Wat zijn de kansen na een koliekoperatie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Wat zijn de kansen na een koliekoperatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 10:34

http://www.bokt.nl

In Noorwegen zijn door onderzoekers gedurende zeven jaar de resultaten bijgehouden van koliekoperaties bij paarden. De analyse en de resultaten zijn in een artikel uiteengezet. De onderzoekers hebben de operaties van twee paardenklinieken in Oslo bestudeerd.

Tussen 2005 en 2011 zijn er 297 paarden geopereerd. Het ging om 132 ruinen, 111 merries en 53 hengsten. Van één paard is geen geslacht genoteerd. De leeftijdsmediaan is zeven jaar. De rassen liepen uiteen van warmbloedpaarden, dravers, volbloeden, pony’s, ijslanders tot onbekende rassen. Van deze 297 paarden is 26,3 procent (78 paarden) tijdens de operatie ingeslapen, omdat de arts de kansen voor het paard nihil achtte. Iets meer dan 19 procent (57 paarden) werd tijdens de postoperatie periode ingeslapen. De reden tot euthanasie had voornamelijk te maken met terugkomende koliekverschijnselen, kreupelheid, hoefbevangenheid en zorgen om de welzijn van het dier. Vier paarden liepen in de recovery een fractuur op. Toch vermoeden de onderzoekers dat vanwege de economische crisis ook eerder tot euthanasie is besloten.

Na de succesvolle operatie en de postoperatie periode overleefde 74 procent. Dit aantal van 162 paarden zorgt voor een overlevingskans tot na ontslag uit de kliniek van 54,5 procent. Volgens de onderzoekers is hun uitkomst van 54.5 procent lager dan de uitkomst van vergelijkbare Noorse studies. Bij andere studies varieerden de overlevingskans van 48 tot 85 procent. Studies uit andere landen tonen een gemiddeld hogere overlevingskans.

De onderzoekers konden verder aangeven dat koliek in de dikke darm betere overlevingskansen geeft dan in de dunne darm. Dit blijkt ook uit andere studies. Een juiste certificering van de behandeld arts verhoogde eveneens de kansen.

Het complete Engelstalige artikel vind je hier.

Verwant artikel
[VN] Oud en jong paard gelijke overlevingskans na koliekoperatie
[VN] Wanneer is een paard te oud voor een koliekoperatie?
Laatst bijgewerkt door Aurora3 op 09-07-14 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:48

Het ligt ook erg aan het type operatie... een beknelling herstellen door de darmen terug te draaien (zonder afgestorven weefsel) heeft veel hogere slagingskansen dan bijvoorbeeld een afgestorven deel wat verwijderd moet worden of een perforatie. Dikke darm is dan idd ook weer gunstiger dan bv dunne darm... zowel door de doorgang diameter als de werking van de darm.

Die van mij had in 2009 minder dan 5% overlevingskans. Hij had een meervoudige perforatie van de dunne darm en een retentie maag. Maar heeft het, hoe vreemd en verbazend ook, wel gered en loopt zelfs weer in de sport :+ maar ik weet ook wel dat hij een extreme uitzondering is.

kimberly1995

Re: Wat zijn de kansen na een koliekoperatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:52

Ligt er vaak ook aan hoe lang het paard er al mee loopt en hoe ver deze al afgezwakt is qua energie. Zwakkere paarden hebben maar mijn ervaring minder overlevingskansen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 11:16

Heel vreemd, ik kan niet qouten???? Maar ik wilde Lon haar stukje qouten omdat dat de gegevens zijn waar ik idd bekend mee ben. Tijdens de goede tijden werden er idd meer geopereerd omdat men meer geld had voor het herstel, en nu wordt mss iets "sneller" tot euthanasie overgegaan.

Al moet ik zeggen, hoe dan ook, voor mij was het ééns maar nóóit meer, terwijl ik er ook ken die 3x in een jaar een koliekok hebben gehad en nu als een speer gaan.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:42

Mij is in Wolvega verteld dat de dikke darm veel meer complicaties geeft dan de dunne darm. De laatste is vrij egaal rond en de dikke darm gewolkt, dat lekt veel eerder na het hechten, met als gevolg buikvliesontsteking en alsnog inslapen.
Mijn merrie met gedraaide dikke darm had minder dan 50% kans door de operatie te komen waarbij een stuk darm verwijderd moest worden; dan weer opnieuw beginnen en weer minder dan 50% kans om de eerste kritieke 24 uur door te komen. Dan weer opnieuw beginnen en minder dan 50% kans de volgende 3-6 weken te overleven. Het zou uiteindelijk bij overleven een kasplantje blijven, levenslang aan de diarree, en dat wilde ik haar niet aandoen. Ze was 16 en luchtzuiger, met een redelijk grote kans op herhaling. Totale kosten zouden zo'n € 6000,= bedragen, met dus een zeer kleine kans van slagen en in mijn ogen een voor haar dominante persoonlijkheid geen waardig bestaan. Het was de moeilijkste beslissing van mijn hele leven om haar in te laten slapen maar ik sta er nog steeds volledig achter.

murie21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:54

Mijn pony had een verdraaiing en 65% overlevingskans. Helaas is ze overleden aan een darmperforatie bij het rectaal opvoelen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:19

Ik heb altijd geleerd dat de snelheid van reageren en opereren heel veel invloed heeft op de slagingskans van de operatie.

safari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 18:24

Als je er snel bij bent vergroot je de kansen van het paard.
Dat was gelukkig bij ons 10 jaar geleden het geval. Direct naar de kliniek in Duitsland en direct onder het mes. Impuls beslissing toendertijd.
Heel blij dat ik het gedaan heb omdat ik mijn paard nog steeds heb.
Maar zou het niet weer doen. Vond het een heel heftige operatie met een hele zware weg naar herstel. Daarnaast is ze nog steeds gevoelig voor koliek en heeft ze na de operatie 3 keer op een kliniek gestaan met gas in de darmen.
Ik kan me ook voorstellen dat de crisis de cijfers bepaald. Want voor de dierenartskosten had ik 3 nieuwe paarden van hetzelfde type kunnen kopen. Maar niet met zooo'n geweldig karakter ;)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:47

linky schreef:
Mij is in Wolvega verteld dat de dikke darm veel meer complicaties geeft dan de dunne darm. De laatste is vrij egaal rond en de dikke darm gewolkt, dat lekt veel eerder na het hechten, met als gevolg buikvliesontsteking en alsnog inslapen.

Klopt voor het direct na OK overleven inderdaad wel. Maar op langere termijn is dunne darm in percentages ongunstiger omdat de doorloop smaller is en het sneller gaat verkleven. Als paarden de OK goed doorkomen hebben ze bij de dikke darm een grotere kans op volledig en blijvend herstel dan bij de dunne darm. Buikvlies ontsteking is inderdaad in veel gevallen de oorzaak van overlijden... maar in bijzondere gevallen kunnen ze het overleven, maar dat percentage is laag. Die van mij heeft het dus wel overleefd, buikvliesontsteking en zware bloedvergiftiging na de perforatie. Maar als ik eerlijk ben... weet ik niet of ik het als ik weer voor zo'n keuze kom dezelfde beslissing zou maken :n United is een bijzonder beest met zo'n vreselijk groot doorzettingsvermogen en een enorme overlevingsdrang. Hij was toen gewoon niet klaar om te overlijden. Maar als ik kijk wat een stress en zorgen en nare situaties het op heeft geleverd de jaren erna weet denk ik niet dat ik bij een ander dezelfde keuze had gemaakt.