www.knhs.nl
Het uitermate goed geslaagde Dutch Youngster Festival beleefde in Wierden met drie zinderende barrages een waardige afsluiting. Nadat de Nederlandse Junioren en Young Riders in de landenwedstrijd op donderdag en vrijdag met tweede plaatsen bewezen hadden dat ze met de besten meekonden moesten ze zich op de dag dat de individuele prijzen werden verdeeld tevreden stellen met een derde plaats voor Amke Bekhuis met Brunetti en een vierde plek voor Jesper Romp met de top springende Artiflex R. Beste Nederlander bij de pony's werd Danine Pater met Bugatti.
De rij van Grote Prijzen werd geopend met de strijd tussen de Junioren en maar liefst zestien combinaties plaatsten zich voor de barrage. Daarin was uiteindelijk de Française Laure Schillewaert met Queen de Carene de snelste, voor de Duitse Frederike Staack met Hof Schretstakens Silja. De 16-jarige Amke Bekhuis, die hoopt dat ze is geslaagd voor haar VMBO-T eindexamen, reed Brunetti naar een nette derde plek. "Dit is mijn tweede wedstrijd met dit paard en ik denk dat ik er misschien vijf keer op heb gezeten. Brunetti is feitelijk van een Russisch meisje, dat af en toe langskomt bij Erik Wiefferink om hem te rijden. Ik werk daar nu vijf ochtenden in de week, maar heb geen plannen om full time in de paarden te gaan. Eerst nog verder leren en ik denk dan aan een opleiding bedrijfsadministratie", vertelde Amke.
Bij de Young Riders ging de zege na een barrage met acht ruiters naar de Italiaan Giampiero Garofola, die met Cipriano haar landgenote Andrea Calabro met Eclair van de Bakkerhoeve ruim een seconde voorbeleef. De derde plek was weggelegd voor de Spanjaard Gonzalo Anon Suarez, die op zijn beurt met Calvin een ruime seconde sneller was dan Jesper Romp. Rabo Talententeamlid Kevin Jochems drong ook door tot de barrage met Willem en eindigde als achtste.
De zege bij de pony's ging naar de Belgische ruiter Arnaud Gaublomme met de fantastisch springende schimmelhengst Goliath van de Groenweg. De tweede plek was voor de Fransman Valentin Fuzeau met N'hectare des Ifs, die in de barrage net iets sneller was dan de Belg Kobe Hendrix met Kantje's Amethist. Beste Nederlander in deze wedstrijd was met een achtste plek Danine Pater met Bugatti.
Uitslag Grote Prijs Junioren:
1) Laure Schillewaert (Fra) - Queen de Carene (v. Quick Star) - 0 / 0 - 36.27
2) Frederike Staack (Dui) - Hof Schretstakens Silja (v. Chambertin) - 0 / 0 - 37.93
3) Amke Bekhuis (Langeveen) - Brunetti 2 (Briar x Riccione) - 0 / 0 - 37.96
Uitslag Grote Prijs Young Riders:
1) Giampiero Garofalo (Ita) - Cipriano (v. Caretino) - 0 / 0 - 37.89
2) Andrea Calabro (Ita) - Eclair van de Bakkershoeve (v. Darco) - 0 / 0 - 39.00
3) Gonzalo Anon Suarez (Spa) - Calvin (v. Kannan) - 0 / 0 - 39.18
4) Jesper Romp (Tubbergen) - Artiflex R (Indoctro x Gemus R) - 0 / 0 - 40.26
Uitslag Grote Prijs Ponyruiters:
1) Arnaoud Gaublomme (Bel) - Goliath van de Groenweg (v. Conor Mac Nessa) - 0 / 0 - 33.06
2) Valentin Fuzeau (Fra) - N'Hectare des Ifs (v. Double d'Elle) - 0 / 0 - 35.41
3) Kobe Hendrix (Bel) - Kantje's Amethist (v. Brandy XIII) - 0 / 0 - 35.54
7) Danine Pater (Ederveen) - Bugatti (Utopie x Disconto) - 0 / 4 - 38.69