KNHS ontvangt ruim 1,4 miljoen euro van De Lotto

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

KNHS ontvangt ruim 1,4 miljoen euro van De Lotto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 12:46

KNHS / www.bokt.nl

Het totale resultaat van De Lotto in 2013 was 59,6 miljoen euro, waarvan 43,2 miljoen euro is uitgekeerd aan NOC*NSF. Via NOC*NSF heeft de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS) € 1.444.800 van De Lotto ontvangen in 2013. De Lotto draagt na aftrek van prijzengeld en kosten, 100% van haar resultaat af aan de Nederlandse samenleving. Ruim 70% is bestemd voor NOC*NSF, het overige deel gaat naar 18 goede doelen op het gebied van cultuur, gezondheid en welzijn. De 76 sportbonden die aangesloten zijn bij NOC*NSF, zoals de KNHS, krijgen uit de afdracht aan NOC*NSF een bijdrage. Zo kan elke sportbond van groot tot klein al jaren rekenen op een structurele bijdrage van De Lotto. Bijdragen die van groot belang zijn voor de top- en breedtesport. Ook kleine en commercieel minder aantrekkelijke sporten en sporters worden hiermee ondersteund.

John Bierling, algemeen directeur Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie: “De paardensportstructuur zou niet op dit niveau kunnen functioneren zonder de ondersteuning van De Lotto. Alle paardensporters in Nederland profiteren van de bijdrage van De Lotto. De jaarlijkse afdracht aan de KNHS wordt onder andere besteed aan verenigingsondersteuning, sportparticipatie, jury- en instructeursopleidingen, ons project Actieplan Buitensport, maar ook aan het topsportprogramma met daarin veel aandacht voor talentontwikkeling.”

Joost Otterloo, algemeen directeur De Lotto: “Wij zijn ons terdege bewust van de maatschappelijke impact van De Lotto voor de sport. Het zijn spannende en onzekere tijden voor de bestaande kansspelorganisaties vanwege de mogelijke wijzigingen in de Wet op de kansspelen en het wetsvoorstel Kansspelen op afstand. Hoe de toekomst er voor De Lotto en de afdracht aan de sport uit gaat zien, is nog niet duidelijk. Wij hopen dan ook snel op meer zekerheid over de nieuwe spelregels om ons goed te kunnen voorbereiden op de veranderingen in de markt. Wij kijken daarbij kritisch naar ons eigen merkportfolio en hoe wij onze vijf sterke merken zo aantrekkelijk mogelijk kunnen houden voor de consument met als doel de afdracht aan de sport zo hoog mogelijk te houden. Dankzij onze structurele afdracht kunnen de sportbonden onder andere competities en toernooien blijven organiseren en jeugd, scheidsrechters- en trainersopleidingen voor verenigingen kunnen faciliteren. Zo kan heel Nederland onbezorgd blijven sporten.”

LBLGypsyCobs

Re: KNHS ontvangt ruim 1,4 miljoen euro van De Lotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:00

Zouden ze dat ook mogen besteden aan ruiterpaden of is het echt alleen voor de wedstrijdsport?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:19

Misschien ben ik te negatief, maar ik geloof niet dat er ook maar iets van dat geld bij de breedtesport terecht komt :'). Topsport is toch veel belangrijker...

Ik heb het dan over het geld dat bij de KNHS terecht komt, hé.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:21

LBLGypsyCobs schreef:
Zouden ze dat ook mogen besteden aan ruiterpaden of is het echt alleen voor de wedstrijdsport?

Er zullen wel wat regeltjes aan verbonden zijn dat het echt in de wedstrijdsport terecht moet komen, vermoed ik zo...

_San87_ schreef:
Misschien ben ik te cynisch, maar ik geloof niet dat er ook maar iets van dat geld bij de breedtesport terecht komt :'). Topsport is toch veel belangrijker...

Wie weet kunnen ze dan iets doen aan de doorstroming naar de topsport toe? Volgens mij is dat nogal een drempel.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 14:04

Stel dat de paardensport van het Olympisch programma verdwijnt, is de KNHS dan nog wel aangesloten bij het NOC*NSF?

Ik hoor her en der geluiden dat het ondoorzichtige jureren in de dressuur toch wel eens voor problemen zou kunnen zorgen op de Olympische Spelen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 14:07

LBLGypsyCobs schreef:
Stel dat de paardensport van het Olympisch programma verdwijnt, is de KNHS dan nog wel aangesloten bij het NOC*NSF?

Ik hoor her en der geluiden dat het ondoorzichtige jureren in de dressuur toch wel eens voor problemen zou kunnen zorgen op de Olympische Spelen.

Goede vraag.... Lijkt me toch niet?

Misschien moet de FEI toch eens naar de jurering kijken...

Aan de andere kant, de KNHS is volgens mij best wel heel veel bezig met de jurering van de breedtesport. Bij de KNHS worden ook andere regels aangehouden dan bij de FEI. Rij je Grand Prix bij de KNHS ben je NIET verplicht om sporen te dragen en ben je ook NIET verplicht om met S&T te rijden. Dus zou ik bijna willen concluderen dat de KNHS vooruitstrevender is dan de FEI. Bovendien mag je tegenwoordig ook hoger dan L2 bitloos starten, weliswaar alleen HC, maar in mijn ogen toch een positieve ontwikkeling... (biedt perspectief bedoel ik daarmee)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 14:15

Dat soort veranderingen heeft tijd nodig bij een organisatie als de KNHS en zeker bij de FEI.
Het zou alleen zonde zijn als de paardensport daardoor de Olympische status verliest.

De sport moet ook voor een niet paarden mens leuk en begrijpelijk zijn om naar te kijken.
Nu hoor ik van veel mensen om me heen dat ze het allemaal wel knap vinden, maar dat ze het vaak erg geforceerd vinden en niet snappen hoe de puntentelling nu precies werkt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 14:24

LBLGypsyCobs schreef:
Dat soort veranderingen heeft tijd nodig bij een organisatie als de KNHS en zeker bij de FEI.
Het zou alleen zonde zijn als de paardensport daardoor de Olympische status verliest.

De sport moet ook voor een niet paarden mens leuk en begrijpelijk zijn om naar te kijken.
Nu hoor ik van veel mensen om me heen dat ze het allemaal wel knap vinden, maar dat ze het vaak erg geforceerd vinden en niet snappen hoe de puntentelling nu precies werkt.

Anky pleit al jaren voor een puntensysteem dat lijkt op dat van het turnen. Die is daar al meer dan 10 jaar mee bezig volgens mij. Als zo iemand het de FEI niet aan het verstand kan krijgen... Wie moet het dan wel kunnen?

Ik ben een niet turn mens, ik vind turnen niks aan... Ik ben ook een niet hockey mens, vind ik ook niks aan... Ik snap die regels niet... Dus zal ik het niet op zoeken...

Toen ik twee jaar geleden op de OS zat te kijken naar de Grand Prix, zaten er ook Nederlanders... Die sjeesden van het ene evenement naar het andere. Na twee uur GP te hebben gekeken, moesten ze snel weg want ze gingen naar een andere sport toe. Dus ik weet niet of mensen die naar zo'n evenement komen ook echt komen voor de sport, of gewoon om het mee te maken...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 14:27

LBLGypsyCobs schreef:

Jawel. Mijn schoonzusje speelt internationaal softbal en zit in het Nederlandse team, echter is softbal geen Olympische sport (meer). Toch wordt haar loon wel betaald dankzij financiering van 't NOC*NSF ( Nederlands Olympisch Comité en Nederlands Sport Fonds, dus niet enkel Olympische sporten).

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 14:35

Het gaat niet alleen om het trekken van kijkers op de tribune, dan wel thuis, het gaat er ook om of mensen begrijpen waarom de ene hoger eindigt dan de andere.

De Olympische Spelen hebben ook als doel mensen aan te zetten tot sportieve prestaties en daarmee een soort verbroedering te creëren.

Het sporten met dieren zal altijd een discussie punt blijven, voorvallen zoals met laatst Andreas Helgstrand, U2, Tommie Visser, de eventing ongevallen van dit weekend etc. zal deze discussie alleen maar aanwakkeren.

Daarom is transparantie zo belangrijk, paardensport wordt nog maar al te vaak als dierenmishandeling door rare rijke lui gezien die maar doen waar ze zin in hebben.

Als organisaties zoals de KNHS en FEI zich hard uitspreken over paardenwelzijn en een transparant jury systeem opzetten zal dat de grootste criticus heus de mond niet snoeren, maar geef je wel een duidelijk signaal af naar buiten toe.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 14:41

Ik moet eerlijk zeggen dat ik paardrijden ook gewoon richting dierenmishandeling vind neigen. En ik ben niet eens een leek.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:12

Daarom zijn springen en mennen, en dan met name de marathon, wel interessant om naar te kijken, ook voor leken.

Bij het springen is een balk nou eenmaal een balk, daar zit geen jury die dan gaat kijken of die balk wel terecht is bijvoorbeeld.

Bij de marathon bij het mennen gaat het om tijd. Balletjes van hindernissen rijden, geeft weer meer tijd.
Het verhaal van de punten etc dat maken de meeste mensen al niet meer mee omdat dit na de marathon uitgerekend wordt, en is dus niet interessant meer. Het is wel transparant. Zoveel tijd, is zoveel punten.

Ik moet eerlijk zeggen, dat ik zelf ook weg zap als ik 2 dressuurproeven heb gezien.
Springen en marathon en cross trouwens ook, kan ik wel een middag naar kijken.

Maar om even terug te komen op die bijdrage en de verdeling daarvan. Er zal best wat besteed worden aan de breedtesport maar dan kan je bijvoorbeeld ook denken aan verbetering van het terrein in Ermelo. Daar heeft "iedereen" wat aan. Iedereen die daar gaat rijden dan ;)
Het zal iig niet besteed gaan worden aan een "cadeau" aan alle leden zoals een gratis bit voor ieder lid om maar wat te noemen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:14

Of het ruiterbewijs in de vorm van een pasje ipv dat onhandige papieren ding?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:20

Dat kan sowieso wel, ook zonder zulke subsidies, ze moeten het alleen nog even bedenken ;)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 00:04

_San87_ schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik paardrijden ook gewoon richting dierenmishandeling vind neigen. En ik ben niet eens een leek.

Eens, soms denk ik wel eens happy athlete? Ja uh ze weten ook niet beter en kiezen er niet voor..
Maargoed, andere discussie.
Ik vind het fijn dat er zo'n prachtige schenking is gedaan. Maar als de zin knhs en geld in 1 zin gaat alleen samen wat mij betreft als er ook corrupt instaat. Ondanks de regels.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 07:25

royaal gebaar!

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:30

Mooi dat ze dat geld hebben! Kunnen ze een sprinkler systeem gaan plaatsen bij de wal op het terrein! Stoffige bende daaro, je stikte er zowat vorige week.

Klaas15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 18:23

_San87_ schreef:
Misschien ben ik te negatief, maar ik geloof niet dat er ook maar iets van dat geld bij de breedtesport terecht komt :'). Topsport is toch veel belangrijker...

Ik denk dat je gelijk hebt, het komt alleen bij de topsport terecht, helaas niet bij de breedtesport.
Wij tellen niet mee bij de KNHS. (jammer genoeg)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:17

Tuurlijk wel, net als de recreatieruiter met ruiterbewijs mag je gewoon mee betalen, dus je telt echt wel mee :D