Jockeys gewaarschuwd na chaos bij start Grand National

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Jockeys gewaarschuwd na chaos bij start Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 10:39

http://horseandhound.co.uk / http://www.bokt.nl

Negendertig jockeys hebben een waarschuwing ontvangen naar aanleiding van de chaos die dit jaar bij de start van de Grand National ontstond. Een valse start en het omver rijden van de assistent starter leidden tot een onderzoek. De jockeys kwamen hiertegen in opstand en weigerden om het kantoor van de steward nogmaals te betreden om de uitslag van het onderzoek aan te horen.

Vier van de jockeys waren, namens de gehele groep, op 11 juni jongstleden aanwezig bij een hoorzitting. Slechts één jockey werd niet berispt. Zijn paard weigerde te racen en hij nam dus niet actief deel aan de race.

Ondanks het feit dat de jockeys zich niet aan de regels hielden, komen ze er vanaf met een waarschuwing omdat de grootste problemen voor de jockeys niet ontstonden door hun eigen handelen. Paul Struthers van de Professional Jockeys Association geeft aan blij te zijn dat de jockeys slechts een waarschuwing krijgen. Echter, de jockeys zijn teleurgesteld over hoe de situatie, van start tot finish, gelopen is.

Gerelateerd artikel:
[VN] Zege Grand National naar Pineau De Re

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 15:23

Ik zie bij elke hindernis zowel mensen als paarden heel hard vallen, overlopen worden, soms zelfs blijven liggen.. Waarom doen mensen dit?? :(

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 15:26

Jasmijn159 schreef:
Ik zie bij elke hindernis zowel mensen als paarden heel hard vallen, overlopen worden, soms zelfs blijven liggen.. Waarom doen mensen dit?? :(

Daar gaat dit artikel niet over. Het gaat hier om de waarshuwing die de jockeys hebben gekregen. Als je de GN sielugh vindt, dan moet je maar eens op bokt gaan zoeken naar topics daarover, want er zijn heel wat mensen die argumenten hebben waarom het minder (of niet) zielig is.

MondyJoker

Re: Jockeys gewaarschuwd na chaos bij start Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:59

Ik zie nog niks wat niet vredig is hoor ? Ik zal ook de laatste zijn die iets tegen de draf of rensport heeft :D

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:50

Wat is er nu weer mis met de GN?
Paarden kunnen nou eenmaal struikelen, ook op vlakke koersen. En er zijn veel deelnemers.
Bij het springwedstrijden gaat het soms toch ook wel een keer mis?

Ik vind het juist heel erg mooi om naar te kijken!
Super paarden en super jockeys. +:)+

Over de start, tja. Het is nou eenmaal moeilijk om met zo veel paarden de start vlekkeloos te laten verlopen. Met startboxen is het wat makkelijker maar dat gaat natuurlijk niet met dit aantal deelnemers.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 13:41

Dribbel schreef:
Jasmijn159 schreef:

Daar gaat dit artikel niet over. Het gaat hier om de waarshuwing die de jockeys hebben gekregen. Als je de GN sielugh vindt, dan moet je maar eens op bokt gaan zoeken naar topics daarover, want er zijn heel wat mensen die argumenten hebben waarom het minder (of niet) zielig is.

Ik ben bekend met de drafsport en fan van zowel draf als rensport, dus vind dit niet zo'n nette opmerking. Er gebeurt daar over het algemeen weinig 'sielugh', om maar even jou woorden te gebruiken.. Wellicht wil je nog een poging wagen om het me uit te leggen.

De vergelijking met de springsport vind ik echt belachelijk, sorry. Het zijn 40 paarden ofzo? Uiteindelijk vallen er zeker tien, zo even uit mn hoofd? Op een springconcours halen ze dat aantal never nooit niet.

Het is niet mn bedoeling om te stoken of te rellen, maar hoe er op mijn post gereageerd werd schoot me in het verkeerde keelgat, sorry.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 14:52

Jasmijn159, volgens jouw eerste post vind je het dus wel zielig. Anders zou je niet zeggen: waarom doen mensen dit?.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 23:57

Ik ben blij dat we dit niet in Nederland hebben. Om met 40 paarden in zo'n chaos ook maar te denken aan starten en gezamenlijk over hindernissen heen te scheuren en gegarandeerd dat er een paar over de kop gaan, daar moet je Brit voor wezen denk ik.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:45

FNews schreef:
Jasmijn159, volgens jouw eerste post vind je het dus wel zielig. Anders zou je niet zeggen: waarom doen mensen dit?.

Jammer dat er niet gewoon een volwassen reactie kan komen met een duidelijke uitleg.
En ja, ik vraag me nog steeds af waarom mensen dit doen. Ik zie zowel paarden als ruiters roerloos blijven liggen na een val. Het lijkt erop dat zij er niet vanaf komen zonder blijvende (ernstige) schade. Vandaar dat ik me afvraag waarom mensen dit doen. Dat is volgens mij niet zo'n heel rare vraag, toch?

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 12:05

Op een vlakke koers kunnen de paarden ook struikelen. De jockeys komen er dan af en toe uit met een gebroken sleutelbeen bijvoorbeeld. Nu zijn er veel meer paarden dan bij een gewone vlakke koers + ze moeten nog over hagen. Dan is er wel wat meer chaos dan normaal.

De GN is de koers der koersen. Die zal nu eenmaal blijven bestaan. Het ia toch de keuze van de eigenaars om hun paard in re schrijven?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 12:12

Absurd dat je een steward omver kan rijden en daar alleen een berisping voor krijgt, hier krijg je gewoon een boete van 300 als je onbehoorlijk tegen het comite ben( en dat hoeft alleen al schelden te zijn) .

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:30

FNews schreef:
Op een vlakke koers kunnen de paarden ook struikelen. De jockeys komen er dan af en toe uit met een gebroken sleutelbeen bijvoorbeeld. Nu zijn er veel meer paarden dan bij een gewone vlakke koers + ze moeten nog over hagen. Dan is er wel wat meer chaos dan normaal.

De GN is de koers der koersen. Die zal nu eenmaal blijven bestaan. Het ia toch de keuze van de eigenaars om hun paard in re schrijven?

Ja in een vlakke koers kunnen ze ook struikelen. Maar hier is het risico zó veel groter. Voor mij persoonlijk is het dierenleed dan totaal niet in verhouding met de sensatie van zo'n evenement.

En de keuze van de eigenaar, klopt. Maar sommige dieren moeten tegen hun eigenaar beschermd worden.

Ik snap er nog steeds niets van, maar zal me buiten dit topic houden om een discussie te voorkomen.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:32

Is het nationaal waarschuwingsjaar aangebroken of zo? Hoorde nooit wat over waarschuwingen en nu de een na de ander.