wat is nieuw in een snelheidssport met paarden?
Ik heb de artikelen gelezen, gevolgd maar snap niet alle commotie.
Als eerste normen en waarden:
groep 7 landen om ze zo maar te noemen staan op het gebied van mensen rechten niet hoog aangeschreven, laat staan dat we denken dat respect voor een dier daar past in onze denkwijze.
Zolang vanuit die kant geen ingang is betekend het dat alleen via regels van de FEI een gelijk speelveld kan worden gecreëerd. Met de inbreng van groep 7 landen in het bestuur van de FEI, en de geldelijke sponsoring is dit een grote uitdaging.
Dan terug naar Compagnie en de brief van de DA ter plaatse.
een klacht is het grote aantal late inschrijvingen, dat heeft niets met het probleem te maken en is een organisatorisch probleem. Bij mijn weten bestaan er altijd limieten aan het aantal deelnemers.
Houd je aan je eigen regels!
Citaat:
Jury en veterinaire teams hebben deze toestroom goed georganiseerd om eerlijk oordelen toe te staan, maar ze hebben voortdurend moeten werken onder druk van een aantal deelnemers waar fraude en protesteren tegen het oordeel van de officiële een manier van werken is geworden.
Ik zie hier geen probleem, er zijn regels voor fraude, protest en omkoping, handhaven! mensen uitsluiten en niet voor een wedstrijd maar bij herhaling voor het leven!
Citaat:
Onze analyse van de oorzaken is: endurance beoefend in sommige landen van Groep 7 (Midden-Oosten, nvdr) heeft niets te maken met de oorspronkelijke geest van de sport. Het is niet langer "de wedstrijd van het paard" door te blijven luisteren en trachten om de maximale prestaties die zijn paard kan halen te bereiken, maar "endurance tot op de bodem" met alleen de besten die deze geweldadige inspanningen van die dag doorkomen. Dit gedrag maakt dat de reglementen en het concept van de Vetgate niet meer aangepast zijn om de veiligheid van de paarden waarborgen. De aandacht van de keurende dierenartsen, heeft echter gezorgd dat de paarden die vermoeid waren door aan de hoge snelheid te lopen tijdig gestopt werden. Het nauwgezette en zorgvuldige werk van de Treating Vets heeft toegestaan om een groot aantal paarden correct te behandelen in zijn praktijk.
De meerderheid van de behandelde paarden herstelden snel dankzij de goede zorgen van hun ruiters en hun grooming team. Enkelen, ongetwijfeld te ver gepushed, eisten langere en intensieve behandelingen, waaronder een paard met een neurologisch syndroom bij aankomst op vetgate, kon niet worden gered ondanks de snelle en nabije zorgen.
ehhhhhh, de vets waren bezig paarden te behandelen?
Als jury hebben ze een taak in de vetgate, een eerlijke keuring, hartslag, methabole waarden, fit to continu! Als een DA vind dat een paard niet nog een +/- 30 km kan afleggen mag het paard niet door!
Of ik begrijp het reglement niet.
Het behandelen van paarden die uitgedroogd zijn lijkt mij ten eerste een taak van het groom team van de stal. dat mag niet ten koste van de wedstrijd gaan. Bij acuut levensgevaar liggen zaken anders, maar dan nog is er het dilemma van de taak als jury tijdens de wedstrijd.
Zolang de wedstrijd doorgaat kan je maar heel beperkt behandelen.
Bij een te groot probleem lijkt mij de veiligheid van dier en mens niet meer gegarandeerd te kunnen worden en heb je als organisatie de taak de wedstrijd stil te leggen.
Citaat:
Zo is het onmogelijk voor ons om te weten of het paard een goede voeding heeft ontvangen, heeft hij regelmatige en nodige training gehad compatibel met het niveau van de wedstrijd, heeft hij goed te drinken gekregen in de vetgate en onderweg of vertoont het paard tekenen van vermoeidheid, diarree of andere subtielere afwijkingen?
???????
voordat een paard en ruiter CEI* mogen starten is er al een traject van kwalificatie vooraf gegaan.
voeding en training zijn daarvan een onderdeel, misschien niet zoals wij dat graag zien, maar een paard wat gekwalificeerd is, is in mijn ogen geschikt om de uitdaging aan te gaan.
compatibel met het niveau van de wedstrijd? onzin, iedereen strijd zijn eigen strijd, to finish is to win!
Paard over de kop gejaagd om eerste te worden? afkeuren dat paard!
een DA kan niet zien of een paard diarree heeft? temperatuur, uitdroging, methabole waarden?
Het lijkt alsof de Vets de lat niet erg hoog voor zichzelf hebben gelegd.
Kritiek is makkelijk, laten we eerst voorop stellen dat in dat deel ik goed ben.
oplossingen?
Voor mij liggen de oplossingen in het belonen van mooie goede sport en het bemoeilijken van de excessen.
Dus eerst regels handhaven, omkoping, doping, horen niet in de sport en zijn reglementair goed aan te pakken.
beloon rijders die het goed doen, best condition mag meer worden gewaardeerd en beloond worden.
rijders en paard die het niet uitrijden, verleng de termijnen van rust van het paard voor een volgende start, geef ook de rijder een rust termijn!
Ik weet dat die het niet zo nodig heeft, maar het stopt de jockeys die maar opstappen en de verkeerde ruiters.
Verbeter de regels, de kennis over de regels en verbeter de mentaliteit!
Ik heb vertrouwen in de weg die ingeslagen is door een aantal (voornamelijk west europese) landen.
excessen zullen altijd blijven bestaan, maar praat een mooie sport niet de grond in.
verder harder rijden mag, daar is niets mis mee.
In sport worden limieten geslecht, records verbroken, glorie voor nieuwe helden want het is sport.
degene die niet mee kunnen?
vergeet niet iedereen rijd zijn eigen race, to finish is to win!
beloon deze groep, zij zijn het bewijs dat paardensport mooi kan zijn en de moeite waard is.
Citaat:
tamary schreef:
Snelheidsbeperkingen op gaan leggen? Al dan niet door DA omdat die het paard nog niet af kan keuren.
Hogere waarde/prijzen geven voor fit to continue dan 1e plek. Het is en blijft vaak een statusverhaal, als je dat om kan buigen van snelheid naar gezond over de finish kom je al een eind.
snelheidsbeperkingen voor de lagere klassen is al lang een feit, verder denk ik niet dat het een goed idee is voor de hoogste niveau's. verder ben ik het wel eens, beloon ruiter en paard meer voor het gezond over de finish te komen!