Blog: Misvatting over training hartslagmeter uitgelegd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Blog: Misvatting over training hartslagmeter uitgelegd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 08:32

http://paardenlifestyle.com/

De hartslagmeter is hot op dit moment. Er wordt veel over gesproken in de media, topruiters zweren er bij en langzamerhand dringt het ook door tot in de basissport. We zijn het er allemaal wel over eens dat je door het trainen met de hartslagmeter meer inzicht kunt krijgen in de fitheid van je paard en wat een effectieve training voor je paard is.

Veel mensen zijn het er ook over eens dat je op basis van de hartslag kunt zien hoe zwaar de training voor je paard is. En daar wordt een grote fout begaan, want dat is helaas niet altijd waar. Hoog tijd om die misvatting nader uit te leggen!

Als je regelmatig met de hartslagmeter traint, kom je meer te weten over de fitheid van je paard. Wanneer je paard fitter wordt, zal zijn hartslag gedurende bepaalde oefeningen lager worden. Tegelijkertijd kun je nagaan of je training effectief genoeg is. De hartslag moet namelijk wel in een bepaalde mate stijgen om de conditie van je paard te kunnen verbeteren.

Maar het is niet zo dat bij elke zware oefening de hartslag van het paard heel hoog is. Denk bijvoorbeeld maar aan de piaffe en passage, waar de hartslag over het algemeen niet zo hoog is als in vergelijking tot andere ‘minder zware’ oefeningen. Betekent dit nu dat de piaffe en passage minder zware oefeningen zijn dan dat we aanvankelijk dachten? En dat we deze oefeningen langer en meer moeten uitvoeren om de hartslag omhoog te krijgen?

Lees hier de rest van de blog.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 09:49

Die misvatting zal nog wel een tijdje voortduren, als ruiter ben je de trainer van je eigen paard.
De kennis van trainingsmethoden. het paard het bewegingsapparaat is geen algemene kennis.
Hoop dat haar stukjes op dat gebied een hoop mensen bereikt.

Citaat:
Het zou dus een grote fout zijn als je bij een oefening, zoals de piaffe en passage waar je vooral aan de kracht traint, er vanuit gaat dat die oefening niet zwaar is voor het paard omdat zijn hartslag niet heel hoog komt.

ehhhhhh, ja sporters trainen met krachtblokken ook niet met een hartslagmeter
trainen met een hartslagmeter heeft meestal als doel conditie verbetering.

Ik denk dat de dressuur top tijdens het trainen van de rollkur ook geen hartslagmeter nodig heeft.
Jammer dat ze weinig uitleg geeft over het DOEL van een oefening training, want daar ligt de bassis.
Wat train je?

Raineri

Re: Blog: Misvatting over training hartslagmeter uitgelegd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 12:06

Wat ze dus concrewt wilt zeggen is dat een paard een intervaller is gecombineerd mer verzameling (kracht) en intervallen (uitstrekken). En kennis van de getallen moet hebben. Wat nogal logisch is. Toch legt ze een aantal belangrijke zaken niet uit. Bijvoorbeeld, voor de een kan een hartslag in actie van 170 erg laag zijn en voor mij weer heel hoog. Zaken zoals omslagpunt, rusthartslag , omslag punt en hartzones worden niet uitgelegd. Hoe kun je anders een hartslag uitleggen als die zaken niet worden begrepen? HS kan wel een prima verhaal vertellen over je training, mits je voldoende kennis hebt. Ook de ruiter een HS meter omhangen gaan mooie inzichten geven.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 12:22

Hey Danique_G, dat zijn zeker ook interessante zaken, maar het was niet de intentie van het artikel om daar op in te gaan. Het gaat in op de uitspraken die in de rondte gaan over dat piaffe en passage minder zware oefeningen zouden zijn omdat de hartslag relatief laag is en dat hartslag niet alles zegt over de intensiteit van de training.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:24

Citaat:
connepon85: Het gaat in op de uitspraken die in de rondte gaan over dat piaffe en passage minder zware oefeningen zouden zijn omdat de hartslag relatief laag is en dat hartslag niet alles zegt over de intensiteit van de training.

In de tekst wordt te weinig verklaard waarom dit het geval is, ook wordt in mijn ogen te weinig over het nuttige gebied van de HS meter uitgelegd. Zo houden we de misvatting zelf ook in stand :(.
Wat ik met Danique eens ben is dat je een aantal zaken moet uitleggen voordat je dieper op speciale zaken kan ingaan.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:25

Ik had juist begrepen dat je goed moet kijken naar het soort oefening en daar niet direct een hoge hartslag aan moet plakken omdat het zwaar lijkt (zware kracht oefening) en dat dat van die piaffe en passage als voorbeeld werd aangediend.

Maar dat kan ik verkeerd zien!

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 14:31

Danique_G schreef:
Ik had juist begrepen dat je goed moet kijken naar het soort oefening en daar niet direct een hoge hartslag aan moet plakken omdat het zwaar lijkt (zware kracht oefening) en dat dat van die piaffe en passage als voorbeeld werd aangediend.

Maar dat kan ik verkeerd zien!

Ja klopt helemaal!

Hmm.. misschien eens de moeite om wat dieper in te gaan op de hartslagmeter, al dacht ik dus dat dat al veel in de media was geweest.

Nog even ter aanvulling op de blog. Ik heb begrepen dat het te maken heeft met als je het "lokale uithoudingsvermogen" traint, je hart dat deel in voldoende mate van bloed kan voorzien en niet veel harder hoeft te gaan pompen. Die spiergroep wordt dan wel zwaar getraind, zonder dat de hartslag veel hoger zal komen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:20

en Carolien heeft vandaag een clinic verzorgd bij De Heumstede waarbij ze juist is ingegaan op de verschillende energiesystemen, en de training daarvan. Alle ruiters hadden ook een hsm om :-)

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:59

Interessant Lielle! Vooral ook dat de ruiters een hsm omkreeg; dat lijkt mij echt heel interessant om van jezelf terug te zien!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 22:02

was echt super. Ik heb zelf de schriktraining meegedaan aan de hand en werd bevestigd in wat ik al dacht. In de crosstrainingen hebben we ook diverse interessante combinaties gezien.