Paardenfokker wil verplichte chip niet [video]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Paardenfokker wil verplichte chip niet [video]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 21:45

http://www.hartvannederland.nl/ / http://www.bokt.nl

Afbeelding
Zonder chip krijg je geen paspoort. Foto: Margreet

Nederland moet afscheid nemen van het verplicht chippen van paarden. Dat zeggen een aantal paardeneigenaren die zich hebben verenigd in de ‘Groep Nijhof’. De chip zou geen nut hebben, maar wel een gezondheidsrisico met zich meebrengen voor de dieren.

Sinds 2006 is het verplicht dat ieder paard bij geboorte wordt gechipt. Dit terwijl er volgens de Groep Nijhof nooit onderzoek is gedaan naar de gevolgen van het chippen. De groep komt zelf dan ook met een alternatief voor het creëren van een paardenpaspoort. Door het DNA en de vijf a tien identieke kruinen van een paard te registeren kun je volgens de groep een effectief paspoort maken.

Een van de fokkers die het chippen weigert, is Sjaak Hoedjes. Hij heeft 40 paarden die hij weigert te laten chippen. Hierdoor heeft hij van deze dieren wel afstammingspapieren, maar geen paspoort. Dit krijgt hij pas als ze worden gechipt.

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) kwam pas langs voor een controle bij de fokkerij van Sjaak. Zij kwamen er toen achter dat de paarden niet zijn gechipt. Ze hebben Sjaak verplicht om de dieren binnen een maand te chippen, maar dit weigert hij.

De NVWA liet weten dat het belangrijk is dat paarden worden gechipt. “Identificatie van paarden is verplicht vanuit Europese regels. Chippen is vanuit die regels op dit moment de enige toegestane optie en is een diervriendelijke methode. Het is de taak van de NVWA om er op toe te zien dat de paarden via een chip geïdentificeerd kunnen worden in het belang van mens en dier.”

Video

Arabesk

Re: Paardenfokker wil verplichte chip niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:49

Waar kunnen we een petitie tegen de chip tekenen? Is me al jaren een doorn in het oog die flauwekul!

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:49

Heeft er hier iemand van bokt ooit serieuze problemen gehad met het chippen van hun jonge dieren, of een chip van een ouder paard?
En dan bedoel ik niet dat hij is gaan zwerven, maar serieuze gezondheids problemen die echt toegewezen kunnen worden aan de chip.

Daar ben ik nou echt benieuwd naar, dus zou iedereen die dit leest dat eens kunnen vertellen?

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:50

Citaat:
Identificatie van paarden is verplicht vanuit Europese regels

En dan kom je bij een handelaar die verschillende paarden te koop heeft staan en daar word de chip gecontroleerd en die is niet te vinden dus er gaat een nieuwe chip in en dan word er door een ander beter gekeken en dan blijkt het paard wel een stuk of 5 chips te hebben.
Hoe zit het dan met die indentificatie?
Er klopt geen zak van dat hele chippen niet.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:54

Hij heeft wel een punt. Opvallend vond ik het chippen vorige maand op de keuring in Duitsland. Hier werden de veulens gechipt vlak onder de manen en niet in de hals. In mijn ogen wordt er nog steeds te weinig gedaan met de chip. Er kan wel leuk gezegd worden dat er dmv de chip gecontroleerd kan worden of het paard medicijnen heeft gekregen, maar hiervoor heb je toch echt het paspoort nodig.
Ik ben al zo vaak aangehouden/gecontroleerd, maar de chippen van mijn paarden zijn nog nooit gecontroleerd, ook niet door de NVWA als die hier op de boerderij kwamen kijken.

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:55

Arabesk schreef:
Waar kunnen we een petitie tegen de chip tekenen? Is me al jaren een doorn in het oog die flauwekul!

En hoe moet dan duidelijk worden hoeveel paarden erzijn ? Het is net zoiets als met koeien die oormerken hebben.
Chip nummer op paspoort bewijst bij diefstal dat het jou paard is. Ik vind juist dat het verplicht moet blijven , zeker met aldie hobby fokkers.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:58

Hier staat een ex asiel paard die wel een chip heeft maar waarvan de gegevens onbekend zijn.
Dan heb je nog niks aan zo een ding.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:00

Esmeehh schreef:
Arabesk schreef:

En hoe moet dan duidelijk worden hoeveel paarden erzijn ? Het is net zoiets als met koeien die oormerken hebben.
Chip nummer op paspoort bewijst bij diefstal dat het jou paard is. Ik vind juist dat het verplicht moet blijven , zeker met aldie hobby fokkers.

En hoe zit het dan met wat ik zei, een paard die 5 van die dingen heeft dan klopt dat aantal toch ook voor geen meter?
Deze handelaar gaf aan dat dit heel vaak voor komt, ff niet kunnen vinden in nieuwe er in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:02

Ik zou anders ook zo tekenen hoor, kom maar op met die petitie...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:03

Chip en paspoort zijn geen eigendomsbewijs, het is puur voor administratie van medicijnen, zodat er bij eventuele slacht geen medicatie via het vlees in ons eten beland.

Jammer dat er vervolgens besmet vlees geïmporteerd wordt vanuit landen die niet aan die administratie doen.

Dus als eigenaar en paard heb je er eigenlijk geen voordelen aan.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:05

Arabesk schreef:

De chip zou zo afgeschaft kunnen worden..
De chip is in het leven geroepen voor de registratie voor de voedselketen.
Aangezien het merendeel van de paarden eigenlijk niet in de voedselketen terecht dient te komen, door allerlei medicinale behandelingen in zijn leven, die in de praktijk niet in het paspoort worden opgetekend. Kun je dit "voedselgevaar" ondervangen door niet meer te chippen.

Citaat:
Wanneer een paard in Nederland is geboren en wél een paspoort heeft maar géén chip, is het verboden om dit dier voor de slacht aan te bieden. Doorgaans vergelijkt men het chipnummer met het nummer in het paardenpaspoort, waardoor men zich ervan kan verzekeren dat het paspoort bij het betreffende paard hoort. Zonder chip is het onmogelijk om dit aan te tonen en zal de medische achtergrond van het betreffende paard niet vast staan, waardoor het dier niet in de voedselketen terecht mag komen.

mnkortleve

Re: Paardenfokker wil verplichte chip niet [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:27

Ik heb pas op een avond gezeten waar ook uitgelegd werd wbt het wel niet slachten, registratie en paspoorten, nou kruis maar aan dat je je paard niet wil laten slachten net zo makkelijk. Paspoorten moeten bepaalde pagina's hebben anders zijn ze ongeldig en dat kost je dan dik € 150,- jammer als je een paard heb dat wat ouder is dan moet je dus een nieuw paspoort aanvragen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:53

suffie schreef:
Hij heeft wel een punt. Opvallend vond ik het chippen vorige maand op de keuring in Duitsland. Hier werden de veulens gechipt vlak onder de manen en niet in de hals.

Dat mag hier in Duitsland ;) De mijne zijn ook nog steeds niet gechipt (geen verplichting voor paarden van voor 2009) maar als ik er nog eens 1 in de mijne moet laten zetten komt ie ook daar in het vet van de manenkam ipv de spier.

Maar imo kom maar op met die petitie, zolang ik dus niet hoef, doe ik het ook zeker niet. Er zijn betere vormen van identificatie, irisscan, DNA. Veel beter dan die chip die kapot kan gaan en er vrolijk weer een nieuwe in gezet wordt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:57

bij die chip hadden ze gewoon gelijk een nationale database in moeten worden waar elke dierenarts toegang tot heeft en de medicijnen op in kan voeren en evt. eigenaarsgegevens in kan aanpassen met en mutatieformulier. Veel makkelijker dan al die verschillende stamboeken. Laat die het stamboekpapier maar regelen en het paspoort gewoon landelijk.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:59

fleurtjeuh schreef:
Heeft er hier iemand van bokt ooit serieuze problemen gehad met het chippen van hun jonge dieren, of een chip van een ouder paard?
En dan bedoel ik niet dat hij is gaan zwerven, maar serieuze gezondheids problemen die echt toegewezen kunnen worden aan de chip.

Daar ben ik nou echt benieuwd naar, dus zou iedereen die dit leest dat eens kunnen vertellen?

Ik heb ooit een verzorgpaard gehad waarbij er een abces is ontstaan na het chippen.
Verder heb ik nooit problemen gezien/gehoord rondom het chippen buiten het 'gaan wandelen' om dan.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 23:35

Nou is die betreffende fokker die genoemd wordt ook wel een speciaal geval := gisteren een lezing van hem gehoord en zat met krullende tenen. Niet zozeer onwaarheden maar meer een eigen mening die hij als waarheid verkondigt... Kan me ook zo voorstellen dat hij iets wat hij niet wil, ook echt niet wil maar als hij zijn paarden nog vaker op keuringen ed wil uitbrengen zal hij wel water bij de wijn moeten doen of hij is helemaal uitgedaan met zijn hobby... Regels gelden nu eenmaal voor iedereen...

Als er echt schade zou ontstaan door die chip kon ik me er nog iets bij voorstellen maar heb er in mijn uitgebreide paardenkennissenkring nog geen enkel drama over gehoord. Het is dus vooral een principekwestie waardoor sommigen ertegen zijn. Een alternatief zou mooi zijn maar dan wel voor eigen rekening.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 23:52

Een van mijn paarden heeft ook 2 chips!
Schijnbaar hadden ze niet de juiste uitlezer, nu heb ik dus 2 registraties voor 1 paard.
Vorig jaar zeer tegen mijn zin 2 paarden laten chippen, in de manenkam.
Hele discussie gehad met de NVWA, mijn hengst heeft een brandmerk ( komt uit de VS)is DNA getest voor het stamboek, en ja hoor, toch verplicht chippen.
Direct afschaffen die ellende, er is me nog nooit gecontroleerd, al ruim 18 jaar meerdere paarden.
Alleen als je de Rendac belt om een paard te halen vragen ze naar het LEVENSnummer?!?! _-:(
Je moet hem halen omdat ie dood is!
Mijn shettie laat ik niet chippen, overleg met DA ivm Rendac, dan doen ze het liggend. :=

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 00:02

Ik weet van verschillende mensen wiens dieren correct gechipt waren waarbij de chip niet meer afleesbaar is.
Het gerommel er mee (meerdere in 1 paard bv) is ook al langs gekomen, eigenaar achterhalen kan niet, want daar is het hele systeem niet voor opgezet. Dat maakt het als middel om in te grijpen bij besmettelijke ziekten ook waardeloos (paard zelf kan de DA niet bellen voor vaccinatie). De gezondheidsrisico's ervan zijn voor eigen rekening, maar dieren die meer dan 250.000 waard zijn hoeven geen chip? Dan zitten er dus kennelijk genoeg risico's aan als de kostbare dieren worden vrijgesteld. Komt er een uitbraak met bv paardenpest dan moet niet alleen de chip werken, maar de ingehuurde hulp moet al zo dicht bij die paarden kunnen en durven! komen. Dit zou iets als vriesbranden veel praktischer maken, dan kan je desnoods met een verrekijker uitpuzzelen welke paarden er in die wei staan (of telelens en foto doorsturen naar computer met herkenningssoftware). De vaccinaties zelf moeten toch door een DA gedaan worden.
Al ben ik niet bang dat er dieren overgeslagen worden in zo'n geval, meeste paardeneigenaren weten wel wat er aan paarden in de weides om hen heen staan. Als die ook maar vermoeden dat er 1 niet wil/kan vaccineren in zo'n scenario sturen ze de DA er zelf wel op af.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 05:43

mnkortleve schreef:
Ik heb pas op een avond gezeten waar ook uitgelegd werd wbt het wel niet slachten, registratie en paspoorten, nou kruis maar aan dat je je paard niet wil laten slachten net zo makkelijk. Paspoorten moeten bepaalde pagina's hebben anders zijn ze ongeldig en dat kost je dan dik € 150,- jammer als je een paard heb dat wat ouder is dan moet je dus een nieuw paspoort aanvragen.

Toen dat verplicht werd kon iedereen een inleg vel aan vragen bij het stamboek die werd dan opgestuurd zo dat je geen nieuwe paspoort hoefde te kopen.

ik ken een pony en is chippen ook mis gegaan
die had een hele grote harde bult op haar hals
En kon moeilijk een kant opkijken

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 05:56

mnkortleve schreef:
Citaat:
Identificatie van paarden is verplicht vanuit Europese regels

En dan kom je bij een handelaar die verschillende paarden te koop heeft staan en daar word de chip gecontroleerd en die is niet te vinden dus er gaat een nieuwe chip in en dan word er door een ander beter gekeken en dan blijkt het paard wel een stuk of 5 chips te hebben.
Hoe zit het dan met die indentificatie?
Er klopt geen zak van dat hele chippen niet.

Klopt het chippen dan niet of is er een oetl*l die niets kan vinden. Je noemt nml. zelf dat iemand die beter kijkt, het wel kan vinden......

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 06:55

Als je het hebt over indenficatie via DNA, dan zou je dus altijd eerst bloed moeten prikken voor indentificatie. Dat lijkt me ook niet echt paardvriendelijk.
Ik kom zelf uit de hondenwereld en ook daar is chippen verplicht oa om broodfok te localiseren en te ontmoedigen. Het inbrengen van een chip bij een pup van 5-7 weken gaat met dezelfde naald als bij een paard. Geen van de pups die bij ons gechipt zijn, hebben er ooit last van gehad. Dus lijkt me ook dat het bij paarden ook geen probleem op te hoeven leveren.

Ooit wel een paard laten brandmerken, dat was eens en nooit meer, het dier had er weken last van.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 06:59

Het zou fijn zijn als er aan heel die verplichting voor de eigenaren ook eens wat voordelen werden toegevoegd.
Werken met een overschrijvingsbewijs zodat een dier echt op naam staat, en zorgen dat een paspoort een legaal eigendomsbewijs is.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 07:07

Mijn paard is ook niet gechipt wel DNA gedaan en er komt ook geen chip in.
Afschaffen dat chippen.
Er zijn paarden die er wel degelijk last van hebben en tot nu toe voegt het niks toe, zeker niet als een chip niet (meer) afleesbaar is.

En een honden of katten nekvel is heel wat anders dan een paardenhals. Trouwens bij honden/katten zwerft de chip ook vaak en wie zegt dat ze er geen last van hebben?

En al die mensen die voor chippen zijn wanneer laten jullie bij jezelf een chip zetten?

Nebraska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 07:11

Nou chippen/ paspoort voor registratie medicijngebruik ......nou nou dat is waterdicht :+ ....er zijn er genoeg die via via wat buut regelen en hun paard geven..... Nb dit paard mag dan nooit meer voor de slacht aangeboden worden........

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 07:14

Sowieso worden honden niet in de spier gechipt. En ook bij honden is het tegen de broodfok echt nutteloos. Vrijwel iedere broodfokhond is namelijk netjes gechipt, hij heeft alleen geen stamboek. Bij honden (en katten nog meer) heeft het echter nog wel een nut, namelijk de eigenaar achterhalen wanneer hij gevonden wordt. Dat werkt niet feilloos, maar de eigenaar op de chip wordt in principe ook als eigenaar van het dier gezien, tenzij anders bewezen.