Mary King. Foto: Wikimedia Commons
Een online petitie tegen de ban van Mary King is gestart op 13 juni en heeft nu al meer dan 7500 handtekeningen gekregen.
Vele verontwaardigde berichten werden geplaatst op social media nadat het nieuws over de ban van twee maanden bekend werd. Mary King kreeg twee gele kaarten wegens "gevaarlijk rijden" binnen 12 maanden met een ban van acht weken als gevolg. Rebecca Bignell startte de petitie nadat ze het nieuws over de ban had gehoord. Ze zegt overweldigd te zijn door de respons op de petitie. "Ik vind dat de ban onnodig en onrechtvaardig is. Het is misschien maar acht weken, maar het kan veel betekenen voor haar carrière." zegt Bignell. Ze heeft zelfs contact gezocht met de FEI: "Ik zou graag zien dat de ban wordt teruggetrokken, maar ik wil vooral laten zien hoeveel steun er is voor Mary."
De FEI heeft in reactie op de petitie laten weten dat zij volledig achter de beslissing van de grondjury staan. "De grondjury heeft duidelijk uitgelegd waarom hij op deze manier heeft geoordeeld en heeft Mary de mogelijkheid gegeven om te reageren. Omdat het haar tweede gele kaart is voor dezelfde overtreding binnen 12 maanden, rest ons niets anders dan haar voor acht weken te weren van wedstrijden. Grondjury's zijn er om ervoor te zorgen dat de regels worden nageleefd en beschermen het paard en de ruiter. Mary is een zeer goede ruiter en we zien ernaar uit haar weer terug in het zadel te zien in Augustus."