Blog: "Lagere punten dan verwacht. $%#@!!! En nu?!"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Blog: "Lagere punten dan verwacht. $%#@!!! En nu?!"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 11:41

http://paardenlifestyle.com/

Afgelopen weekend reed ik kringselectie om mij te selecteren voor de provinciale kampioenschappen in de klasse M1. Met veel zelfvertrouwen ging ik naar de wedstrijd. Vorige week liep mijn paard namelijk erg fijn en op de laatste wedstrijd had ik nog twee eerste prijzen en erg goede punten gescoord. Dit ging, als ik mijn focus kon houden en hem netjes zou voorstellen, dus wel ‘even’ goedkomen.

Helaas ging de eerste proef niet zoals verwacht. Tijdens de proef bouwde de spanning zich op en slopen er fouten in. Voordat de tweede proef begon heb ik even orde op zaken gesteld en kwam gelukkig het fijne gevoel weer terug. In de tweede proef kon ik dat gevoel vasthouden en had ik een goede focus. Ik had wel één foutje, maar daar stonden hele goede onderdelen tegenover. Yes, mission accomplished!

De uitslag van de eerste proef was al bekend en ik had 182 punten. Dat was wel te verwachten. Nu maar hopen dat ik met de tweede proef voldoende zou hebben gecompenseerd, zodat ik me alsnog kon selecteren. Maar tijdens de prijsuitreiking werd mijn naam niet genoemd. En ook zat ik niet bij de geselecteerden voor de provinciale kampioenschappen. Ook was ik niet 1e of 2e reserve.

Ik was ondertussen erg benieuwd geworden naar mijn punten. Zou ik dan dezelfde punten hebben gehaald als voor mijn eerste proef? Maar bij het bekijken van mijn protocollen wist ik niet wat ik zag. 166 punten?! Mijn eerste gedachte was dat de protocollen omgewisseld zouden zijn.

Maar helaas, mijn paard sprong een keer een wissel in de proef en dat stond ook aangegeven. Dit moest dus wel mijn protocol zijn. Snel op zoek naar het commentaar waarin zou staan waarom ik zulke lage punten had gekregen. Want als je 166 punten rijdt, met één fout in de proef, dan is er iets aan de manier waarop het paard wordt voorgesteld wat de jury totaal niet aanstaat.

Achter de oefeningen stond een paar keer ‘aanleuning’ met onderaan het protocol ‘leuk paard.’ Oké, hier kan ik vrij weinig mee. En wat doe je dan? Balen? Huilen? Boos worden? Je schouders ophalen en lekker naar huis gaan? Chocolade eten? Omdat ik denk dat iedereen dit wel eens meemaakt, 8 tips die mij hebben geholpen om met deze ‘#$%@!’ te dealen.

Lees deze acht tips in het vervolg van de blog

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:58

Leuk! Herkenbaar denk ik!
Veel ruiters beschikken over weinig zelfreflectie, vooral ook omdat de instructie ze vaak naar de mond praat. Er zijn maar weinig instructeurs die echt eerlijk tegen een leerling zijn over de rijtechnische kwaliteiten of het nivo waarop gereden wordt. En zijn ze dat wel dan denkt de leerling vaak: Nou dan ga ik wel naar een ander.
Ruiters kunnen heel slecht tegen kritiek, slechter dan bij andere sporten heb ik ervaren. Waardoor dat komt weet ik niet. Het helpt ook niet mee dat het een jurysport is en dat iedereen er weer een andere mening over heeft en een andere kijk op heeft.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:03

Met m'n vorige paard (t/m Z gereden) had ik dit ook wel eens, maar met m'n huidige paard (weer in de B begonnen) heb ik eerder het tegenovergestelde; dat de punten soms toch wat hoger zijn dan verwacht. Denk zeker dat ervaring in kritisch kijken naar eigen prestaties hier een rol bij spelen.
Laatst bijgewerkt door MacavityL op 08-07-14 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

biaamber04

Re: Blog: "Lagere punten dan verwacht. $%#@!!! En nu?!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:29

hier het compleet omgedraaide......(Kring 6 selectie zuid holland L1)
slechte proef ever gereden op het punt staan om af te groeten
toch maar doorgereden en dan krijg je de punten!!!! 175?????
met als commetaar jammer van de spanning / erg leuk paard ....

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:46

Hier ook juist vaak het tegenovergestelde.
Krijg je de uitslag terug met een dikke winstpunt en prijs. Maar gevoelsmatig had ik het mijzelf niet gegeven voor die proef.
Krijg dan ook wel vaak om mij heen te horen dat ik te kritisch en perfectionistisch ben voor mijzelf. Dat zal ook wel, maar als ik dan bedenk hoeveel fijner hij soms nog wel kan gaan, en wat we dán wel niet zouden scoren.... :+

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:13

Ken het gevoel. Vorig weekend precies hetzelfde meegemaakt, reed een superfijne proef, en slechts 167 punten :+
Toevallig net vanochtend de beelden gezien ervan omdat een vriendin het had gefilmd, en de proef is echt gewoon heel netjes zonder fouten :=
Beetje tam.. Alla.... Dus waarschijnlijk vond die jury het spetterende mooier waardoor de punten zo laag uitvielen. Jureren blijft mensenwerk en dus smaakgebonden

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:40

Leuk en herkenbaar geschreven!

Ik denk dat iedereen zich er wel in kan vinden. De een zal het wat vaker hebben dan de ander. Ikzelf ben behoorlijk kritisch op mijn eigen rijden, evenals mijn instructrice. Ik heb de mazzel dat bijna al mijn proeven op video staan en ik kijk die ook altijd met protocol ernaast terug. Het voelt soms zooo anders dan dat het eruit ziet.
Toen ik van het L1 de overstap naar het M1 heb gemaakt, wist ik dat we nog geen dikke punten zouden rijden. Ik was hier dan ook "sneller" tevreden met mijn proef dan dat ik nu enkele maanden later ben. Ik kan dus zeker met minder punten tevreden zijn, als dat past in het stadium van training.

Enkele weken geleden tijdens onze eerste selectie (M1) had ik verre van fijn gereden, hij was stug, strak en sterk. Dus met weinig enthousiasme naar de prijsuitreiking gegaan. Bleek ik 1e met 212 punten. Bizar en onterecht. Teruggekeken en ook aan enkele juryleden laten zien en zij waren het met mijn gevoel eens, goede en nette proef, mooi constant en vriendelijk beeld. maar 212? nee, ook zij gaven dat er niet voor. Rond de 195 was meer in hun lijn (en bij het terugzien ervan zou ik ook meer in die zone zitten) Het zag er netjes uit, maar wat strak. Maar het VOELDE veel erger.

Afgelopen week was hij heerlijk los, los van de hand, fijne aanleuning. Fijn gereden. Kijk het terug, toen had ik al zoiets van mwah, het ziet er wat braafjes uit volgens mij... En helaas, ik had ondanks mijn fijne gevoel gelijk, had 188 punten. (voor het eerst met dit paard buiten de prijzen) Dus mag zeker niet klagen.

Teleurgesteld? Ja dat wel, maar op naar de volgende :D

lauxmautink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:00

En daarom spring ik :Y)

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:46

Ontzettend herkenbaar en juist wanneer ik niet tevreden ben met mijn proef/proeven en heel kritisch er tegenaan kijk, zijn mijn punten hoger dan verwacht.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:24

Lagere punten dan verwacht... en nu?!

Nou, heel simpel. Zorgen dat je volgende keer beter rijdt. Je hebt je zelf opgegeven voor het juryspelletje, dus achteraf niet zeuren. Ja, het is soms subjectief. Maar ook dat is bekend. Als je daar niet tegen kunt moet je niet meedoen. Of zoals Lauxmautink gaan springen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:35

Suzanne F. schreef:
Leuk! Herkenbaar denk ik!
Veel ruiters beschikken over weinig zelfreflectie, vooral ook omdat de instructie ze vaak naar de mond praat. Er zijn maar weinig instructeurs die echt eerlijk tegen een leerling zijn over de rijtechnische kwaliteiten of het nivo waarop gereden wordt. En zijn ze dat wel dan denkt de leerling vaak: Nou dan ga ik wel naar een ander.
Ruiters kunnen heel slecht tegen kritiek, slechter dan bij andere sporten heb ik ervaren. Waardoor dat komt weet ik niet. Het helpt ook niet mee dat het een jurysport is en dat iedereen er weer een andere mening over heeft en een andere kijk op heeft.

Ook met een goede zelfreflectie blijft het een jurysport en kunnen de punten anders uitpakken dan verwacht.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:43

Dat je een keer lage punten krijgt is prima, althans 'prima' ik kan er wat mee als de jury ook daadwerkelijk de moeite heeft genomen om commentaar op de protocol te vermelden.
Pas zag ik een uitslagenlijst voorbij komen waarin degene die laatste was 122 punten had en de 3 combinaties daarboven in de 140.. de nummer 1 had wel 164 punten oid, in de 2e proef hadden van die combinaties een aantal rond de 185 en zelfs boven de 195! nou dan snap je er toch geen ene r.eet meer van.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 18:10

Ik kan mij over het algemeen wel vinden in de punten. Soms is het wat hoger dan verwacht, soms wat lager. Balen dan, tuurlijk, maar het zijn momentopnamen, en het is smaakgevoelig, en paardrijden is gewoon ook moeilijk. Je hebt te maken met een vluchtdier van 600 kg en niet met een machine. Dat vergt nogal wat denkwerk, zelfdiscipline en lichaam beheersing/goeie motoriek.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 18:22

Ik heb ooit een keer met mijn vorige paard wedstrijden gereden. Ik had geen ambitie of iets dergelijks en nog lang niet voldoende punten bij elkaar om naar L te gaan. (We kachelden lekker in de B, ik en mijn ouwgie).
Op één wedstrijd heb ik een echte "Zesjes proef" gereden, maar op één punt na geen winstpunt. Nota bene voor "verzorging" een 5... Ik ben naar de jury gelopen en gevraagd waarom, mijn paard zag er per slot van rekening verzorgd uit en helemaal "volgens het boekje". Het antwoord van de jury verbaasde mij enorm. "Je bent nog niet klaar voor de L, dus ik geef je geen winstpunt."... Schandalig...

En een keer een jurylid waar ik echt hele nette punten voor de hele proef haalde. Alles netjes gereden en een 4 voor "het gereden in het algemeen"... Jury draaide zich om toen ze me aan zag komen lopen met mijn protocol en wilde me niet te woord staan. Een ander jurylid die er was keek naar mijn protocol en het eerste dat ze zei was "Jij bent genaaid..."... En toch heb ik altijd plezier gehad in wedstrijden rijden met mijn ouwgie! We deden het echt voor de lol!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 18:26

Vaak kloppen de punten wel met mijn gevoel..Soms heb je inderdaad een proef waarbij de punten minder hoog zijn dan ik ingeschat had. Hoewel het ook wel eens anders om is hoor. Ik had afgelopen weekend een jong paard mee naar de kring selectie. Het liep niet lekker en ik had mijn handen vol aan een paard dat gespannen bleef en er niet lekker door kwam. Tot mijn stomme verbazing was ik in de eerste proef 2e(199 punten) en in de tweede proef 4e (190 punten).

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 18:37

herkenbare dingen komen voorbij:
- gebrek aan zelfreflexie, schuld ligt altijd bij de jury, al denken sommige juryleden wel dat ze bij een selectiewedstrijd in ene 10x zo strengen moeten gaan selecteren
- misschien zelfs het tegenovergestelde: zelf bij lange na niet tevreden, maar proef voldoet ruimschoots aan de gestelde eisen, gebrek aan zelfvertrouwen
- dressuur blijft een jurysport, mocht je daar niet tegen kunnen: stop ermee, het is zo frustrerend :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 19:18

Toch kan ik me het ruitergevoel en verwachting goed voorstellen. Als je bvb in een bepaalde klasse op verschillende wedstrijden door totaal verschillende juryleden elke keer tussen 2 en 3 wp rijd en je krijgt dan op een selectie 30 pt minder bij gelijkwaardige proeven met de voorgaande dan mag je je wel afvragen hoe het kan.

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 19:25

Chocola! Heel veel chocola! :D
Nee effe serieus: belangrijkste is dat jij het positieve gevoel vast blijft houden. De jury ziet je altijd maar op 1 bepaald ogenblik. Jij weet wat er aan vooraf is gegaan en waar vandaan jullie komen. Dat is dus altijd belangrijker dan wat de jury er op dat moment van vindt.
Jammer, maar het is niet anders.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:04

Leuk stuk! Leuk geschreven

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:25

Je kunt en mag een jury nadien wel om uitleg vragen en ik zou dat in dit geval gedaan hebben. Ik heb al eens 25 punten verschil gehad in dezelfde proef die door 2 jury's beoordeeld werd. (overijden selectie)193 en 168, zoiets is al helemaal niet te volgen

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 06:07

Heel herkenbaar :'). Ik heb wel is proeven gereden dat ik echt heel veel spanning had en mn pony echt enorm sterk was en dan had ik winst. Vervolgens een keer een proef gereden, echt zo fijn had ie nog nooit gelopen alles ging goed (was in de B). Mijn vriend die zelf ook paardrijd, veel voorleest (ook bij andere combinaties) en eigenlijk altijd goed zit met de punten en ook voor mij erg kritisch is kwam naar me toe lopen en zei zo goed heb ik je nog nooit zien rijden en ging echt goed dit is zeker dik winst. Krijg ik mn punten 154 en 157. Ik heb maar een vluchtige blik op mn protocol kunnen werpen voor mijn vriend m van me over nam en m ter plekke verscheurde :'). En dat heeft ie echt nog maar 1x in zn leven gedaan. Tja en wat doe je dan, inderdaad je schouders ophalen, bedenken dat je gewoon super fijn gereden hebt en het een volgde keer wel weer goed komt! Het is en blijft inderdaad een jurysport en elke jury heeft een plaatje voor zich wat ie wil zien.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 06:56

Ik had ook regelmatig hogere punten dan verwacht :+
Liep mijn haflinger met veel spanning en bombarie rond (en ik kon dan alleen maar sturen en op de handrem rijden) dan had ik dikke winst, want dan zag het er spectaculair uit (woorden van de jury). Maar ontspannen over de rug met een fijne aanleuning gereden was het niet.
Liep hij lekker ontspannen een fijne proef had ik zelden winst. Want dan zag het er niet spectaculair uit. Dat hij dan wel fijn aan de hulpen was, fijne aanleuning had en ontspannen rond liep werd even vergeten denk ik.
Gelukkig voor mijn punten liep hij vaker met spanning. Maar leuk op wedstrijd gaan was het niet. Omdat mijn gevoel lijnrecht tegenover de uitslagen en uitspraken van de jury stonden. 2 kanten op dus.

Ik ben dan ook inderdaad gestopt en overgestapt op western. Ook een jurysport, dus ik ben benieuwd hoe dat gaat bevallen als ik wedstrijden ga rijden ;)

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 08:59

Hahah reed dit weekend ook kring. Nu gaat het mij niet om het winnen aangezien het me tweede wedstrijd was en hij niet heel lang onder het zadel is. Maar nu reed ik een nette eerste proef en een belabberde tweede proef, en nu reed ik in de eerste geen winst en de tweede wel, ben wel tweede reserve geworden. Het is een jury sport en de ene jury vind het niks en de andere vind het super.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:22

Grappig, deze column gaat volgens mij over wat je zelf kan doen, wanneer je punten tegenvallen (je proef terugkijken, wat heb je er van geleerd, praat met de jury). En het grootste deel van de reacties hier is 'ach het is een jurysport'. Dus met andere woorden, ik kan er allemaal niks aan doen, de jury bepaalt het, en als het z'n smaak niet is (dus niet als ik niet goed gereden heb) krijg ik lage punten.

Iemand zei het al, zelfreflectie is nog best lastig.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:35

Het wekt toch bij veel ruiters frustratie op. Logisch ook.

Zelfreflectie is heel nuttig, maar dat maakt het systeem niet anders. Het blijft een jurysport. Ook profs met veel ervaring lopen daar tegenaan en denk eens aan de enorme puntenverschillen op kampioenschappen.