Britse minister steunt actie tegen verplichting bit BEF

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Britse minister steunt actie tegen verplichting bit BEF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 20:17

* http://www.bokt.nl
Ingezonden door Bokker Veulen84

Afbeelding
Een bit is in Nederland verplicht vanaf M1 niveau.
Foto: http://www.focussed.nl
De Britse minister van Gezondheid, Norbert Lamb, heeft zich afgelopen week positief uitgesproken om bitloze dressuur toe te staan in Groot-Brittannië. Binnen de Equestre Internationale Federation (FEI), het wereldwijde overkoepelende orgaan van de paardensport, is het rijden met een bit verplicht binnen de dressuur. Hoewel in Nederland sinds enige tijd er de mogelijkheid is om bitloosdressuur te rijden (tot en met L2 niveau) volgen de meeste dressuurfederaties de regels van de FEI. Het rijden met een bit is dus tijdens basisdressuurwedstrijden verplicht. Ook de British Equestrian Federation (BEF), de Britse equivalent van de Nederlandse KNHS volgt deze regel. Met als gevolg dat als je in Groot-Brittannië dressuurwedstrijden wil rijden, dat je dat met een bit moet doen.

Een groeiend aantal dressuurruiters wil dit echter niet. Zij vinden het gebruik van een bit onnodig. Een aantal van hen is van mening dat een bit zorgt voor pijn in de mond en tong van het paard. Een deel van hen is verenigd in de Norfolk Horse Training and Equitation Club (NHTEC). De discussie kwam flink aan het rollen toen in maart een kleindochter van de Britse koningin op een pony reed met een bitloos hoofdstel. De bitloze lobbyisten argumenteerden dat als een lid van het koninklijk huis bitloos kon rijden, het toch wel veilig moest zijn.

De NHTEC zegt in gesprek met The Daily Mail: "In feite zijn we in de bronstijd blijven hangen. Toen hebben we paarden gedwongen een metalen apparaat in hun mond te accepteren. IJzeren bitten kunnen erg pijnlijk zijn voor het paard, zeker als ze tijdens wedstrijden onder druk worden gereden. Het wordt hoog tijd dat ruiters mogen kiezen voor paardvriendelijkere hoofdstellen."

Zij hebben nu de steun van Lamb gekregen. Lamb heeft naar diverse sportorganisaties, waaronder de BEF, een brief gestuurd. Daarin stelt hij: "Ik heb een aantal foto's mogen aanschouwen waaruit duidelijk blijkt dat deze paarden met een bit in pijn hebben. Mensen willen de keuze hebben. Ik kan daar geen tegenargumenten voor verzinnen."

De BEF zegt in een verklaring: "Een essentieel onderdeel in het opleiden van het paard is het volledig accepteren van de hulpen en de aanwijzingen van de ruiter. Dit betekent ook dat het paard een bit moet accepteren evenals het gewicht van de ruiter op zijn rug."

Carl Hester schreef in december al op zijn Facebook dat hij er geen enkele moeite mee zou hebben als hij tegen een bitloze ruiter zou moeten starten. "Het is een persoonlijke keuze".

Lees hier de open brief die de NCTEC in februari naar onder andere de BEF stuurde. Daarin wijzen zij onder andere naar de KNHS acceptatie van het bitloze hoofdstel.

Verwant artikel
[VN] Bitloos dressuur geïntegreerd in KNHS basiswedstrijden

Horsa

Re: Britse minister steunt actie tegen verplichting bit BEF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 20:22

Positief

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 20:29

Goedzo!
Hoe meer keuzevrijheid hoe beter. Iedereen moet kunnen doen waar hij of zij zich goed bij voelt, zolang het dierenwelzijn daar niet onder lijd. Dat lijkt me bij bitloos niet het geval.

Persoonlijk geloof ik ook niet dat bitloos zo'n gigantisch verschil maakt in het rijden dat het niet meer mogelijk word om te bepalen wat nu de beste rit was. Ik zeg doen!

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 21:24

+:)+

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 22:11

Positief! Al vind ik niet dat bitloze ruiters anders beoordeeld zouden moeten worden dan ruiters met bit.
Is het niet nog zo dat bitloos alleen op speciale wedstrijden mogen???

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 22:18

Citaat:
De NHTEC zegt in gesprek met The Daily Mail: "In feite zijn we in de bronstijd blijven hangen. Toen hebben we paarden gedwongen een metalen apparaat in hun mond te accepteren. IJzeren bitten kunnen erg pijnlijk zijn voor het paard, zeker als ze tijdens wedstrijden onder druk worden gereden. Het wordt hoog tijd dat ruiters mogen kiezen voor paardvriendelijkere hoofdstellen."

En waarom zijn ze pijnlijk??? Omdat die eikel die er bovenop zit aan de teugels loopt te trekken.
Leuk initiatief maar ik denk dat de plank compleet misgeslagen word als de ruiters de zelfde hardheid blijven houden.
Verbeter de ruitersport begin bij jezelf en niet bij een andere optoming.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 22:27

Cowgirl schreef:
Citaat:

En waarom zijn ze pijnlijk??? Omdat die eikel die er bovenop zit aan de teugels loopt te trekken.
Leuk initiatief maar ik denk dat de plank compleet misgeslagen word als de ruiters de zelfde hardheid blijven houden.

Eens.

Al ben ik blij dat er meer beschikbare optomingen zijn om de op dat moment beste voor die combinatie uit te kiezen. Nu nog zaken als neusriemen optioneel maken (of helemaal afschaffen, zie je meteen wie een hard hand heeft door paard met mondje open }> .)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 22:55

Afgelopen vrijdag voor het eerst bitloos gestart en een wp gehaald. Pony gaat mee op wedstrijd om ervaring op te doen op vreemd terrein en te leren haar achten in de ogen te kijken. Heb me geen moment onveilig gevoeld op een groot weiland met aan twee zijdes koeien, zoo eng en aan de andere kant van het veld haar vriend, die stond te roepen. Denk dus dat kwestie is an opvoeden. Ben blij dat het nu eindelijk mag ivm eerder gebroken kaak en botwoekering rond de lagen. Een bit zal nooit evenredig inwerken bij dit paard.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 08:08

lailapri schreef:
Afgelopen vrijdag voor het eerst bitloos gestart en een wp gehaald. Pony gaat mee op wedstrijd om ervaring op te doen op vreemd terrein en te leren haar achten in de ogen te kijken. Heb me geen moment onveilig gevoeld op een groot weiland met aan twee zijdes koeien, zoo eng en aan de andere kant van het veld haar vriend, die stond te roepen. Denk dus dat kwestie is an opvoeden. Ben blij dat het nu eindelijk mag ivm eerder gebroken kaak en botwoekering rond de lagen. Een bit zal nooit evenredig inwerken bij dit paard.

Vooralsnog vind ik het natuurlijk fijn als er een keuze in optoming gemaakt kan worden.
Echter ben ik bang dat we straks witte permanente neusriempjes te zien krijgen op de paarden.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 08:17

En hoe kan hij zien dat de paarden pijn hebben met een bit in?
Heeft hij zoveel verstand van paarden of is hij volledig geïndoctrineerd?

Ik heb persoonlijk niks tegen bitloos rijden maar ik ben er wel heel erg klaar mee dat als argument voor het bitloos rijden wordt beweerd dat het rijden met bit de paarden pijn zou doen.

Het is nog altijd de hand van de ruiter die dat doet. Daarnaast benig van mening dat je moet kijken naar het paard. Mijn paard hapt zelf zijn bit in en weigert het bit los te laten bij het afzadelen :')
Terwijl hij met een bitloos hoofdstel gewoon niet aard.
Je maakt mij niet wijs dat het paard vrijwillig kiest voor pijn :+

Wat ik wel apart vind van de FEI is dat je bij het springen wel met een hackamore mag rijden. Waarom zou je dan niet bitloos mogen rijden bij de dressuur? Beetje krom...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 09:13

Cowgirl schreef:
Citaat:

Mee eens. de hand van de ruiter bepaald hoe "hard" een optoming is en met je volle gewicht aan een neusriem hangen ( op een heel gevoelig botje waar ook nog diverse zenuwuiteinden en bloedvaten lopen) kan net zoveel schade en pijn toebrengen als wanneer een bit verkeerd gebruikt wordt. Keuze vrijheid is prima als de beoordeling van de optomingen maar hetzelfde is. Bitloos kan werken maar het is heen Haleluja verhaal; ik zie daarvoor te vaak paarden met afgeklemde luchtwegen en littekens op de neus. Een neusbot kan ook breken en er zijn ruiters die dat voor elkaar krijgen met een bitloze optoming. Die neus is net zo gevoelig als de mond en de lagen!
De keuze is dus prima, maar ik zou liever zien dat er meer wordt toegezien op misbruik, met of zonder bit!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 09:21

Goed nieuws, als de Engelsen er voor gaan dan zal de rest sneller volgen +:)+

Het is toch ook gewoon een raar middeleeuws gebruik, zo'n stuk ijzer in de mond duwen...je zou nu eens met dat idee moeten komen als het nog niet bestond, dan zou iedereen schande spreken van zo'n gemeen dwangmiddel :P

Op zich kun je prima zeggen dat er weinig mis is bij fatsoenlijk bitgebruik maar als je er even over nadenkt en vergeet hoe "normaal" het is door gewenning, is het eigenlijk idioot dat je een dier zoiets in zijn mond stopt en daar aan gaat plukken om het te sturen :(:)

Op zich zegt een paard dat het bit inhapt en niet los wil laten natuurlijk niet dat het dier het o zo fijn vindt. Zat paarden die het liever snel inhappen dan dat een ruiter er mee langs het tandvlees gaat lopen raggen := Of bij het afzadelen het bit tegen de tanden aan laat kletteren enzo :(:)

Er is niks mis met mensen de keuze geven om zonder bit te gaan rijden: goede ontwikkeling juist om van die ingebakken gewoontes eens kritisch tegen het licht te houden en eens opnieuw op diervriendelijkheid te beoordelen +:)+

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 09:44

Vandaar dat het paard er ook vrolijk met de oortjes naar voren op sabbelt :')
Nee hoor, ik ben hartige zuinig op zijn mondje. Ik warm in de winter zelfs zijn bitje op zodat hij niet zo'n koud stuk ijzer in zijn mond krijgt...
Hij heeft maar 1 keer het bit tegen zijn tanden aan gehad en dat was toen vrienden Onder verstand van paarden dacht mij wel te kunnen helpen... maar die trok het hoofdstel ook af zonder de riempjes los te maken :+
zegt wat over hoe los mijn neusriem etc zit aangezien het hoofdstel zo afgleed...
maar daarvoor deed de pony dit al hoor :))
maar het is natuurlijk heel moeilijk om te geloven dat er ook paarden zijn die het bit verkiezen boven bitloos, daar moet natuurlijk sceptisch over gedaan worden...

Ik heb er erge moeite mee dat het een middeleeuws werktuig wordt genoemd... De bitten uit de Middeleeuwen zijn veel erger dan de huidige...
Daarnaast ben ik van mening dat ik liever een bit in de mond stop dan dat ik de luchtwegen ga afknellen...
Maar dat is geheel persoonlijk natuurlijk...
Het is maar net wat je erger vind :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 11:11

Ik ben ook benieuwd of de pony witte haren of een kapotte neus zal krijgen, maar vooralsnog bij geen enkel Bitloos gereden paard thuis of op mijn werk gezien.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 12:35

Ik rij al 9 jaar bitloos en ik heb nog nooit witte haren en een kapotte neus gezien... Wel al blauwe tongen en kapotte lippen maar dat hangt volgens mij ook af van de onevenredige verdeling. Er zijn ruiters die het verprutsen met of zonder bit en ruiters die geweldig rijden met en zonder bit. Het kunnen allebei geweldige hulpmiddelen zijn en allebei marteltuigen, ik verkies bitloos gewoon omdat ik dat aangenamer vind maar ik heb níks tegen ruiters die met respect hun paard met bit rijden. Ben blij dat we eindelijk de keus krijgen om te kiezen met welke optoming we rijden maar dat eeuwige kinderachtige gedoe van allebei de kanten mag wel eens stoppen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 18:04

Het gaat ook niet zozeer om wat erin hangt, ik durf te wedden dat, even hypothetisch he, wanneer men morgen alleen nog maar bitloos mag starten, er genoeg figuren zijn die inderdaad binnen de kortste keren witte neusharen kweken etc. Dat soort mensen hou je toch...

Afgeven op het bit vind ik nogal slapjes. Het gaat mij er gewoon dat de afgelopen jaren wel is gebleken dat bitloos een fijne en prettige manier van rijden kan zijn als het bij jou en je paard past. Dus waarom zou je er dan niet mee op wedstrijd mogen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:56

Als je zo 'fair' bent om bitloos te rijden, ben je ook fair genoeg om goed met een bit om te gaan. Ik vind het dus een beetje onnodig, er horen geen uitzonderingen te komen voor paarden die niet klinisch in orde zijn en een andere reden om zonder bit te MOETEN rijden is er niet.

Al vind ik het wel fijn dat pro-bitloze ook lekker bitloos kunnen hobbelen als ze willen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 23:01

Dus als jij verplicht word om op een zeg, menbit wedstrijden te rijden omdat, als je netjes op een trensje kunt rijden, je dit ook op een menbit moet kunnen, dan doe je braaf mee?

Het is juist zo mooi dat er zo veel te kiezen valt tegenwoordig, waarom mensen daar dan niet lekker gebruik van laten maken.

Persoonlijk vind ik overigens dat je MOET rijden met de optoming die je paard het prettigst vind, dus in dat geval kan het voorkomen dat je bitloos MOET. Als je er zo nodig op moet zitten vind ik dat wel het minste wat je kunt doen.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 23:07

Cowgirl schreef:
lailapri schreef:

Vooralsnog vind ik het natuurlijk fijn als er een keuze in optoming gemaakt kan worden.
Echter ben ik bang dat we straks witte permanente neusriempjes te zien krijgen op de paarden.

Generaliseren is ook een vak....

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 07:08

xSlvna schreef:
Als je zo 'fair' bent om bitloos te rijden, ben je ook fair genoeg om goed met een bit om te gaan. Ik vind het dus een beetje onnodig, er horen geen uitzonderingen te komen voor paarden die niet klinisch in orde zijn en een andere reden om zonder bit te MOETEN rijden is er niet.

Al vind ik het wel fijn dat pro-bitloze ook lekker bitloos kunnen hobbelen als ze willen.

zou dat niet het zelfde zijn als de gehandicapten hun extra hulp af te pakken, een handicap ofwel klinisch niet in orde mensen. Dat is ook een heel aparte tak van sport geworden met kampioenschappen en aanhangers. De sport is er voor mens en dier en als er een optoming is waarmee het beoefent kan worden die vriendelijk genoeg is voor het dier waarom zou je er dan gaan (basis)sport mee mogen rijden? Op die manier maak je de sport toegankelijker voor meer mensen, mensen die misschien anders nooit een start kaart zouden kopen.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 09:18

Zullen we anders eerst beginnen om de verplichting tot rijden met stang en trens in de hogere klassen af te schaffen? Achterhaald en onnodig wanneer je je paard netjes opleidt.
Bitloos is prima, moet een ieder zelf weten toch? Er slaan ook paarden op hol mét bit.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 10:09

Als ik een dressuurproef zou moeten doen met een menstang, prima. Ketting losjes en voldoende oefenen, dan kun je zelfs van een "marteltuig" met een geringe spanning (net geen boogjes) vrienselijk rijden.
Maar het gaat om het idee, als je fair genoeg bent om bitloos te gaan kun je ook fatsoenlijk (en dus zonder pijn) rijden met bit

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:27

Citaat:
[

Citaat:

Generaliseren is ook een vak....

[/quote]

Hoezo generaliseer ik ? Dat doen al die bitloze aanhangers toch ook. 1 blauwe tong is gelijk overal een blauwe tong. Bokt staat vol met zielige verhaaltjes over bitrijders en dat een bit dierenmishandeling is. Terwijl de dierenmishandeling nog altijd voortkomt uit de persoon die er mee omgaat. Maar dat is dan weer niet waar want iedereen schijnt vriendelijk te rijden.
En dat heb ik bij zowel bitrijders als bitloze rijders gezien. Dus nogmaals vriendelijk rijden begint bij jezelf en niet bij de optoming.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:34

InekeN schreef:
Zullen we anders eerst beginnen om de verplichting tot rijden met stang en trens in de hogere klassen af te schaffen? Achterhaald en onnodig wanneer je je paard netjes opleidt.
Bitloos is prima, moet een ieder zelf weten toch? Er slaan ook paarden op hol mét bit.

Hier helemaal mee eens, die stang en trens snap ik helemaal niet. Ik ken iemand wiens paard niet met een rubber bit gereden kan worden omdat haar mond dan niet meer dicht kan, dus hoe zou dat paard zich voelen als je 2 bitten in de mond doet.

verplichting op bitten, sporen... zijn van die zaken die zijn blijven hangen uit de middeleeuwen, net zoals het links opstijgen en zo, tijd dat dit eruit gaat.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:49

Ik denk dat sporen juist in het belang van het paard zijn...
En niet uit de Middeleeuwen... (kunnen we trouwens alsjeblieft kappen met de bewering dat die hulpstukken uit de Middeleeuwen komen??? Ik vind dat zulke stemmingmakerij he)

Ik zal even uitleggen waarom ik dat vind...
Een spoor is voor de verfijning. Vanaf de M worden de hulpen steeds kleiner maar bovenal worden er verschillende hulpen gegeven met verschillende betekenissen die vaak maar een centimeter van elkaar verschillen. En van de plek waar ze worden gegeven. Voor het paard heel lastig om daar wijs uit te worden.
Met sporen wordt het juist duidelijke voor het paard. De spoor zelf is erg dun en bestrijkt ook maar een klein gedeelte van het oppervlakte van het paard. Hierdoor wordt het voor het paard makkelijker te onderscheiden wat er nou bedoelt wordt en voorkom je paarden die het niet snappen, onbegrip van de ruiters en de paarden en een hele hoop frustratie...

Niks geen middeleeuws hulpmiddel of martelwerktuig dus!!!!