Vier veulens geboren uit embryo's geselecteerd op geslacht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Vier veulens geboren uit embryo's geselecteerd op geslacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 18:02

http://www.horsetalk.co.nz / http://www.bokt.nl

Afbeelding
Foto: Wikimedia Commons

Er zijn vier veulens geboren uit bevroren embryo's die zijn geselecteerd op geslacht. Het Franse onderzoekscentrum INRA zegt dat de geboortes van de op deze manier geselecteerde embryo's de eerste in Europa zijn. Er zijn twee hengstjes geboren en twee merries.

Het onderzoek is gedaan om een beter begrip te krijgen van de ontwikkeling van embryo's, om meer controle te krijgen over de reproductie van vee en om de genetische diversiteit in rassen te kunnen behouden. Met deze techniek zou er in de toekomst meer controle kunnen zijn op het bepalen van bepaalde eigenschappen van een toekomstig veulen. In deze zaak zijn de embryo's succesvol geselecteerd op het geslacht, maar andere selecties zouden ook gemaakt kunnen worden, zoals de afwezigheid van bepaalde genetische aandoeningen of eigenschappen die te maken hebben met het karakter.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Vier veulens geboren uit embryo's geselecteerd op geslacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:04

Nog even en we kopen ons paard in een bouwpakket bij IKEA *\o/*

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:05

Hmmm. Weet niet zo goed wat ik daarvan moet denken. Mijn eerste reactie is: waar gaat dit toe leiden? En de tweede is: moeten we echt alles doen wat mogelijk is?

henkenbinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:06

_San87_ schreef:
Nog even en we kopen ons paard in een bouwpakket bij IKEA *\o/*

_/-\o_

Jasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:07

Waar gaat dit stoppen. Ze zullen steeds verder gaan

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:08

knip
Laatst bijgewerkt door Silkwood op 31-12-24 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:08

Ja even je bestelling afgeven bij een loket en 11 maanden later heb je je product..
Weet ook niet wat ik ervan moet vind, kan niet echt zeggen wauw wat goed

aitl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:19

Dit gebeurt al jaren bij kalfjes.
Stierkalfjes zijn gewoon niets waard op een melkveebedrijf en worden vaak geslacht.
Wat dit voor voordeel bij de paarden moet zijn ????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:22

Ik krijg altijd een btje de griebels van dit soort dingen...
Over 1000 jaar, bestaan er geen 'normale mensen' meer en alleen de beste van de beste opgeleiden/slimme mensen, worden dan gekloont om de wereld draaiende te houden. *Ziet een film voor zich*

mnnkhfsgh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:28

Ach wat is het doel vaak van fokken? Juist de sterkste punten van beide ouders in een veulen samen brengen. Snap niet zo goed wat hier dan fout aan moet zijn?

Het is misschien onnatuurlijk maar met het oog op dat er minder afwijkende veulens geboren gaan worden kan dit toch alleen maar mooi zijn? En als je nu al jaren graag een merrie wil of andersom en het er steeds maar niet komt dan is dit toch een super oplossing. Wat hebben jullie nou te verliezen? Waarschijnlijk is het toch veel te duur voor 90 % van de fokkers.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:36

Share schreef:
Over 1000 jaar, bestaan er geen 'normale mensen' meer en alleen de beste van de beste opgeleiden/slimme mensen, worden dan gekloont om de wereld draaiende te houden. *Ziet een film voor zich*

Moet je keer idiocracy kijken, is basicly het omgekeerde haha.

Tja leuk dat ze het kunnen, maar moet het dan ook, omdat het kan?
Ik zie er zeker voordelen in hoor, maar ja waar ligt de grens.

HeavensLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:42

ik kan er in komen dat je het doet omwille van geslachtsbepaalde genetische ziektes te voorkomen
maar persoonlijk vind ik dit niet nodig dit kunstje ...
laat de natuur zijn gang gaan :)

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:44

hoe ver gaat de mens nog gaan om de natuur naar zijn hand te zetten :\
Anderzijds, het kan natuurlijk positief zijn om genetische afwijkingen hierdoor uit te roeien.

HeavensLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:46

Share schreef:

ivm mensen is dit soort manipulaties enkel toegestaan om genetische afwijkingen die geslachtbepalend zijn te voorkomen
voor de rest, mag dit nog niet gedaan worden :) en ik denk ook niet dat het zo snel in voege komt bij de mens, is een te gevoelige kwestie op ethisch vlak

maar bij de dieren is het dus weer anders :) en laten we gewoon hopen dat het gewoon bij onderzoek blijft, het is interessant om uit te leren, maar of het verkocht moet worden en toegepast worden, is nog maar de vraag

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:47

Genetische afwijkingen uitroeien kan ook door de ouderdieren te testen. En niet selectief dan alleen maar een bepaald geslacht te fokken. Want niet alle genetische afwijkingen zijn X of Y chromosomaal gelinkt.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:48

HeavensLove schreef:
ik kan er in komen dat je het doet omwille van geslachtsbepaalde genetische ziektes te voorkomen
maar persoonlijk vind ik dit niet nodig dit kunstje ...
laat de natuur zijn gang gaan :)

We laten de natuur allang zijn gang niet meer gaan. Lees maar eens wat topics bij EHK. De merrie moet wel aantoonbaar erg goed zijn en de hengst wel heel erg goed passen, voor men vind dat er nageslacht geproduceerd mag worden. Want anders is het 'vermeerderen' en geen 'fokken'. Ook is er weinig natuurlijks aan KI of embryotransplantatie. Dus als we dat met z'n allen oke vinden, waarom dan geen geslachts (of kleur, of whatever) bepaling?

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:51

Ergens vind ik het wel goed, ivm de afwijkingen enzo.
Maar aan de andere kant vind ik het ook echt niet goed, stel je voor dat iedereen een merrie wil, dan heb je binnenkort dus niets meer van hengsten/ruinen? Of ja, noem maar op...

Maar zoals reeds ook gezegd, in mijn ogen lijkt het beste nog altijd de ouderdieren ten volle ( natuurlijk) te gebruiken, testen en met kennis te fokken... En met slechte dieren gewoon niet fokken, dus niet even een dier met een afwijking nemen, even kijken of er genetisch iets kan genomen worden zonder afwijking en boef baf, klaar is het veulen...

HeavensLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:52

@sammyoo: ja dat weet ik ook wel, maar het restje natuur dat er nog in zit ... en ik vind het niet nodig om zo ver te gaan dat je binnenkort gewoon 'op bestelling' kunt aanvragen, kwa onderzoek vind ik het wel interessant, maar dat is terug een andere in steek zoals jorretje zegt, leuk dat ze het kunnen maar of het moet toegepast worden is een andere vraag

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:53

Een heel terechte opmerking Sammyoo :) Persoonlijk ben ik ook niet zo van de KI en en rommelen met embryo's en eicellen. De natuur heeft toch voor een reden de hengst en merrie zo geschapen zodat ze zelf hun ding kunnen doen? Waarom is de natuurlijke manier dan opeens 'gevaarlijk' als het om paarden gaat?

Maar dat is een andere discussie...

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:55

Cassidy schreef:
Genetische afwijkingen uitroeien kan ook door de ouderdieren te testen. En niet selectief dan alleen maar een bepaald geslacht te fokken. Want niet alle genetische afwijkingen zijn X of Y chromosomaal gelinkt.

Het gaat ook niet enkel om het x of y chromosoom. Ik denk dat de onderzoekers bepaalde delen van genen kunnen verwijderen (vb waar kanker uit kan ontstaan) en vervangen met een deel gezond gen. Ik denk dat ze dit ermee bedoelen met behulp van restrictie?

HeavensLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:58

Eight schreef:
Cassidy schreef:

Het gaat ook niet enkel om het x of y chromosoom. Ik denk dat de onderzoekers bepaalde delen van genen kunnen verwijderen (vb waar kanker uit kan ontstaan) en vervangen met een deel gezond gen. Ik denk dat ze dit ermee bedoelen met behulp van restrictie?

het gaat hem eigenlijk gewoon over de kennis die ze willen opdoen ifv welke genen zijn er bepalend voor wat, het DNA is iets complex en tegen dat ze alles kennen en zeker weten, hebben we wel nog enkele jaartjes te gaan :)
maar wat niet oninteressant is denk ik, zolang het nog geen product is wat ze willen gaan verkopen :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 19:05

Eight schreef:
Cassidy schreef:

Maar als je de OP even doorleest, zie je dat er geselecteerd is op geslacht. Om delen van een genoom te verwijderen is meer nodig dan alleen selectie op grond van geslacht van een embryo. En hopelijk gaan we nooit zover komen dat dit mogelijk gaat zijn. Of iig ons verstand gebruiken en beslissen om dat dan niet toe te passen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 19:08

HeavensLove schreef:
maar wat niet oninteressant is denk ik, zolang het nog geen product is wat ze willen gaan verkopen :)

Net als met het klonen van dieren gaat dat dan zo duur zijn dat er weinig mensen gaan zijn die bereid zijn om dat voor een dier neer te tellen. Want een succesvol dier is niet geboren, die wordt gemaakt en er moeten meerdere parameters kloppen om een dier succesvol te maken.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 19:22

Ik vind het erg bijzonder en knap hoe ver ze al zijn met de technologie. Ik vind het eigenlijk erg interessant en het geeft veel mogelijkheden voor de toekomst.

Ben overigens wel verbaast hoeveel mensen hier eigenlijk vinden dat het verkeerd is en onnatuurlijk. Als een vrouw een kinderwens heeft en natuurlijk geen kind kan krijgen, worden alle stoppen uit de kast getrokken om op een onnatuurlijke manier toch zwanger te worden. Hier wordt dan ook niets van gezegd maar dit is verkeerd? Deze manier van fokken kan erg goed zijn. Veel problemen kunnen worden opgelost genetisch gezien en het geeft ons mogelijkheden in de toekomst. Het is en hele vooruitgang!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 19:30

Lotte_Wessel schreef:
Ik vind het erg bijzonder en knap hoe ver ze al zijn met de technologie. Ik vind het eigenlijk erg interessant en het geeft veel mogelijkheden voor de toekomst.

Ben overigens wel verbaast hoeveel mensen hier eigenlijk vinden dat het verkeerd is en onnatuurlijk. Als een vrouw een kinderwens heeft en natuurlijk geen kind kan krijgen, worden alle stoppen uit de kast getrokken om op een onnatuurlijke manier toch zwanger te worden. Hier wordt dan ook niets van gezegd maar dit is verkeerd? Deze manier van fokken kan erg goed zijn. Veel problemen kunnen worden opgelost genetisch gezien en het geeft ons mogelijkheden in de toekomst. Het is en hele vooruitgang!

Jawel, hoor. Liep laatst nog een topic over. Maar goed, dat is off-topic.