Foto: WikiMedia Commons
“Ik had verwacht dat er dit voorjaar een veulen bij me in de wei zou lopen. Het is me immers beloofd en daar heb ik ook voor betaald!” Met enige moeite probeert de man tegenover me zijn verontwaardiging te onderdrukken. Onderuit gezakt in de stoel geeft de man tegenover me het gevoel alsof hij duidelijk het slachtoffer is.
“Het is u beloofd zegt u? Maar hoe kan de meneer van wie u de drachtige merrie heeft gekocht dit beloven? Ik bedoel, we hebben het hier over Moeder Natuur en daar heeft niemand de volledige controle over, toch?”, vraag ik hem.
“Nee, precies!” De man tegenover gaat direct rechtop zitten alsof het gesprek volgens hem opeens een interessante wending heeft gekregen. Hij vervolgt, “hij is zijn belofte niet nagekomen! Al snel na de koop bleek de merrie niet meer drachtig te zijn. En omdat ik voor een drachtige merrie heb betaald, vind ik dat ik de koop terug moeten kunnen draaien!”
“Dat hangt van veel dingen af, bijvoorbeeld van wat jullie hebben afgesproken. Heeft u het er over gehad wat jullie zouden doen in het geval dat de merrie niet meer drachtig zou zijn?”
De man kijkt wat moeilijk en richt zijn blik op het kopje koffie voor hem. “Nouja, nee, eigenlijk niet.” Hij roert langzaam met het lepeltje door de koffie, terwijl het besef lijkt te komen dat de situatie lastiger blijkt te zijn dan hij dacht. “Maar als je betaalt voor een veulen, dan moet je die ook krijgen?, vraagt de man onzeker.
Ik bedenk me dat ik er goed aan doe als ik uitleg hoe het juridisch in elkaar steekt. “U heeft een paard gekocht bedoeld voor de fokkerij. Het uitgangspunt is dan ook dat de merrie een veulen ter wereld kan brengen. Dit zijn eigenschappen die bij een fokmerrie horen. Blijkt na de koop dat de merrie niet over deze eigenschappen beschikt, dan kunt u de koop ontbinden. Dit kan echter alleen als de verkoper het gebrek (het missen van de juiste eigenschappen) niet kan herstellen.”
“Dat begrijp ik. Maar hoe zit het dan met de garantie dat er een levend veulen ter wereld zou komen?”, vraagt de man voorzichtig.
“Dit is een specifieke eigenschap die u bent overeengekomen. Omdat het onderdeel is van de overeenkomst moet ook aan deze eigenschap voldaan zijn wil geen sprake zijn van een gebrek.”
De man lijkt verward door mijn uitleg. “Dus u bedoelt dat ik de overeenkomst toch terug kan draaien?”
“Helaas zal het niet zo makkelijk zijn. U moet eerst de verkoper de kans geven om het gebrek te herstellen. Dus de verkoper zal de merrie nogmaals moeten dekken, zodat u straks wel een veulentje in de wei heeft lopen.”
“Maar daar ga ik niet mee akkoord!”, roept de man verschrikt. “Dan duurt het nog maanden voordat ik een veulen heb!”
“Ik snap dat dit voor u erg frustrerend is, maar zo zit het recht nu eenmaal in elkaar. Niet alleen u als koper maar ook de verkoper heeft bepaalde rechten waar niet zomaar vanaf geweken kan worden. Wat we wel kunnen doen is overleggen met de verkoper hoe we dit naar ieders tevredenheid kunnen oplossen. Dat u bijvoorbeeld een deel van het aankoopbedrag terug krijgt of dat de verkoper de merrie weer terug neemt en u het aankoopbedrag terug krijgt. U moet wel beseffen dat de verkoper niet verplicht is hieraan mee te werken.”
“U begrijpt toch wel dat ik hiermee niet door wil gaan?! Ik wil helemaal geen veulen meer van deze merrie”, vervolgt de man. “Het is mij al veel te veel gedoe op deze manier!”.
“Dat begrijp ik zeker. Wat ik kan doen is dat ik namens u contact opneem met de verkoper. Ik zal uw probleem voorleggen en vragen wat het standpunt van de verkoper is. Hopelijk gaat de verkoper akkoord met ons voorstel en is dit probleem snel naar ieders tevredenheid opgelost.”
Hoe is het afgelopen?
Na overleg zijn partijen tot de volgende oplossing gekomen. De verkoper heeft de merrie teruggenomen en de koper heeft zijn aankoopbedrag teruggekregen. Het aankoopbedrag is wel verminderd met het dekgeld van de hengst waarmee de merrie gedekt was. De koper kan in het komende dekseizoen een eigen merrie door deze hengst laten dekken.
Voor beide partijen is het duidelijk geworden dat zij in het vervolg de gemaakte afspraken op papier moeten zetten. Vooral bijzondere of afwijkende afspraken. In dit geval had al veel voorkomen kunnen worden, als de verkoper geen ‘levend veulen’-garantie had afgegeven. Of dat er duidelijke afspraken waren gemaakt wat er zou gebeuren als de merrie het vruchtje zou afstoten of het veulen niet levend ter wereld zou komen.
Kim Voskuilen
. 
Ik neem aan dat het moet zijn dat de verkoper er voor zorgt dat de merrie nogmaals gedekt wordt.