Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
En waarom ook niet, ik weet dat de stal ruiter van beatrix destijds haar paard ook soms trainde in dames zadel

Pearlx schreef:"Hij is lekker rustig"
ElCid schreef:Caira schreef:Is dit het niveau op een NK? ik vind het niet fijn om naar te kijken...
Echt blij wordt ik er ook niet van, wat een onrustige, slecht lopende en beroerd rijdende ruiters in het filmpje. Hopelijk was de rest beter.
darkadia schreef:Vind het er ook niet fijn uitzien... Hoewel het me leuk lijkt om eens x in een dameszadel te rijden, vraag ik me ook af in hoeverre het paard niet enorm scheef belast wordt en dit consequenties heeft voor het paard. Want volgens mij kun je nooit gelijke belasting aan beide zijdes hebben met een dameszadel...met een normaal zadel is dat al lastig...

darkadia schreef:Vind het er ook niet fijn uitzien... Hoewel het me leuk lijkt om eens x in een dameszadel te rijden, vraag ik me ook af in hoeverre het paard niet enorm scheef belast wordt en dit consequenties heeft voor het paard. Want volgens mij kun je nooit gelijke belasting aan beide zijdes hebben met een dameszadel...met een normaal zadel is dat al lastig...

Saar88 schreef:Je moet het NK dameszadel niet zien als een wedstrijd tussen de besten van de besten, maar als een vriendschappelijke competitie tussen iedereen die in dameszadel rijdt en mee wil doen. Het is een laagdrempelige wedstrijd waarvoor iedereen zich in wezen op kan geven, ook met manegepaarden. Alle niveaus rijden dus mee. Zoveel mensen zijn er niet in Nederland die dameszadel rijden, dus het niveau is ook zodanig verspreiddarkadia schreef:Vind het er ook niet fijn uitzien... Hoewel het me leuk lijkt om eens x in een dameszadel te rijden, vraag ik me ook af in hoeverre het paard niet enorm scheef belast wordt en dit consequenties heeft voor het paard. Want volgens mij kun je nooit gelijke belasting aan beide zijdes hebben met een dameszadel...met een normaal zadel is dat al lastig...
Op een goed opgeleid (en uitgegroeid!) paard zal er vrijwel geen sprake zijn van eenzijdige belasting. Dameszadels zijn ontworpen om de druk net zo te verdelen als een 'normaal' zadel en de amazone zit stevig op beide zitbeenknobbels waardoor het gewicht (in theorie uiteraard) op dezelfde manier verdeeld wordt als in een herenzadel.
Wat uiteraard lastig blijft, is dat sommige amazones onbewust meer gewicht op een kant brengen. Ook een minder goed passend zadel kan dat veroorzaken. Maar dat is eigenlijk precies hetzelfde verhaal als bij een herenzadel. Het enige dat anders is, is dat het lastiger is je paard te buigen rondom de cane, die je been moet vervangen. Daarom wordt aangeraden niet alleen maar met een dameszadel te rijden, maar gewoon af te wisselen.
Dus gewoon een keer proberen hoor Darkadia, het is zo ontzettend gaaf! De Nederlandse Vereniging het Dameszadel heeft zadels die je kunt gebruiken tijdens lessen (op een eigen paard of op een manegepaard). Echt een aanrader om af en toe eens te doen
Edit: ik was even voor je op zoek naar een tekening om de positie van de amazone in het dameszadel uit te leggen, maar die kan ik helaas niet vinden. Wel deze foto, waarop je goed kunt zien hoe recht je in een dameszadel zit, hoop dat dat het iets duidelijker maakt
[ Afbeelding ]