Albert Zoer grijpt net naast vijfde Grand Prix zege

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Albert Zoer grijpt net naast vijfde Grand Prix zege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 18:17

http://www.knhs.nl

Outdoor Gelderland beleefde op het Nationaal sportcentrum Papendal bij Arnhem dankzij een zinderende barrage van de Grote Prijs een mooie afsluiting van vijf dagen gevarieerde hippische sport. Albert Zoer kwam als laatste starter met Abra Kadabra (Vancouver x Calvados) op de eindstreep 0.4 seconde te kort op de Italiaan Piergiorgio Bucci met Casallo Z (v. Casall), die er met de zege vandoor ging.

De lokale favoriet Bart Bles maakte het feestje voor Arnhem compleet door met Lord Sandro DDH (v. Lordanos) als vierde te eindigen, achter Leopold van Asten met VDL Groep Zidane (v. Heartbreaker). Negen combinaties wisten de eerste manche foutloos te overleven. Dat hadden er vijf meer kunnen zijn, maar zij kregen tijdfouten. De krap bemeten tijd zorgde er op deze wijze voor dat er een zeer goede Grote Prijs werd verreden, zonder dat de moeilijkheidsgraad van dit parcours uitsluitend in de hoogte of breedte van de hindernissen was gezocht.

Piergiorgio Bucci vroeg in de barrage meteen een hoog tempo van Casallo. In de laatste lijn, van een enorme oxer naar een hoge steilsprong gevolgd door de laatste hindernis opnieuw een oxer waarin scherpe wendingen gereden moesten worden, liet Bucci zijn paard enorm versnellen. Daarnaast nam hij alle risico's op de steilsprong door die extreem scheef aan te rijden. Voor Bucci was dit de zevende wedstrijd van dit seizoen. "Ik maakte het afgelopen jaar deel uit van de Italiaanse equipe op het EK in Herning. Daar raakte Casallo geblesseerd en het heeft veel tijd gekost om hem weer in zijn oude vorm terug te brengen. Daarbij is het een uiterst sensibel paard en daarom doe ik dit seizoen rustig aan. Er is wel een WK, maar die laat ik mooi aan mij voorbij gaan, mede omdat er volgend jaar weer een EK is", aldus Bucci.

Albert Zoer, die als laatste van start ging, had op voorhand getekend voor deze tweede plaats. "Abra Kadabra is een paard dat sprong alsof er niets stond en in de barrage sprong hij er ook heel simpel over. Je merkt dat dit paard volwassen begint te worden. Vroeger wilde hij op de eerste dag van een concours als dit nog wel eens erg scherp worden. Dat heeft hij nu nog, wel iets maar minder", vertelde Zoer, die dit jaar reeds vier Grote Prijzen met dit paard op zijn naam wist te schrijven. De ruiter uit Drenthe begint lyrisch te worden als hij over Abra Kadabra begint te spreken. "Dit paard is in de wedstrijdring enorm gefocust en wil het hout niet aanraken. Voor mijn gevoel is dit een tweede Okidoki", vertelde Albert, die aangaf dat dit paard naar zijn gevoel binnenkort voor Nederland in een landenwedstrijd van start zou kunnen gaan. "We presteren zeer constant en zijn nog in de opbouw, maar in die opbouw leveren we wel steeds goede prestaties af". Volgens hem had hij tienden van seconden moeten inleveren aan het einde van het barrageparcours. "Ik wist dat Bucci in de wending naar de één na laatste hindernis heel veel risico had genomen. Ik heb daar minder risico genomen, maar echt: Op voorhand had ik getekend voor deze tweede plaats".

Leopold van Asten stuurde, de in topvorm verkerende, VDL Groep Zidane ook razendsnel over het barrageparcours en eindigde als derde, nipt achter Zoer. En ook de lokale matador Bart Bles was dik tevreden met zijn prolongatie van de vierde plek in deze Grote Prijs. "Sinds die Grote Prijs heeft Lord Sandro DDH slechts één foutje gemaakt en wel in de landenwedstrijd van Lummen. Dat vind ik toch wel heel bijzonder. Ik heb veel twee en drie sterren wedstrijden gereden en daar hebben we samen steeds zeer constant gepresteerd en daarop was ook de uitnodiging van de bondscoach gebaseerd om mij in het team op te nemen dat in Lummen van start ging. Het probleem voor mij vandaag in de barrage was dat alle ruiters die voor mij waren gestart een springfout hadden gemaakt. Daarom begon ik misschien net te voorzichtig. Zo had ik tussen hindernis één en twee een galopsprong minder kunnen maken en in de scherpe wending naar de laatste steilsprong nam ik net te veel de buitenbocht. Maar ik ben dik tevreden met deze vierde plek", aldus Bart, die onlangs door bondscoach Rob Ehrens in het B-kader werd opgenomen.

Uitslag Grote Prijs CSI 3* (1.55m):

1) Piergiorgio Bucci (Ita) - Casallo Z (Casall x Carthago Z) - 0 / 0 - 36.11
2) Albert Zoer (Echten) - Abra Kadabra (Vancouver x Calvados) - 0 / 0 - 36.52
3) Leopold van Asten (Duizel) - VDL Groep Zidane (Heaertbreaker x Calando I) - 0 / 0 - 36.81
4) Bart Bles (Babberich) - Lord Sandro DDH (Lordanos x Sandro) - 0 / 0 - 39.49

Amaryllis

Re: Albert Zoer grijpt net naast vijfde Grand Prix zege

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:32

Was inderdaad heel spannend. Ik vond Bucci de verdiende winnaar, hoewel ik het Bart t meest gunde. Supersterk gereden!!