Veiligheidscertificaat verdwijnt voor leerbedrijven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Veiligheidscertificaat verdwijnt voor leerbedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 12:01

Aequor / Sectorraad Paarden / http://www.bokt.nl

In januari 2013 is het veiligheidscertificaat verplicht geworden voor hippische accommodaties voor het verkrijgen van een erkenning als Aequor leerbedrijf. Het advies om deze maatregel door te voeren kent een lange voorgeschiedenis en is destijds vanuit de sectorcommissie dier (o.a. KNHS en FNRS) gegeven en tenslotte door het bestuur van Aequor vastgesteld.

Na invoering van deze maatregel bleek er echter veel weerstand te komen vanuit het onderwijs en de hippische bedrijven en ontstond e op een aantal plaatsen in het land een tekort aan leerbedrijven. Op een aantal plaatsen was dit kwantitatief, op een enkele plek ook kwalitatief.

Om in het nijpende tekort aan leerbedrijven te voorzien is medio 2013 in overleg met de betrokken partijen in de sector (verenigd in de Sectorraad Paarden, SRP) een tijdelijke tussenoplossing ingesteld. Indien er aantoonbaar niet de beschikking was over een hippische leerbedrijf met veiligheidscertificaat in de regio, kon een leerling uitwijken naar een leerbedrijf dat beschikte over een getoetste Risico Inventarisatie en Evaluatie RI&E). Tegelijkertijd is de onderwijscommissie van de SRP aan de slag gegaan met dit vraagstuk en zich gaan beraden over een alternatieve oplossing voor het veiligheidscertificaat.

In eerste instantie is geprobeerd te komen tot een diversificatie in het certificaat waardoor meerdere typen hippische bedrijven aan het certificaat zouden kunnen voldoen, later is deze context losgelaten en is gekeken naar hoe veiligheid op de hippische leerbedrijven in het algemeen het beste geborgd zou kunnen worden. De discussie over het verbeteren van de veiligheid in de sector is inhoudelijk mede gevoed door deskundigen van de Stichting Veilige Paardensport (SVP) en Stigas.

Hoewel er steeds meer eenduidigheid is over de volle breedte van de sectoren over het thema veiligheid, is de koppeling aan de erkenning als leerbedrijf een complicerende factor gebleken. Het is ondanks de vele inspanningen niet gelukt om tot een bevredigende oplossing te komen om een aangepast veiligheidskeurmerk te verbinden aan de erkenning als leerbedrijf.

Het bestuur van Aequor heeft daarom besloten om de verplichting van het veiligheidscertificaat voor hippische leerbedrijven los te laten. Dit betekent dat het erkenningsreglement op dit punt aangepast wordt per 1 augustus 2014, en dat vanaf dat moment alleen nog de wettelijke vereisten en het erkenningsreglement, zoals deze voor alle Aequor sectoren vastgelegd zijn, worden gehanteerd. Met dit besluit om af te zien van sectorspecifieke eisen in het erkenningsreglement doet het bestuur van Aequor recht aan de behoefte aan voldoende leerplekken in de hippische sector en sorteert zij voor op de toekomst waarin geen sectorspecifieke erkenningsreglementen gebruikt worden, maar slechts één bovensectoraal reglement.

Aequor en onderwijs, zien door deze ontkoppeling ruimte ontstaan om tot een gezonde balans (zowel kwantitatief als kwalitatief) tekomen in het aantal hippische leerbedrijven. Evenals de SRP onderschrijft Aequor het belang van een fysiek en sociaal veilige werkomgeving.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:47

Ahhh toch tot inkeer gekomen, en eh de bedrijven die dus wel hebben geïnvesteerd in dat certificaat krijgen dus wel hun geld terug neem ik aan :+

joyce B

Re: Veiligheidscertificaat verdwijnt voor leerbedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:20

hehe... er zaten ook wel onmogelijke regeltjes tussen en de kosten die bedrijven moesten maken waren lang niet in verhouding tot het voordeel van een stagiaire. Men vergeet dat een stagiaire ook veel werk en gedoe met zich mee kan brengen. Blij dat Aequor nu de regels aanpast.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:28

Jammer voor de stagebedrijven die veel geld geinvesteerd hebben om dat certificaat te kunnen krijgen...

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:55

Sjongejonge, ze zijn er zelf ook achter hoor!

Wij hebben het certificaat wel, na de nodige discussie. De controlemiep vond dat wij onze nieuwe accommodatie, goedgekeurd door brandweer, arbo, gemeente en dergelijke, toch op heel veel, niks met veiligheid te maken punten, moesten veranderen.
Uiteindelijk het certificaat toch gekregen met daarbij de nodige administratie- en kleine aanpassingskosten en nu is het dus allemaal voor piet snot geweest....

Daarbij was het voor iedereen duidelijk dat dit certificaat voor veel bedrijven, zeker die in oudere accommodaties, niet haalbaar was en daardoor veel hele goede stagebedrijven zouden vervallen. Moesten ze daar nou zelf zo lang over doen?

smooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 18:14

Op de manege waar ik werk hebben we dus inderdaad in april van dit jaar de keuring voor het veiligheidscertificaat gehad. Onze Aequor-erkenning was opgeschort vanwege het niet hebben van het veiligheidscertificaat in combinatie met een grootschalige verbouwing bij ons. Om de Aequor-erkenning opnieuw te kunnen activeren moesten we het veiligheidscertificaat hebben; wij vinden het prettig om op onze manege stagiair(e)s te kunnen laten zien hoe ons bedrijf werkt (manege voor zowel ruiters met een beperking als ruiters zonder beperking) en dus was het veiligheidscertificaat noodzakelijk. Omdat er zoveel verbouwd was en de nieuwbouw erg ruim is opgezet, was het voor ons niet heel ingewikkeld om aan de (soms belachelijke en voor bestaande/verouderde bedrijven ondoenlijke) regels te voldoen. Bij ons is het certificaat dus direct toegekend. En ja, de kosten om dit proces in gang te zetten en om uiteindelijk een bordje op de gevel te mogen hangen zijn hoog! Helemaal als blijkt dat 4 maanden na de keuring de koppeling tussen Aequor en het veiligheidscertificaat blijkt te gaan vervallen... Heb zelfs nog aan de dame die de keuring kwam doen gevraagd of er dan niet een tekort zou ontstaan aan leerbedrijven aangezien sommige voorschriften voor het certificaat niet/slecht haalbaar zijn in bestaande (en soms verouderde) hippische complexen. Volgens haar was dat op dat moment zeker nog niet het geval. Dus ja, vond dit berichtje wel ietwat verrassend op een niet hele goeie manier! Het veiligheidscertificaat zal heus wel een indicatie zijn hoe je bedrijf in elkaar zit, maar is dus niet meer noodzakelijk voor de Aequor-erkenning waar wij het aanvankelijk voor hebben aangevraagd! Weet dus niet zo goed wat ik er op dit moment van moet vinden anders dan dat ik het nog even zonde van ons geld vind...

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:36

Belachelijk dat ze het nu weer afschaffen. Ze zouden beter eens naar de eisen van het certificaat kunnen kijken. Je laat als opleiding je leerbedrijven niet ineens niet meer aan veiligheidseisen hoeven te voldoen?! Echt weer een actie van niets!

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 22:58

Het veiligheid certificaat zegt eigenlijk niets, behalve dat ik n mooie accommodatie heb. Want is de veiligheid van stagiaires ook gewaarborgd? Nee want dat controleren ze niet

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 23:37

Ik zou het wel aardig als de sector en de arbeidsinspectie eens gingen toezien op handhaving van de arbeidstijdenwet ~~}> , vooral voor kinderen jonger dan 18 jaar!

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 23:49

De certificaten vond ik teveel tijd inzitten. Niet aan meegewerkt. Zou ik dan nu weer een leerbedrijf zijn?

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:32

Sammyoo schreef:
Ik zou het wel aardig als de sector en de arbeidsinspectie eens gingen toezien op handhaving van de arbeidstijdenwet ~~}> , vooral voor kinderen jonger dan 18 jaar!

Maar daar is het certificaat niet voor :7

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 19:12

Na jaren lang op mijn "oude" stal het certificaat te hebben gehad, maar juist door de nieuwe regels ( die kant nog wal raken) zelf ben afgehaakt, zou ik zeker weer open staan om een " leer" bedrijf te worden!
Ik ga me er eens in verdiepen of dat in de toekomst weer mogelijk zou kunnen zijn.

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:36

Ik heb er een telefoontje aan gewaagt. Woensdag komen ze langs, ben benieuwd!