Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Citaat:De NHTEC zegt in gesprek met The Daily Mail: "In feite zijn we in de bronstijd blijven hangen. Toen hebben we paarden gedwongen een metalen apparaat in hun mond te accepteren. IJzeren bitten kunnen erg pijnlijk zijn voor het paard, zeker als ze tijdens wedstrijden onder druk worden gereden. Het wordt hoog tijd dat ruiters mogen kiezen voor paardvriendelijkere hoofdstellen."
Cowgirl schreef:Citaat:De NHTEC zegt in gesprek met The Daily Mail: "In feite zijn we in de bronstijd blijven hangen. Toen hebben we paarden gedwongen een metalen apparaat in hun mond te accepteren. IJzeren bitten kunnen erg pijnlijk zijn voor het paard, zeker als ze tijdens wedstrijden onder druk worden gereden. Het wordt hoog tijd dat ruiters mogen kiezen voor paardvriendelijkere hoofdstellen."
En waarom zijn ze pijnlijk??? Omdat die eikel die er bovenop zit aan de teugels loopt te trekken.
Leuk initiatief maar ik denk dat de plank compleet misgeslagen word als de ruiters de zelfde hardheid blijven houden.
Verbeter de ruitersport begin bij jezelf en niet bij een andere optoming.
.) 
lailapri schreef:Afgelopen vrijdag voor het eerst bitloos gestart en een wp gehaald. Pony gaat mee op wedstrijd om ervaring op te doen op vreemd terrein en te leren haar achten in de ogen te kijken. Heb me geen moment onveilig gevoeld op een groot weiland met aan twee zijdes koeien, zoo eng en aan de andere kant van het veld haar vriend, die stond te roepen. Denk dus dat kwestie is an opvoeden. Ben blij dat het nu eindelijk mag ivm eerder gebroken kaak en botwoekering rond de lagen. Een bit zal nooit evenredig inwerken bij dit paard.

Cowgirl schreef:Citaat:De NHTEC zegt in gesprek met The Daily Mail: "In feite zijn we in de bronstijd blijven hangen. Toen hebben we paarden gedwongen een metalen apparaat in hun mond te accepteren. IJzeren bitten kunnen erg pijnlijk zijn voor het paard, zeker als ze tijdens wedstrijden onder druk worden gereden. Het wordt hoog tijd dat ruiters mogen kiezen voor paardvriendelijkere hoofdstellen."
En waarom zijn ze pijnlijk??? Omdat die eikel die er bovenop zit aan de teugels loopt te trekken.
Leuk initiatief maar ik denk dat de plank compleet misgeslagen word als de ruiters de zelfde hardheid blijven houden.
Verbeter de ruitersport begin bij jezelf en niet bij een andere optoming.

Of bij het afzadelen het bit tegen de tanden aan laat kletteren enzo 

Cowgirl schreef:lailapri schreef:Afgelopen vrijdag voor het eerst bitloos gestart en een wp gehaald. Pony gaat mee op wedstrijd om ervaring op te doen op vreemd terrein en te leren haar achten in de ogen te kijken. Heb me geen moment onveilig gevoeld op een groot weiland met aan twee zijdes koeien, zoo eng en aan de andere kant van het veld haar vriend, die stond te roepen. Denk dus dat kwestie is an opvoeden. Ben blij dat het nu eindelijk mag ivm eerder gebroken kaak en botwoekering rond de lagen. Een bit zal nooit evenredig inwerken bij dit paard.
Vooralsnog vind ik het natuurlijk fijn als er een keuze in optoming gemaakt kan worden.
Echter ben ik bang dat we straks witte permanente neusriempjes te zien krijgen op de paarden.
xSlvna schreef:Als je zo 'fair' bent om bitloos te rijden, ben je ook fair genoeg om goed met een bit om te gaan. Ik vind het dus een beetje onnodig, er horen geen uitzonderingen te komen voor paarden die niet klinisch in orde zijn en een andere reden om zonder bit te MOETEN rijden is er niet.
Al vind ik het wel fijn dat pro-bitloze ook lekker bitloos kunnen hobbelen als ze willen.

Citaat:[Citaat:Vooralsnog vind ik het natuurlijk fijn als er een keuze in optoming gemaakt kan worden.
Echter ben ik bang dat we straks witte permanente neusriempjes te zien krijgen op de paarden.
Generaliseren is ook een vak....
InekeN schreef:Zullen we anders eerst beginnen om de verplichting tot rijden met stang en trens in de hogere klassen af te schaffen? Achterhaald en onnodig wanneer je je paard netjes opleidt.
Bitloos is prima, moet een ieder zelf weten toch? Er slaan ook paarden op hol mét bit.