Paard struikelt en overlijdt op Oostende Koerse

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Paard struikelt en overlijdt op Oostende Koerse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 12:04

http://www.hln.be/ / www.bokt.nl

Tijdens Oostende Koerse is een renpaard na een valpartij overleden. Het 12-jaar oude Duitse paard 'Our First Chesnut' struikelde, brak zijn nek en was op slag dood.

Het incident vond plaats tijdens de laatste galoprace van de eerste wedstrijddag, maandagavond rond 20.00 uur. Er waren toen nog zo'n vierduizend toeschouwers in de Wellingtonrenbaan. De oorzaak van de dodelijke valpartij is niet bekend, al beweren bronnen binnen de wedstrijdorganisatie dat het om een fout van de ruiter ging. "Het parcours van Oostende is dan ook heel technisch", klinkt het.

Marcel De Bruyne, directeur van de koepel Jockey Club, was niet aanwezig op het moment zelf, maar heeft achteraf de beelden bestudeerd. "Een val gebeurt af en toe, maar een ongeval met zo'n afloop is uitzonderlijk. Het valt maar een keer om de paar jaar voor", zegt De Bruyne. "Net voor het paard uit de bocht komt, tikte zijn rechterachterpoot de rechtervoorpoot met alle gevolgen vandien. Ik vermoed niet dat het parcours de boosdoener was."

Komende maandag staat de tweede wedstrijddag op de agenda. Intussen vraagt Gaia een onderzoek. "In 2005 en 2007 hebben we in Oostende verschillende waarnemingen gedaan", stelt Ann De Greef van de dierenrechtenorganisatie. "Toen merkten we fouten in het parcours op en maakten we die over aan de wedstrijdorganisatoren."

dormy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:01

Heftig!!

Ben nog naar de koerse geweest te kijken maar was net voor de laatste race weg, omdat ik nog terug naar Nederland moest. Ben blij dat ik het niet meer heb gezien!

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:45

Wat triest...
Ben wel benieuwd wat die fouten in de baan dan zouden zijn.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:25

Ik hoop toch echt dat het paard met de benen in de knel kwam en niet met de poten.... Foei!!!!
Toch wel een heel naar ongeval.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:56

jorika1986 schreef:
Ik hoop toch echt dat het paard met de benen in de knel kwam en niet met de poten.... Foei!!!!
Toch wel een heel naar ongeval.

Tja, dat schijnt in Vlaanderen heel normaal te zijn om "poten" te zeggen.
Misschien is het vreemder dat wij "benen" zeggen tegen paardenbenen en niet tegen hondenpoten bijvoorbeeld.

Hoe dan ook, het is een triest ongeval.

TessaHa

Re: Paard struikelt en overlijdt op Oostende Koerse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:59

Ah triest