www.knhs.nl
De Grote Prijs van Geesteren had op haar 40ste verjaardag niet de gedroomde winnaar (een Twent) maar de Groninger Jur Vrieling met de onnavolgbaar springende VDL Zirocco Blue N.O.P. (Mr Blue x Voltaire), die in de barrage ruim drie seconden sneller was dan de uit Twente afkomstige Gerben Morsink met de zelf gefokte hengst Faithfull (For Keeps x Amor). Gerco Schröder was de enige ruiter die na de break halverwege het deelnemersveld alle hindernissen onberoerd liet, maar de toegestane tijd nipt overschreed en daardoor uiteindelijk achtste werd. De derde plek was weggelegd voor de Zweed Alexander Zetterman met de van VDL Cardento afstammende Cafino.
Het werd een Grote Prijs met twee compleet verschillende gezichten. Het aantal deelnemers bedroeg zestig en daarom was er halverwege de wedstrijd een pauze ingelast voor een show. Voor de pauze was het parcours zonder meer goed te springen, ondanks de technische problemen die parcoursbouwer Rob Janssen had opgetrokken. Vijf combinaties bleven foutloos. In die pauze braken de wolken boven het Overijsselse plaatsje en het gevolg was een complete hoosbui die de grasbodem ernstig aantastte. Daardoor kwam bijna de helft van de dertig starters niet meer in actie. "De weergoden waren mij goed gezind, want in het tweede gedeelte zaten de combinaties die zich in de kwalificatiewedstrijden er vooraan hadden bij gereden en geen van hen plaatste zich voor de barrage. In de barrage was ik de laatste starter en had van mijn team begrepen dat Gerben Morsink een barragerit had gereden op foutloos. Ik heb vlot gereden zonder risico's te nemen, maar eerlijk is eerlijk, in de barrage was de bodem weer behoorlijk goed", vertelde Jur Vrieling, die wel aangaf dat als hij na de hoosbui had moeten rijden hij VDL Zirocco Blue N.O.P. net als Gerben Morsink op stal had laten staan. "Mijn doel met deze schimmel is heel duidelijk: de Olympische Spelen van 2016 en dan moet je nu al het lef hebben om risico's te mijden", aldus Vrieling.
Ook Gerben Morsink, wiens ambities iets minder ver reiken, dacht als hij na de break had moeten starten hij niet van start zou zijn gegaan. "Faithfull is door ons zelf gefokt en helemaal zelf opgeleid en dan ga je geen onnodige risico's lopen", vertelde Gerben. "Voor mij is Geesteren één van de mooiste wedstrijden die er bestaat en toen ik voor de barrage binnenreed klonk er reeds gejuich van de tribunes. Dat is fantastisch en gelukkig werkte mijn paard enorm mee. Voor mij voelt deze tweede plek dan ook als een zege en ik ben er dol gelukkig mee!", aldus Morsink, die op de persconferentie na afloop meldde er geen seconde over gedacht te hebben de opvolger te worden van Twentse winnaars als Jos Lansink (1988) met Felix en met Libero H (1993) of Gerco Schröder (2007) met Eurocommerce Milano.
Vrieling reageerde nuchter op zijn zege. "Het zou ook een keer tijd worden. Ik werd al een keer vierde, eens derde, ook al een keer tweede. En dan nu de zege! Ik zou bijna zeggen eindelijk. Voor ons is de zege in deze wedstrijd een mooie opsteker richting de landenwedstrijd over twee weken in het Zweedse Falsterbö. Daar strijden we net als in Rome en Rotterdam voor de punten in deze competitie. Ik heb met VDL Zirocoo Blue N.O.P. twee landenwedstrijden gereden en die hebben we beiden gewonnen. De voortekenen zijn dus gunstig", lachte de nuchtere Groninger.
Volgens voorzitter van CSI Geesteren Gerrit Maathuis lag de oorzaak van de doorweekte bodem in een foutieve beslissing op zaterdagavond. "Ik trek het boetekleed aan. De regen heeft ons overvallen. Als we zaterdagavond besloten hadden om de bodem erg nat te maken zouden we nu geen problemen hebben gehad".
Uitslag CSI3* Grote Prijs (1.60m):
1) Jur Vrieling (Holwierde) - VDL Zirocco Blue VDL N.O.P. (Mr. Blue x Voltaire) - 0 / 0 - 45.2
2) Gerben Morsink (Beuningen) - Faithfull (For Keeps x Amor) - 0 / 0 - 48.75
3) Alexander Zettermann (Zwe) - Cafino (Cardento x Roderik) - 0 / 4 - 45.83