KNHS: Seksuele intimidatie: wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

KNHS: Seksuele intimidatie: wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 15:01

www.knhs.nl

Sinds vele jaren onderschrijft de KNHS in het kader van goed sportbestuur de in de sportwereld geldende regels over seksuele intimidatie. Dat beleid wijzigt niet. Nieuw is wel, dat de KNHS de tuchtrechtspraak rond dit onderwerp en de humane doping heeft ondergebracht bij het Instituut Sportrechtspraak (ISR). Om dat te kunnen doen waren formele besluiten nodig, die in Paard&Sport gepubliceerd moeten worden. Die besluiten zijn apart op deze pagina vermeld. Humane doping is een onderwerp, dat een kleine groep topsporters aan gaat die daarover door de afdeling Topsport worden geïnformeerd. Daarom ligt in dit artikel het accent op de vraag: wat te doen als ik geconfronteerd word met seksuele intimidatie?

Seksuele intimidatie is geen gemakkelijk onderwerp. Belangrijk is het zeker. De sportbonden, aangesloten bij NOC*NSF, hebben dat vele jaren geleden al onderkend en er voor gezorgd, dat het onderwerp bespreekbaar werd en er voor de leden een veilige omgeving ontstond om klachten of vragen over (vermoedens van) seksueel grensoverschrijdend gedrag aan te kaarten. Ook binnen de KNHS bestaat die mogelijkheid door contact op te nemen met de vertrouwenscontactpersoon, die deze functie geheel onafhankelijk en vertrouwelijk uitoefent.

Wat moet ik doen als ik geconfronteerd wordt met seksuele intimidatie? Zijn de negatieve gevoelens, die ik door een persoon of personen in mijn omgeving ervaar, een vorm van seksuele intimidatie? Is wat er met me gebeurt het overschrijden van grenzen? Waar kan ik met mijn klachten, vermoedens, zorgen, angsten, twijfels en vragen terecht?

Wie met dergelijke vragen rond loopt kan binnen de KNHS contact opnemen met de vertrouwenscontactpersoon seksuele intimidatie, die een luisterend oor biedt, raad geeft en doorverwijst naar geschikte hulp. Die hulp kan op allerlei manieren plaatsvinden en wordt alleen met de toestemming van de persoon die klaagt ingezet. Dat gebeurt buiten de KNHS. Het is goed te weten, dat de vertrouwenscontactpersoon de mensen in het verdere proces niet persoonlijk opvangt en begeleidt. Wie hulp nodigt heeft mag rekenen op professionele begeleiding, op maat en bereikbaar.

De vertrouwenscontactpersoon heeft ook de taak de KNHS te adviseren bij het nemen van preventieve maatregelen ter voorkoming van onjuist gedrag. Ook als contact niet leidt tot ‘een zaak’ kan de verkregen informatie mogelijk daaraan indirect bijdragen.

Binnen de KNHS kennen we tuchtrechtspraak. Leden, die ‘in de fout gaan’, krijgen daarmee te maken. Daders van seksuele intimidatie kunnen dus ook met de tuchtrechtspraak binnen de KNHS te maken krijgen. Zij moeten zich dan verantwoorden voor hun daden bij het Tuchtcollege, dat onafhankelijk is en bij bewezen zaken straffen kan opleggen, die zelfs gevolgen kunnen hebben voor het deelnemen aan de paardensport.

Wat er nu veranderd is? De KNHS heeft de tuchtrechtspraak rond seksuele intimidatie en de humane dopingzaken gedelegeerd aan het Instituut Sportrechtspraak. De belangrijkste reden is, dat men bij dit instituut meer deskundigheid en ervaring op beide gebieden heeft.

Om deze veranderingen mogelijk te maken moest de formele regelgeving binnen de KNHS worden aangepast. Dat had als doel de belangen van de slachtoffers van seksuele intimidatie zo optimaal mogelijk te behartigen en de daders tuchtrechtelijk te vervolgen op een wijze, die past bij de hoge maatstaven, die de KNHS als het om de tuchtrechtspraak gaat hanteert. Ten aanzien van humane doping geldt dat laatste ook; binnen het Instituut Sportrechtspraak bestaat over dat onderwerp een grote expertise.

Binnen de KNHS wordt de tuchtrechtspraak rond seksuele intimidatie en humane doping ondergebracht bij het Instituut Sportrechtspraak. De KNHS deelt daartoe het navolgende mee:
De KNHS heeft waar nodig de Statuten, het Algemeen Reglement, de Begripsbepalingen, het Tuchtreglement en het Reglement Commissie van Beroep aangepast en is een overeenkomst met het Instituut Sportrechtspraak (hierna: ISR) aangegaan. Deze zijn goedgekeurd door de Ledenraad op 10 januari 2013.
De overeenkomst met het ISR omvat de tuchtrechtspraak inzake seksuele intimidatie en humane doping door de Tuchtcommissie en de Commissie van Beroep van het ISR, die op dat moment fungeren als organen van de KNHS. Ingangsdatum: 1 juli 2014.
Tijdens de behandeling van een zaak zal de tuchtprocedure van het ISR worden gevolgd. Dit betekent, dat het Tuchtreglement seksuele intimidatie van de ISR of het Tuchtreglement dopingzaken van de ISR met de daarbij behorende bijlagen en modelformulieren van toepassing zijn. Deze reglementen worden door het Bestuur van het ISR vastgesteld en gelden als van toepassing zijnde KNHS-reglementen.
De Tuchtcommissie en Commissie van Beroep van het ISR doen uitspraak in naam van en ten behoeve van de KNHS.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:00

Goed verhaal en goed dat hier aandacht voor is! Ik zit zelf op mijn werk in de Klachtencommisie Ongewenst Gedrag. Daaronder valt niet alleen seksuele intimidatie, maar bijvoorbeeld ook pesten en discriminatie. Het blijkt dat dit moeilijke onderwerpen blijven om over te praten.

En denk niet “dat gebeurt mij niet”. Vrij recent werd ik geconfronteerd met avances van een collega waar ik:
a. het totaal niet van had verwacht
b. totaal niet op zat (en zit) te wachten en die
c. totaal doof leek voor mijn afwijzingen en opmerkingen om afstand te houden
Een gesprekje met onze vertrouwenspersoon heeft me gesterkt in mijn gevoel en gedrag en de verhouding is (momenteel althans) gelukkig genormaliseerd.

Ik wist trouwens niet dat de KNHS ook een vertrouwenspersoon heeft. Lijkt me goed dat ze hier meer aandacht op vestigen.

Axel_Valerie

Re: KNHS: Seksuele intimidatie: wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:06

Ik vind dit heel erg goed van de KNHS, het kan overal gebeuren. Ik ben drie jaar geleden vastgezet in de lift door een mannelijke collega in een fabriek. Het was dat ik heel hard kon schoppen..
Maar ik ben daarna in een zwart gat gevallen omdat er bij dit (miljoenen) bedrijf waar ik werk weinig tot geen mogelijkheid is rondom dit soort problemen op te lossen. Ik ben hier HELEMAAL voor.