Celstraffen voor fraude met paardenpaspoorten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Celstraffen voor fraude met paardenpaspoorten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 13:12

http://www.anp.nl / http://www.metronieuws.nl / http://www.bokt.nl

De twee broers, Roel en Bas, die terecht staan voor fraude met paardenpaspoorten zijn maandag tot celstraf van een twaalf maanden veroordeeld. Hiervan zijn er zes voorwaardelijk. De broers krijgen verder een boete van 60.000 euro opgelegd. De officier van justitie had 24 maanden cel, waarvan acht voorwaardelijk, geëist. De geëiste geldboete lag op 75.000 euro.

Roel en Bas van den B. kochten paarden van hobbyhouders. Om de paarden te kunnen laten slachten voor consumptie, vervalsten ze waar nodig stempels en medische inlegvellen. In totaal zijn 445 vervalste paardenpaspoorten gevonden.

Zeker 106 paarden die niet geschikt waren voor consumptie zijn toch geslacht. Het vlees werd aan een Italiaanse koper verkocht en het vlees is hoogstwaarschijnlijk in de voedselketen terechtgekomen. Roel vertelde in zijn eerste verklaring dat de handel in slachtpaarden bij toeval is begonnen, maar ontzettend uit de hand is gelopen. De omzet groeide snel, tot 3.000 paarden per jaar. De handelaar legde uit dat sommige hobbyhouders hun paard liever laten slachten dan meegeven voor destructie. ''We wilden die mensen verder helpen. Ik zag er geen kwaad in, maar het is heel fout wat we gedaan hebben’’, erkende hij.

Of de paarden ook daadwerkelijk ziek waren, is niet bekend. Officier van justitie legde uit dat geld werd verdiend met paarden die mogelijk anders geld hadden gekost. Ze becijferde de illegale winst op 137.000 euro. Maar de aanklager betoogde dat de fraude schadelijk is voor de vleesindustrie. ''De reputatie van Nederland ligt door de recente paardenvleesschandalen aan diggelen. Het zal nog lang duren tot het vertrouwen in de sector is hersteld.''

De rechtbank in Den Bosch oordeelt dat de broers de integriteit van de vleesketen inderdaad bewust in gevaar hebben gebracht voor een hogere verkoopopbrengst van paarden die niet geschikt waren voor consumptie.

De illegale (geschatte) winst zullen de broers mogelijk ook nog terug moeten betalen.

Verwant artikel
[VN] Cel geëist voor fraude met paardenpaspoorten

Orchidee21

Re: Celstraffen voor fraude met paardenpaspoorten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:36

Zo.. net goed.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 16:57

Orchidee21 schreef:
Zo.. net goed.

Nu nog iedereen het paspoort invullen. :(:)

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 17:08

Goede uitspraak van de rechter !

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 17:54

ceasario schreef:
Orchidee21 schreef:
Zo.. net goed.

Nu nog iedereen het paspoort invullen. :(:)

Inderdaad, even serieus: Welke bokker heeft een echt kloppende medicijnregistratie in zijn/haar paardenpaspoort? ( Dat bedoel ik écht als oprechte vraag, dus graag reactie)

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 18:04

Ik had een paard met een echt kloppend medicijn registratie. Dag had ie al bij aankoop dus toen onderhield ik het. Maar idd.. Verder doe ik dat niet. Maar ook geen veearts die daar wat over zegt terwijl die de medicijnen verstrekt.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 18:15

Precies. Ik heb jaren 15-20 sportpaarden onder mijn hoede gehad, maar nooit één dierenarts meegemaakt die om het paspoort vroeg nadat er medicatie werd verstrekt. En nee, dat waren geen louche dierenartsen, maar gewoon nette veterinairen. Zelfs na kliniekopname inj gerenommeerde klinieken heb ik nog nooit een aantekening in het paspoort gezien.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 21:05

Oreo schreef:
Inderdaad, even serieus: Welke bokker heeft een echt kloppende medicijnregistratie in zijn/haar paardenpaspoort? ( Dat bedoel ik écht als oprechte vraag, dus graag reactie)

ik, ik krijg bij alle medicatie een logboekvel en als het nodig is wordt het in het paspoort genoteerd

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 21:42

Mijn paarden zijn niet voor de slacht bestemd.
Dus waarom zou ik serieus zijn met het bijhouden van het paspoort?
Dat de verdachten zijn veroordeelt en een geldboete tegenmoet zien is een druppel op de gloeiende plaat.
Er zijn er genoeg die hetzelfde doen en niet gepakt worden (of nog niet gepakt worden).

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 21:43

Ook mijn paspoort is kloppend en staat in dat niet voor menselijke consumptie kan ivm bute van een aantal jaar geleden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 21:45

O, en wat ik nog was vergeten om te vermelden: paarden zijn niet gechipt. Officieel ontheffing aangevraagd. Dus bij voorbaat al uitgesloten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 21:54

ceasario schreef:

Nou bij mij paspoort ontbreekt nog dat inleg vel waardoor ze ook niet in kunnen registeren. Mocht besluiten om paard te laten slachten dan kan ik alsnog paspoort compleet laten maken door inleg vel er in te laten plaatsen alleen niemand die dan weet wat die ooit aan medicijnen heeft gehad.

BTW, als paard geen chip bevat dan wordt helemaal makkelijk want dan laten ze beestje alsnog chippen + aanvraag paspoort en kan zo zonder problemen slacht in.

Of wel hele verhaal medicijnen registratie is lachertje.
Helemaal als je kijk wat er in de dieren gaan die gefokt worden voor de slacht, dan valt paardenvlees best wel mee.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 21:58

Fjorj schreef:
ceasario schreef:

Nou bij mij paspoort ontbreekt nog dat inleg vel waardoor ze ook niet in kunnen registeren. Mocht besluiten om paard te laten slachten dan kan ik alsnog paspoort compleet laten maken door inleg vel er in te laten plaatsen alleen niemand die dan weet wat die ooit aan medicijnen heeft gehad.

BTW, als paard geen chip bevat dan wordt helemaal makkelijk want dan laten ze beestje alsnog chippen + aanvraag paspoort en kan zo zonder problemen slacht in.

Of wel hele verhaal medicijnen registratie is lachertje.
Helemaal als je kwijt wat er in de dieren gaan die gefokt worden voor de slacht.

Dat inlegvel hoort toch verplicht in jouw paspoort te zitten inmiddels?

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 22:03

Een bekende, Had hem ook al een tijd niet meer gezien of gehoord op onze dam :')
Zal hem goed doen, op water en brood is goed voor zijn dieet :=

Over de paspoorten, heb allerlei dingen meegemaakt bij mijn pony's maar nooit naar gevraagd op de entingen na.
Vanaf wanneer moet er zo'n aantekening komen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 22:12

Oreo schreef:

Dat klopt en in dit geval is de overgangsperiode voorbij, waardoor je een nieuwe paspoort aan moet vragen en daarmee zijn de paarden automatisch uitgesloten van slacht :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 22:16

Dus leg mij eens uit waarom je je in de kosten moet storten voor dat inlegvel als je paard met en zonder vel uitgesloten is van de slacht?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 22:18

Inlegvel was goedkoper geweest (en paard had nog wel geslacht kunnen worden.) Nu zeker niet meer én je moet nu een heel nieuw paspoort aanschaffen :)

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 22:20

Toen ik mijn paard kocht was medicijnregistratie, chip en paspoort niet verplicht... Moet ik nu in gaan laten vullen wat hij eventueel 10 jaar geleden voorgeschreven heeft gekregen? Zal best wel een zakje buut ingegaan zijn destijds, dat mocht toen namelijk ook gewoon nog tot zover ik weet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 22:28

Sammie schreef:
Inlegvel was goedkoper geweest (en paard had nog wel geslacht kunnen worden.) Nu zeker niet meer én je moet nu een heel nieuw paspoort aanschaffen :)

Nee hoor, paspoort is gewoon geldig. Officieel ontheffing aangevraagd en gekregen, daarmee is het dier sowieso voor slacht uitgesloten. Waarom zou ik dan nog geld uitgeven voor een paspoort waarin staat dat het dier dan niet geslacht mag worden? Kan iemand me dat uitleggen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 22:33

Ik had het ook niet over jouw paspoort, maar in de situatie vandaar boven.. Ik weet dan ook niet of in jouw paspoort dat inlegvel wel thuis hoort. In elk ander paspoort nl. wel.

Hoe dat met ontheffingen zit weet ik dus niet, maar een paard met paspoort zonder inlegvel kan niet bij de slacht aangeboden worden en je mag er ook geen wedstrijden mee rijden. Bij controle kun je dus een probleem hebben. Vervolgens moet je dus een vervangend paspoort aanvragen en die zijn duurder dan dat inlegvel. (zo duur was dat trouwens niet 20 euro ofzo?). Die paarden zijn sowieso uitgesloten van de slacht, dus de vlieger
Citaat:
"Mocht besluiten om paard te laten slachten dan kan ik alsnog paspoort compleet laten maken door inleg vel er in te laten plaatsen alleen niemand die dan weet wat die ooit aan medicijnen heeft gehad."
gaat niet op.

En
Citaat:
trouwens ook niet. Elk paard ouder dan 6 maanden dat een paspoort krijgt is ook automatisch uitgesloten van de slacht.

In geval van Manic lijkt mij er een overgangsperiode te zijn?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 22:36

Manic, dat hoeft niet. Nu is er dus een overgangsperiode waarbij er paarden geslacht worden die eigenlijk niet geslacht mogen worden. Als straks al die paarden er niet meer zijn is er als het goed is een schone registratie en is duidelijk of een paard voor consumptie geslacht mag worden of niet.

Volgens mij wordt er eigenlijk pas vanaf vorig jaar januari echt streng met de paspoorten omgegaan door DA-en. Sinds het eerste vleesschandaal. Tot die tijd was het wisselend, de ene DA noteerde wel, de andere niet.

Als je nu geen inlegvel hebt, heeft het weinig zin een nieuw paspoort aan te vragen. Het zou alleen zo kunnen zijn dat bij controle door de nVWA op stal een boete gegeven wordt omdat de administratie niet op orde is. Vraag je nu een nieuw paspoort aan voor een paard dat ouder is dan 6 maanden ( een duplicaat of vervangend of eerste paspoort), staat daar gelijk in dat het paard niet voor consumptie geschikt is. Dan hoeft er ook geen medicijnregistratie plaats te vinden. Zolang er niets is ingevuld op de desbetreffende pagina krijg je inderdaad bij medicatie met een wachttijd een logboekvel dat b ij het paspoort bewaard moet worden.

Als je paard geslacht is omdat er geen medicijnregistratie is vastgelegd en bij controle blijkt dat er wel verboden medicatie ( of restanten van een wormenkuur bv.) in zit, krijg je als eigenaar natuurlijk ook een boete.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 22:42

Laatste inenting riep de dierenarts (niet mijn eigen, maar die via stal) ook ineens dat ik het af moet laten vinken omdat er niets geregistreerd is. Klopt dus, want (afkloppen), paard heeft eigenlijk nooit wat en volgens mij de laatste x jaar in ieder geval niets meer gehad wat onder medicijn registratie vastgelegd hoeft te worden.

Niet dat die van mij nou zo nodig naar de slacht moet, maar je weet nooit hoe het loopt en ik hou het liever nog even open...

Thx voor de toelichting. Aangezien de nVWA veel bij ons op stal komt zijn ze er nogal precies op dat alles goed geregeld is, alle paspoortjes netjes in een afsluitbare vakkenkast, etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 22:44

Oreo schreef:

Dan hadden zeer mij dan wel eerst de hoogte mogen stellen, want hier wist ik nog van niks.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 22:45

Fjorj schreef:
Oreo schreef:

Dan hadden zeer mij dan wel eerst de hoogte mogen stellen, want hier wist ik nog van niks.

Onder welke steen heb jij geleefd? Daar is van tevoren uitgebreid informatie over gegeven!