Drie Przewalskipaarden teruggebracht naar Mongolië

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Drie Przewalskipaarden teruggebracht naar Mongolië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 08:16

www.horsetalk.co.nz / bokt.nl

Afbeelding
Prezwalski paard in Mongolië. Foto: WikiMedia Commons

Drie Przewalskipaarden uit de zoo van Praag zijn naar hun thuisland Mongolië gebracht om daar een nieuw leven te beginnen in het Nationaal Park Gobi B. De merries maakten de reis aan boord van een Tsjechisch militair vliegtuig. De vlucht duurde 17,5 uur, maar het vliegtuig maakte twee tussenstops in Rusland. Het is al de vierde keer dat de Praagse zoo Przewalskipaarden naar Mongolië brengt, met de hulp van het leger.

De Praagse zoo heeft een lange geschiedenis in het beschermen van het Przewalskipaard en heeft een fokprogramma opgestart dat gericht is op het herintroduceren van de paarden in het wild. De zoo startte met het fokken van de paarden in 1932 en houdt sinds 1959 een internationaal stamboek van het ras bij.

De steppe in Centraal-Azië was vroeger de natuurlijke habitat van de dieren. Het ras stierf echter in het wild uit in de jaren 1960-1970 door de jacht en door de druk van de landbouw. Sindsdien is geprobeerd om kuddes te herintroduceren in hun geboorteland. De Przewalskipaarden, die nooit met succes gedomesticeerd zijn, werden voor het eerst beschreven in 1881, door de Russische zooöloog I.S. Poliakov. Hij vernoemde hen naar de Russische ontdekkingsreiziger Nikolai Przewalski.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 08:59

Is er ook bekend wat er met de eerder uitgezette dieren is gebeurt.
Leuk dat ze proberen de paarden te herintroduceren in het wild, maar hoop niet dat het een soort van Oostvaarders plassen idee is!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 09:07

jorika1986 schreef:
Is er ook bekend wat er met de eerder uitgezette dieren is gebeurt.
Leuk dat ze proberen de paarden te herintroduceren in het wild, maar hoop niet dat het een soort van Oostvaarders plassen idee is!

Ik denk het niet:
Citaat:
'Gobi B' is 881,000 hectares

http://www.legendtour.ru/eng/mongolia/r ... imag.shtml

Daarnaast lopen meerdere parken in elkaar over en staat er geen hek omheen zoals in Nederland.

Amandavd

Re: Drie Przewalskipaarden teruggebracht naar Mongolië

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 11:53

En volgens mij hebben ze daar ook wat meer roofdieren maar dat weet ik niet zeker.

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:23

Maar is het niet heel lastig voor die paarden om ' zo maar aan hun lot over gelaten te worden'
In de dierentuin kregen ze neem ik aan gewoon hooi en ander voedsel voor hun neus gegooid enzo.
Nu moeten ze alles alleen doen, terwijl ze dat niet gewend zijn.

Maar ik bekijk het nu even met mijn eigen paard als voorbeeld, ik weet natuurlijk niet hoe ze in die Praagse zoo zijn behandeld.

Of passen ze zich snel aan?

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 14:14

Het is een national park dus er word sowieso toezicht op gehouden neem ik aan? Hoop alleen niet dat dit een incest bende word

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 15:12

eldora1 schreef:
Maar is het niet heel lastig voor die paarden om ' zo maar aan hun lot over gelaten te worden'
In de dierentuin kregen ze neem ik aan gewoon hooi en ander voedsel voor hun neus gegooid enzo.

Maar ik bekijk het nu even met mijn eigen paard als voorbeeld, ik weet natuurlijk niet hoe ze in die Praagse zoo zijn behandeld.

ik neem aan dat ze daar wel over na hebben gedacht! waarschijnlijk zijn de verblijven zo ingericht dat ze steeds meer zelf moesten doen zonder hulp van mensen. en de dieren hebben nog instinct natuurlijk...

MelissaYM schreef:
Het is een national park dus er word sowieso toezicht op gehouden neem ik aan? Hoop alleen niet dat dit een incest bende word

Ik neem aan dat als ze een speciaal fok programma hebben opgezet om de beesten vrij te laten, dat dat niet gaat gebeuren.

Goede zaak! :j

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 15:15

eldora1 schreef:

Dat valt reuze mee, mijn hengst heb ik ook in een natuurgebied lopen, weliswaar 'maar 50 hectare', maar kwam ook van de standaard verzorging af en moest naar compleet zelf reddend. De merrie die er bij kwam, idem, werkelijk geen enkel probleem gehad.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 16:11

Ik heb ergens gelezen dat de vrijgelaten Przewalski's zich prima redden, leven zoals je van kuddedieren mag verwachten en als er roofdieren in de buurt zijn, gaan ze in een cirkel rondom de veulens staan, alsof ze nooit in de dierentuin gewoond hebben.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 16:14

Wel mooi, ben vorige week tijdens mij vakantie nog in deze dierentuin geweest, hoe hun voerbeleid etc verder was weet ik niet, verder wel een nette dierentuin!

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 18:35

Ik ken deze dierentuin iets beter (vanaf achter de schermen ;-) )
Zelf mag en kan ik er niet zo veel over zeggen...

Maar er is een heel traject aan vooraf gegaan, het is dus niet zo dat de dieren eerst gewoon hun baal hooi en brokjes aangeleverd kregen en nu zelf hun voer bij elkaar moeten sprokkelen.
Daarnaast houdt de zoo praag zo veel als mogelijk afstand van de dieren die worden uitgezet ;-)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 09:07

nathalie_v schreef:
Ik ken deze dierentuin iets beter (vanaf achter de schermen ;-) )
Zelf mag en kan ik er niet zo veel over zeggen...

Maar er is een heel traject aan vooraf gegaan, het is dus niet zo dat de dieren eerst gewoon hun baal hooi en brokjes aangeleverd kregen en nu zelf hun voer bij elkaar moeten sprokkelen.
Daarnaast houdt de zoo praag zo veel als mogelijk afstand van de dieren die worden uitgezet ;-)

Fijn om te lezen nathalie, al had ik niet anders verwacht.

Zijn er echt mensen die denken dat zo'n peperdure operatie wordt uitgevoerd zonder enig nadenken... apart...

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 16:16

Mooi! Ik ben ook benieuwd hoe het gaat met de paarden die eerder uitgezet zijn.
Goed ook om te lezen dat ze dus in het voortraject al zorg besteden aan de paarden zo 'wild' mogelijk houden.

En paarden staan, hoelang ze ook al gedomesticeerd zijn, nog heel dicht bij de natuur en hun instincten. De gezonde en sterken weten zich dus nog prima te redden als ze worden vrijgelaten. (Als de omstandigheden kloppen natuurlijk, voldoende ruimte + voeding etc en natuurlijke vijand....)

Met de Przewalski zal het dus helemaal wel goedkomen!

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 16:55

Wat een goed initiatief!!

Wie weet komen we ze nog tegen tijdens de Mongol Derby whahahahahaha

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 22:49

Dit zijn mooie berichten! :)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 14:07

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:30

Als je die paarden ziet lopen is het net of je naar bewegende grottekeningen kijkt... :D