Blog Monya Spijkhoven over dominant gedrag (+ tips)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Blog Monya Spijkhoven over dominant gedrag (+ tips)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 17:56

http://www.paardvisie.nl/

Afbeelding
Foto: Amanda Melchior
Horse Event 2007. Ik weet nog dat we met ons team in een hoek klaar stonden tot we de spotlights in mochten voor ons optreden. Mijn steun en toeverlaat, Lusitanohengst Nomeado, vergezelde mij. Zoals altijd. Kriebels in mijn buik op zo’n moment. Hoeveel optredens ik ook doe, elke keer weer spelen de zenuwen op. Dat was niet anders voor mijn paard. Hij stond braaf bij me te wachten, maar zoals voor elk optreden hapte hij dwangmatig in mijn arm. Gedachteloos liet ik het gebeuren, ik stond er niet eens meer bij stil. Het was onderdeel van ons 'zenuwen-ritueel'.

Het optreden verliep goed. We lieten een stevige schrik- en obstakeltraining zien. En dat was destijds niet algemeen om te doen met je paard. Na afloop beantwoordde ik vragen van mensen, en 1 reactie is me altijd bijgebleven: “Leuk dat je dat allemaal kunt met je paard, maar wat voor mij een afknapper
was, was dat je je paard in jou liet bijten voor de show. Dat is dominantie, zo geef je niet het goede voorbeeld.”

Een beetje verbouwereerd ging ik naar huis en heb daar goed over de term dominantie nagedacht.

Lees hier de rest

safari

Re: Blog Monya Spijkhoven over dominant gedrag (+ tips)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 18:27

mooi geschreven!

Scarlatt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 18:41

Goed duidelijk stuk !

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 18:41

prachtig stuk, maar dat kan ook niet anders bij zo'n mooi mens als Monya

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:23

zo herkenbaar die 'zenuwenhap'! 8-)

mooi stuk! +:)+

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:22

Mooi stuk dat bewijst dat niet alles zwart wit is.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 11:00

Ik heb toch helemaal niets op met het toestaan van de 'zenuwenhap' en haar argumentatie daarvoor. Een van haar tips is dat je altijd consequent moet zijn, en daar ben ik het volkomen mee eens. Dus happen mag of altijd of nooit. Dat zij bang is dat als ze het happen voor een show corrigeert dit cummuleert in spanning geeft eigenlijk aan dat ze een compromis sluit en daarmee dus niet consequent en dus een duidelijke leider is voor haar paard. Dat geeft een paard spanning die kan toenemen op een moment voor een show.

De excuses die ze geeft om dat gedrag te toloreren gaan er bij mij niet in. Ze zegt ook: ik kan het gedrag stoppen als ik dat wil. Dus waarom doet ze dat dan niet op zo'n moment? Waarschijnlijk omdat ze door haar eigen zenuwen daar niet bij stilstaat en het dus onbewust toelaat. Als hij alle aandacht voor haar heeft en er een vertrouwensband is kun je je paard best op zo'n moment corrigeren zonder dat dat ontaard in een vechtpartij of overmatige spanning.

Blijkbaar heeft zij in dit gedrag dus ook de eerste signalen gemist. Verder vind ik het niet uitmaken of het happen voortkomt uit onzekerheid of dominantie. Als je het ongewenst gedrag vindt moet je het corrigeren, altijd. En zowel een onzeker paard als een dominante heeft baat bij een duidelijke en consequente baas. Hoe je corrigeert, met welke timing en dosering; dat is afhankelijk van wat op dat moment passend is. De boodschap moet in een keer duidelijk zijn, zonder dat je het paard bang maakt. En bij een te slap optreden leer je een paard juist het tegenovergestelde.
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 10-07-14 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 11:05

jasmijn78 schreef:
Ik heb toch helemaal niets op met het toestaan van de 'zenuwenhap' en haar argumentatie daarvoor. Een van haar tips is dat je altijd consequent moet zijn, en daar ben ik het volkomen mee eens. Dus happen mag of altijd of nooit. Dat zij bang is dat als ze het happen voor een show corrigeert dit cummuleert in spanning geeft eigenlijk aan dat ze een compromis sluit en daarmee dus niet consequent en dus een duidelijke leider is voor haar paard. Dat geeft een paard spanning die kan toenemen op een moment voor een show.

De excuses die ze geeft om dat gedrag te toloreren gaan er bij mij niet in. Ze zegt ook: ik kan het gedrag stoppen als ik dat wil. Dus waarom doet ze dat dan niet op zo'n moment? Als hij alle aandacht voor haar heeft en er een vertrouwensband is kun je je paard best op zo'n moment corrigeren zonder dat dat ontaard in een vechtpartij of overmatige spanning.

Blijkbaar heeft zij in dit gedrag dus ook de eerste signalen gemist.

Ik denk dat dit een signaal is dat ze duidelijker leiding dient te geven zodat het paard op dat soort momenten niet of minder onzeker is en dus meer vertrouwen heeft. Bijten uit onzekerheid of bijten uit dominantie heeft mi een andere aanpak nodig.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 11:16

Verder schrijft ze ook het volgende: Maar eenmaal duidelijk mogen grenzen best weer wat worden opgerekt, met dien verstande dat er altijd weer teruggekeerd moet worden naar de basisregel.

Ik vind deze zin totaal haaks staan op haar tip wees duidelijk en consequent.

Want hoe weet een paard wanneer hij wel de grenzen mag oprekken en wanneer niet? Dat snappen paarden niet. Vandaag mag hij wel een pluk gras meenemen onder het rijden maar morgen niet? De ene keer mag hij wel dicht bij je staan en de andere keer niet?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 12:02

Ik vind het niet een heel sterk verhaal. Ze begint met 'goedpraten' dat het helemaal niet zo erg is dat haar paard haar bijt. Maar bij voorbeeldgedrag dat toont dat je het niet voor elkaar hebt staat op 1: schuren. Oh, dus bijten mag wel, maar schuren betekent dat je het allemaal niet voor elkaar hebt :?

En haar allereerste tip is, wees consequent, da's dan blijkbaar alleen een tip voor anderen. Want als haar paard bijt, dan mag dat is sommige gevallen wel.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 12:38

Dus zo lang de spanning kan zorger voor erger, mijn paard me niet beschadigd, ik het gedrag kan stoppen wanneer ik het wil en mijn paard altijd aandacht voor mij heeft is het niet erg dat een paard mij bijt, maar schuren mag niet onder die voorwaarden? -O-

Ik vind het niet zo'n sterk stukje, want we zijn al zo snel geneigd dingen oogluikend toe te staan, omdat we onszelf zonder grote problemen nog wel weten wijs te maken dat we echt de leiding hebben en het niet zo erg is allemaal. Dat is ook een andere discussie, maar het goedpraten tegenover een publiek wat een stuk minder onervaren is dan jij vind ik geen slimme zet..

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 12:42

Ik snap die nuance wel, bijten uit onzekerheid of dominantie is een wezenlijk verschil.

Schuren mag mits je het paard uitnodigt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 12:44

jasmijn78 schreef:

De excuses die ze geeft om dat gedrag te toloreren gaan er bij mij niet in. Ze zegt ook: ik kan het gedrag stoppen als ik dat wil. Dus waarom doet ze dat dan niet op zo'n moment? Waarschijnlijk omdat ze door haar eigen zenuwen daar niet bij stilstaat en het dus onbewust toelaat. Als hij alle aandacht voor haar heeft en er een vertrouwensband is kun je je paard best op zo'n moment corrigeren zonder dat dat ontaard in een vechtpartij of overmatige spanning.

Blijkbaar heeft zij in dit gedrag dus ook de eerste signalen gemist. Verder vind ik het niet uitmaken of het happen voortkomt uit onzekerheid of dominantie. Als je het ongewenst gedrag vindt moet je het corrigeren, altijd. En zowel een onzeker paard als een dominante heeft baat bij een duidelijke en consequente baas. Hoe je corrigeert, met welke timing en dosering; dat is afhankelijk van wat op dat moment passend is. De boodschap moet in een keer duidelijk zijn, zonder dat je het paard bang maakt. En bij een te slap optreden leer je een paard juist het tegenovergestelde.

Ik heb nota bene hengsten en die mogen gewoon niet bijten. Tot nu toe stopt de bijt impuls ook altijd als ze een jaar of 4 zijn. Van mij mogen ze nooit bijten, maar ze krijgen er zelden of nooit een tik voor. (alleen als het echt gericht en raak is en dat is bijna nooit het geval) Vaak volstaat een ferme "Nee!" of "Hé!!" al dan niet in combinatie met een paar passen achteruit sturen.

De passen achteruit is vaak bij de hengsten het teken dat ze hun bijtspel hebben verloren. Zo staan ze namelijk ook tegenover elkaar te spelen en de gene die een stapje terug zet is dat ondergeschikt. Daarbij zie ik bij een hengst ook vaak dat het puur impulsief en speels gedrag is en daar word ik ook nooit boos om.

Maar ik tolereer het gewoon niet, want of het nou uit onzekerheid, spel of dominantie is, ik hoef gewoon geen blauwe plekken of erger.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 12:45

Ik vind het ook op z'n zachtst gezegd opmerkelijk. Ik laat happen 10 keer toen omdat hij me niet beschadigt (met een t). Maar de 11e keer neemt hij een stuk vlees uit m'n arm mee dus nu straf ik... :roll:

Wat moet zo'n paard dan denken? Zou hij snappen dat ik al naar gelang de intensiteit van de beet beslis of ik hem bestraf of niet? Tuurlijk niet! Hij heeft al 10 keer lang begrepen dat het mag, dus waarom dan de 11e keer niet?

deCent

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 14:44

Helemaal eens met Jasmijn78 en Rije.
Totaal onlogisch en inconsequent stuk!
Als je paard op je vertrouwd en tegelijk respect heeft, als die balans in orde is, zou je altijd moeten (en kunnen) corrigeren. Juist dan is een paard het meest op zijn gemak.Als alles duidelijk is.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 00:30

jasmijn78 schreef:
Als je het ongewenst gedrag vindt moet je het corrigeren, altijd.

Vind dit de mooiste zin uit je betoog. Pas als iets ongewenst gedrag is moet je het corrigeren. Blijkbaar vindt zij dat happen geen ongewenst gedrag en schuren zonder uitnodiging wel.
Ik kan zelf ook niet veel met haar tips, want die van mij mag gerust schuren als ze wil.
Wel vind ik haar stuk een nadenker voor ieder voor zich wat ze als dominant gedrag beschouwen, en zoals jij het beschrijft wanneer je iets ongewenst gedrag vindt.
Blijkbaar heeft iedereen andere ideeen daarover.