Schaatsers in protest vanwege verbod wilde wedstrijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Schaatsers in protest vanwege verbod wilde wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 11:54

http://www.bokt.nl
Ingestuurd door Bokker Oosterhoff

De FEI kondigde in 2012 dat deelname van hun leden aan wilde wedstrijden niet is toegestaan. Dit zijn wedstrijden die niet onder hun vlag worden gereden. Ook de KNHS hanteert deze regel. Meestal omdat er bij deze wedstrijden wél gebruik wordt gemaakt van hun proeven en de kennis van hun juryleden. Daarnaast is de KNHS van mening dat de veiligheid van mens en dier niet perse gewaarborgd zal zijn. Onderlinge wedstrijden mogen echter, onder bepaalde voorwaarden, wel georganiseerd (en dus aan deelgenomen) worden. De KNHS gaat bij deelname aan een wilde wedstrijd eerst over tot een waarschuwing. Gebeurt het daarna nog een keer dan wordt er een boete opgelegd. Bij een vierde verzuim gaat het tuchtrecht in en wordt er opgave gedaan bij de aanklager. Deze bepaalt vervolgens de strafmaat, wat vaak resulteert in een schorsing. Bij de FEI krijg je gelijk een startverbod van zes maanden opgelegd.

Beide organisaties staan niet alleen in het hanteren van deze regel. Ook de internationale schaatsfederatie ISU hanteert deze regel. Hiermee mogen Mark Tuitert en Niels Kerstholt niet deelnemen aan de schaatswedstrijd Icederby, een wedstrijd georganiseerd door Zuid-Korea die de komende jaren in Dubai wordt gehouden. Tuitert en Kerstholt vinden deze regel een misbruik van hun machtspositie. Doordat er maar één organisatie is, zou er sprake zijn van een monopoliepositie. Beide schaatsers stappen naar de Europese Commissie (EC).

Mocht de EC zich over deze kwestie buigen dan heeft dit ook mogelijke gevolgen voor de KNHS.

Lees hier het hele artikel.
Lees hier de beweegredenen van de KNHS om géén deelname aan wilde wedstrijden te accepteren.

Verwant artikel
[VN] FEI verbiedt starten op ‘wilde-wedstrijd’

s0173957

Re: Schaatsers in protest vanwege verbod wilde wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 12:14

Dus een simpele oefenjumping, zoals er in België zo veel zijn in het voorjaar, mogen in NL, dankzij de KNHS, niet?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 12:51

Ik hoop dat ze gelijk krijgen. Dergelijk machtsmisbruik zou toch niet mogen. Beetje gezond concurrentie kan toch geen kwaad.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:01

Bij de KNHS mag je zelfs als vrijwilliger niet helpen op "wilde" wedstrijden. Je kunt dan uitgesloten worden voor KNHS wedstrijden :n

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:25

En wat zijn dan wilde wedstrijden? Ergens bij mij in de buurt werden wekelijks springwedstrijden gehouden, echter bleken deze niet aangevraagd bij de KNHS. Hier kwamen we achter omdat er geen winstpunten werden bijgeschreven, dus contact opgenomen met de KNHS. Die heeft het toen rechtgezet met de organisatie, maar de wedstrijden daarna waren wederom niet aangevraagd en zijn ook niet meer rechtgezet. Wij gingen er vanuit dat het vanaf ons contact wel aangevraagd zou worden en hebben nog een aantal van deze wedstrijden gestart. Geen waarschuwing oid vanuit de KNHS gehad. Of zou de KNHS de moeite niet willen doen om half springend Noord Nederland te schorsen?

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:44

Wat een onzin zeg... Waar is dat nou goed voor? Waarschijnlijk zodat de KNHS niet bang hoeft te zijn dat andere nationale organisaties succes gaan krijgen met eigen wedstrijden.

Working equitation wedstrijden zijn dan dus ook uitgesloten als je KNHS lid bent +:)+

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:45

s0173957 schreef:
Dus een simpele oefenjumping, zoals er in België zo veel zijn in het voorjaar, mogen in NL, dankzij de KNHS, niet?

Alleen als er geen klassement wordt opgemaakt geloof ik :')

Mooi dat die schaatsers wel in protest gaan. :)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:17

Wat een BS is dat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:28

Khns probeert overal graantje in mee te pikken en maakt op die manier de paardensport onnodig duur.
Door de wilde wedstrijden te verbieden verkrijgen ze een monopolie positie.

Is niet voor niks dat hun met idee kwamen van een buitenrij pas. Want dan hadden ze weer iets bij waarop ze makkelijk geld bij kunnen verdienen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:15

s0173957 schreef:

:j -:(-
gewoon onderling dressuur ook al niet... bixi dat soort laagdrempelige dingen...

o en zijn jullie wel eens op het nieuwe knhs centrum geweest? :') daar gaat echt geen wk/ek oid gehouden kunnen worden... ben daar gestart en dat dak maakt een rotherrie...

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:37

De meeste sportbonden kennen soort gelijke regels.

Ik wil hierbij een onderscheid maken voor sporters die deel uitmaken van het kader/kernploeg.
Deze sporters ontvangen extra faciliteiten, trainingen, reisgelden e.d. daar mogen voorwaarden aan gesteld worden. De bepaling geen wilde wedstrijden vind ik voor deze groep niet onredelijk. (Hoewel een demonstratie niet zomaar als wilde wedstrijd moet worden bestempeld door een sportbond)

Voor alle andere sporters geld dat zij zelf de beslissing nemen waar wanneer en wat ze doen, ik vind dat belangrijk, daar gaat een sportbond niet over. Dus weg met dat monopolie gedrag.

Bij Tuitert en Kerstholt gaat het naar mijn mening om het geld, zij zijn min of meer gestopt en klaar met hun olympische carrière. Gezien de vergoeding die Kerstholt als A sporter heeft gehad geheel te begrijpen.
Ik hoop dat de EC gehakt maakt met de sportbonden.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:47

unihorses schreef:
s0173957 schreef:

:j -:(-
gewoon onderling dressuur ook al niet... bixi dat soort laagdrempelige dingen...

o en zijn jullie wel eens op het nieuwe knhs centrum geweest? :') daar gaat echt geen wk/ek oid gehouden kunnen worden... ben daar gestart en dat dak maakt een rotherrie...

Jij bent er in ieder geval geweest.. Mijn geld wordt er heen gesluisd zonder dat ik er ooit zal komen :')

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:58

Nies_ schreef:
unihorses schreef:

Jij bent er in ieder geval geweest.. Mijn geld wordt er heen gesluisd zonder dat ik er ooit zal komen :')

o maar je mag er open komen meestal als er wedstrijden zijn maar het enige wat het opleverd is paard over de rel en je kan je gewoon niet concentreren. en het zit onlogisch en ver en juch :+ vond het zo veel beter hoe het was, nu zijn de tribunes ook minder mooi vind ik tov de nu kwpnhal. en inrijbak al helemaal niets :')

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 17:07

s0173957 schreef:

Die mogen in België officiëel ook niet tussen 15 maart en 15 oktober ;)
Stukje uit de mail die ik onlangs van de VLP heb ontvangen over een door ons georganisteerde oefenjumping:

Citaat:
Regelgeving

De algemene regel schrijft voor dat VLP-gelicentieerde sportbeoefenaars tijdens de periode van 15 maart tot 15 oktober van ieder jaar alleen aan officiële wedstrijden mogen deelnemen. Dit staat zo vermeld in art. 105 van het huishoudelijk reglement VLP.

De door VLP gereglementeerde wedstrijden zijn officiële en intieme wedstrijden.

Officiële wedstrijden

Officiële wedstrijden zijn wedstrijden erkend door Bloso erkende paardensportfederaties (VLP of LRV), opgenomen in de officiële kalender en waaraan uitsluitend ruiters met een VLP- of andere erkende licentie kunnen deelnemen.

Opgelet: clubwedstrijden van VLP- en/of LRV-clubs zijn geen officieel erkende wedstrijden.

Intieme wedstrijden

Intieme wedstrijden zijn gereglementeerde wedstrijden. Zij kunnen enkel worden ingericht door VLP-leden tijdens de periode tussen 16 oktober van het ene jaar en 14 maart van het volgende jaar. De deelnemers en organisatoren dienen op datum van de wedstrijd in regel te zijn met hun lidgeld, zodat hun VLP-verzekering eveneens in orde is.

Oefen- en clubwedstrijden

Oefenwedstrijden (of oefenjumpings, oefendressuurwedstrijden, ...) zijn enkel toegelaten tussen 15 maart en 15 oktober indien er geen klassement of ranking wordt opgemaakt.

Clubwedstrijden van VLP-clubs kunnen alleen maar ingericht worden als enkel eigen clubleden deelnemen. In dat geval zijn een klassement en prijsuitreiking wel mogelijk. Sportbeoefenaars kunnen dus gedurende het ganse jaar deelnemen aan wedstrijden ingericht door hun eigen club. Dit is de club die vermeld staat bij de licentie van de sportbeoefenaar in de VLP-databank.

Sportbeoefenaars die deelnemen aan wedstrijden die niet voldoen aan de hierboven vermelde punten kunnen gesanctioneerd worden.

BeauWertz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 17:38

ik dacht eerst hun hoezo schaatsers op bokt maar na het lezen van het artikel snap ik het

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 18:30

Fjorj schreef:
Khns probeert overal graantje in mee te pikken en maakt op die manier de paardensport onnodig duur.
Door de wilde wedstrijden te verbieden verkrijgen ze een monopolie positie.

Is niet voor niks dat hun met idee kwamen van een buitenrij pas. Want dan hadden ze weer iets bij waarop ze makkelijk geld bij kunnen verdienen.

En een verplichte afname van paard en sport!
Ik snap ook hier de logica niet van. En als je in protest gaat dreigen ze te verwijderen als lid. Wordt hoogtijd dat er eens een flink protest komt tegen ds knhs en haar corrupte praktijken.

Als hier animo voor is en ik noet de enige ben wil ik hier best iets tegen doen in de zin van handtekeningen met een mooie brief als voorzet. :)

Barcarole

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 20:44

Schitterend!!!!!!!! Nou maar hopen dat ze winnen.