vinden dat èn op het paard goed ligt èn waar de ruiter goed op zit. Nieuw of tweedehands, je zal er je portemonnee voor open moeten trekken.
Ik laat mijn zadel eens per anderhalf jaar nakijken denk ik (te weinig, ik weet het). Ik laat er niemand voor komen, ik neem mijn zadel mee naar het Ruiterhuis en laat hem daar nakijken. Tot op heden nooit het gevoel gehad afgezet te zijn ten behoeve van hun eigen portemonnee.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 18:06

karijn schreef:
Tja, echt wereldnieuws is het niet. Een zadel moet goed op het paard liggen en de ruiter moet goed en comfortabel op het zadel zitten. Gelukkig zijn er inmiddels zo veel verschillende zadels met evenzoveel verschillende pasvormen dat je eigenlijk altijd wel een zadel kan vinden dat èn op het paard goed ligt èn waar de ruiter goed op zit. Nieuw of tweedehands, je zal er je portemonnee voor open moeten trekken.
Ik laat mijn zadel eens per anderhalf jaar nakijken denk ik (te weinig, ik weet het). Ik laat er niemand voor komen, ik neem mijn zadel mee naar het Ruiterhuis en laat hem daar nakijken. Tot op heden nooit het gevoel gehad afgezet te zijn ten behoeve van hun eigen portemonnee.

Neem je je paard dan ook mee?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 20:55

Nee, tot op heden is het niet nodig geweest om de zadelmaker ook naar het paard te laten kijken. Misschien dat dat een keer wel nodig is maar tot op heden niet.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 21:04

Toevallig afgelopen zaterdag een zadelpasdag gehad in Nijkerk. Paard is gecheckt op z'n sterke/zwakke punten, welke boommaat hij nodig had maar ook bijv. welke kant hij op was gebogen. Heb 6 verschillende zadels uitgeprobeerd in alle gangen en maar 1 die ik echt top vond zitten. Uiteindelijk heb ik alleen maar voor het zadel hoeven te betalen, het consult was gratis en over een aantal maanden mag ik zelfs nog eens langskomen om te kijken of de boel nog wat bijgevuld moet worden, dit is ook gratis! En dat terwijl ze super de tijd voor ons hebben genomen. Echt, er zijn zoveel mensen die wel even een kraker/masseur/cranio/fysio wat dan ook bij hun paard halen, dan kan je toch ook wel een zadelpasser naar je zadel laten kijken? Of misschien een dekje of een deken minder kopen?