Laagvliegend vliegtuig veroorzaakt chaos bij paardenshow

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Laagvliegend vliegtuig veroorzaakt chaos bij paardenshow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 14:15

http://www.horseandhound.co.uk / http://www.bokt.nl

Afbeelding
Een Dakota. Foto: Wikimedia Commons

Een vliegtuig dat laag over een showring in Lincolnshire County vloog heeft veel chaos veroorzaakt. De Dakota, een vliegtuig uit de Tweede Wereldoorlag, zou over de show vliegen rond 12.15, maar vloog later over door een vertraging. Het personeel van de show was hiervan niet op de hoogte gesteld.

Omstanders zeiden dat het vliegtuig slechts op dertig meter hoogte over de rijbak vloog, waar op dat moment 19 kinderen op hun pony's startte aan de show. Het vliegtuig maakte een bocht en vloog 30 seconden later opnieuw over.

"Pony's sloegen op hol, kinderen gilden en ouders renden de bak in. Het was behoorlijk angstaanjagend", zegt jury Helen Turner. Vier kinderen vielen van hun pony. "Er was geen enkele waarschuwing vooraf." De ruiters en pony's kregen even de tijd om tot rust te komen en mochten daarna opnieuw aan hun show beginnen, om kort daarna weer te moeten afstijgen. Parachutisten kwamen naar beneden en landden in de hoofdring, terwijl zij brandende fakkels vasthielden.

"Als deze attracties moeten plaats vinden, moet er geleerd worden om te communiceren en om de schema's naast elkaar te leggen. Pony's en vliegtuigen gaan niet goed samen."

veranadautje

Re: Laagvliegend vliegtuig veroorzaakt chaos bij paardenshow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:21

pff heftig hoop dat iedereen ongedeerd is

Essia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:26

Ik vind 30 meter behoorlijk laag voor zo'n enorm vliegtuig als op het plaatje weergeven wordt! Geen wonder dat die chaos ontstaat.

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:27

Dat is echt echt vervelend, ze konden dat best even melden

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:32

Communicatie fout is ronduit slordig, maar dat die pony's niks gewend zijn is net zo goed fout.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:35

[quote="tamary"]Communicatie fout is ronduit slordig, maar dat die pony's niks gewend zijn is net zo goed fout.[/quote

En hoe wil je dat doen, elke week een vliegtuig, luchtballon, straaljager oid inhuren om ze te desensibiliseren *D Kom nou, gewoon een dikke organisatorische fout. Ze mogen blij zijn dat het goed is afgelopen en van de 19 kids er MAAR 4 af zijn gevallen.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:37

tamary schreef:
Communicatie fout is ronduit slordig, maar dat die pony's niks gewend zijn is net zo goed fout.

Maar in zo'n grote groep is het vaak wel dat als een begint te rennen.... Nu hebben mijn paarden direct naast Rotterdam Airport gestaan dus die zijn wel wat gewend als denk ik dat neerdalende parachutisten met fakkels hun ook iets teveel van het goede is :+ :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:43

Vivat schreef:
tamary schreef:

Maar in zo'n grote groep is het vaak wel dat als een begint te rennen.... Nu hebben mijn paarden direct naast Rotterdam Airport gestaan dus die zijn wel wat gewend als denk ik dat neerdalende parachutisten met fakkels hun ook iets teveel van het goede is :+ :D

Nu ben ik op een aantal punten behoorlijk verwend qua opvoeding pony, maar bij mij is het meedoen met andere pony's gewoon verboden. Dat geld bv zeker voor ha joepie gestuiter van paarden in weides waar ik langs kom, maar ook in een groep is het met de anderen meedoen verboden. Enige die belangrijk is is je ruiter/mens aan het andere eind van het touwtje, wat een ander paard in je omgeving doet heb je te negeren. Dat instant kuddevormen geeft voor mij aan dat er een gat in de basisopvoeding/training zit en dat is je verantwoording als eigenaar.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:53

tamary schreef:
Vivat schreef:

Nu ben ik op een aantal punten behoorlijk verwend qua opvoeding pony, maar bij mij is het meedoen met andere pony's gewoon verboden. Dat geld bv zeker voor ha joepie gestuiter van paarden in weides waar ik langs kom, maar ook in een groep is het met de anderen meedoen verboden. Enige die belangrijk is is je ruiter/mens aan het andere eind van het touwtje, wat een ander paard in je omgeving doet heb je te negeren. Dat instant kuddevormen geeft voor mij aan dat er een gat in de basisopvoeding/training zit en dat is je verantwoording als eigenaar.

Weet niet waar jij je paarden vandaag haalt maar zijn toch echt kuddedieren . En hoe wou je een paard trainen op vliegtuigen die je haren bijna van je hoofd af scheren. Denk even na ! Dat je niet wilt dat hij meedoet aan de groep dat is nog tot daar aan toe maar met dit ? Nee, heel logisch dat ze aan de kletter gaan!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:58

Ach kom nou tamary. Paniek is paniek.. bovendien op vreemd terrein is al anders al thuis. Mijn paard is bomproef maar sommige obstakels kun je niet trainen. En als er dan paniek ontstaat bij je paard kan je zoveel leiderschap hebben als je wilt. Eerste reactie is om te vluchten. Dus je reactie ben ik het niet mee eens.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:59

tamary schreef:

schrikken van een vliegtuig op 30m hoogte noem jij niks gewend? Jij gaat bij de luchthaven trainen?
Dan schieten ze in paniek en dan sta jij ook nergens met jouw goede opvoeding. Die van mij doet ook niet mee als een andere debiel doet (zelfs niet als ze tegen 'm aan rennen. :+) maar in dit geval had ie ook de benen genomen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 07-07-14 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:00

Bovendien zou ik ook heel hard wegrennen als ik dat aan zag komen .

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:02

En zelfs al is je paard braaf en blijft het bij je (zolang jij tenminste rustig blijft), als jij je zelf het apelazarus schrikt en eventjes niet weet wat er gebeurt, kan je moeilijk van je paard verwachten dat die dan wel eventjes gaat wachten tot jij jezelf weer hebt teruggevonden, al duurt dat maar 1 seconde, zijn instinct is sneller. Als jij hem niet gerust kan stellen op dat moment kiest ie toch eieren voor z'n geld en neemt de kuierlatten. Zou ik ook doen!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:02

Ik vind zeer zeker dat het merendeel van de paarden deze dagen niet meer opgevoed is, en weinig gewend zijn, maar dit gaat toch wel een trede hoger dan dat. Kom nou.

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:06

Die show gingen wij altijd kijken toen we daar nog woonden.
Maar is er daar wel meer "mis" gegaan tijdens die show: :)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:09

Inderdaad. je kunt moeilijk luchtballon en straaljagers en parachute springers gaan inhuren.
Mijn paarden staan naast de spoorweg en zijn dus ook treinen gewend. Neemt niet weg dat als ik naast de spoorweg moet rijden ze best nog eens op hol kunnen slaan. Is gelukkig nog niet gebeurd, maar zo een dingen kun je niet altijd 100% gaan controleren. Politiepaarden kunnen ook op hol slaan terwijl deze toch ook het een en ander gewend zijn. De moeilijkste nemen ze dan ook niet mee naar evenementen, maar krijgen gewoon de stempel "ongeschikt" waar ik zeer goed kan inkomen.

Als kind ook eens in het buitenland op manege aan het rijden met enkele andere kinderen. Door tamelijk hevige rukwinden sloegen alle paarden op de kletter en viel ik er tegelijkertijd met een ander meisje af. Werd een gedeelde ambulance :+ Paarden zijn naar mijn weten rukwinden wel gewend (zeker waar dit gebeurd is en er vaak wind is) en toch kun je niet altijd gaan voorspellen wanneer ze nu wel of niet op de kletter gaan. Mijn merrie kan gerust een tractor passeren, maar vind een ander paard op de weide langslopen doodeng terwijl ze dat best wel heel goed kent... Dat je het verbied maakt op zo een moment nogal veel uit voor de meeste paarden :=

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:12

tamary schreef:

niks gewend???Daar kun je ze ook lekker aan laten wennen,iets wat nooit voorkomt :(

Een paar jaar geleden vlogen er hier vier helicopters boven mijn weiland,nou,paard was not amused.Ik ging het land in om hem te kalmeren,moet er niet aan denken dat ik net niet thuis was geweest :7

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:19

Mijn oude verzorgpony stond bij een vliegveld, over het algemeen nooit problemen gehad met opstijgende vliegtuigen wanneer we er naast stonden of ze laag overkwamen. De enige keer dat hij schrok landde er een waarbij er minder geluid was, hij vloog net over ons heen, maar zelfs dat was geen heftige schrikreactie. Ook het paard wat mee was maar niet bij het vliegveld in de buurt staat was weinig onder de indruk. Het kan dus wel.

Maar ik snap goed dat sommige paarden hier wel echt van over de zeik raken.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:20

tamary schreef:

En is het wel eens bij je opgekomen dat een vliegtuig op 30 m hoogte van dusdanig schrikmateriaal is dat het niet aan het kuddegedrag heeft gelegen maar dat gewoon elk individueel paard schrok?

En is het schrikken van zo'n gevaarte een lek in de opvoeding? Hou toch op zeg _O-

Ik denk dat ik me nog de tandjes zou schrikken met zo'n ding boven mn hoofd, en dan kan ik nog beredeneren wat het is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:20

geerke schreef:
tamary schreef:

niks gewend???Daar kun je ze ook lekker aan laten wennen,iets wat nooit voorkomt :(

Een paar jaar geleden vlogen er hier vier helicopters boven mijn weiland,nou,paard was not amused.Ik ging het land in om hem te kalmeren,moet er niet aan denken dat ik net niet thuis was geweest :7

Ik zie vaak dat er mensen verzocht wordt om weg te gaan bij bv een les/wedstrijd omdat de paarden kunnen schrikken, iedereen moet rekening houden met pony, want ... enz. Als er een stapel papier die ring in was gewaaid waren ze net zo goed alle kanten op gegaan. Ik ben op een stal verzocht om niet meer de wei naast de bak uit te mesten tijdens de les?! Pony's konden daar al niet tegen. :n En nu weer is de andere partij 100% schuldig en de ruiter/trainer geheel niet? Dat klopt niet. Beide zijn fout, en beide moeten daarvan willen leren.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:21

Jij was erbij dat je weet dat die paarden van een stapel papieren was weggeschrokken?

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:22

Mesten in de wei naast de bak is compleet wat anders dan een vliegtuig! Prima dat je zo denkt maar dat is niet erg realistisch.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:27

Koekeroekus schreef:
Mesten in de wei naast de bak is compleet wat anders dan een vliegtuig! Prima dat je zo denkt maar dat is niet erg realistisch.

Mest wegscheppen, dus mestvork en een kruiwagen, geen giga trekker met mestspreider en herrie. gewoon rustig wandelend mens (die als mens herkenbaar is) met kruiwagen (ook bekend ding).

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:30

Vivat schreef:
tamary schreef:

Wij oefenen dat eigenlijk elke week, vooral met die brandende fakkels, dan zijn ze echt super shockproof ;-) :j :')

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:31

tamary schreef:
Vivat schreef:

In het kader van over desensibiliseren, kunnen we het paard natuurlijk ook gewoon afzonderen van soortgenoten. Weten we zeker dat er genoeg aandacht is voor de eigenaar en het paard vanzelf voldoende afgestompt raakt om zijn instincten te negeren.
Laatst bijgewerkt door Lindaonline op 07-07-14 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt