Adelinde Cornelissen wint ook Kur in Arnhem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Adelinde Cornelissen wint ook Kur in Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 15:46

http://www.knhs.nl

Ook in de CDI 3* Freestyle die zaterdagmiddag tijdens Outdoor Gelderland werd verreden was Adelinde Cornelissen met Jerich Parzival N.O.P. (v. Jazz) de sterkste. Zij sloot de wedstrijd af met een score van exact 81% en had daarmee 2.5% voorsprong op de verrassend als tweede eindigende Hans Peter Minderhoud met de onbevangen door de baan bewegende Glock's Flirt de Lully. Edward Gal eindigde met Glock's Voice als derde met een score van 76.575%.

Adelinde Cornelissen begon aan haar Freestyle met duidelijk meer impuls als gisteren in de Grand Prix. Mede daardoor toonde Parzival zich in het front mooi bovenin en ook was er duidelijk aan harmonie gewonnen. Dat kwam ook tot uiting in de smakelijke aanleuning. "Als je heel kritisch kijkt dan zouden de overgangen van passage naar piaffe iets sneller mogen. De combinatie heeft daar nu nog een paar pasjes te veel voor nodig en de piaffe moet iets meer op de plaats worden gereden", aldus jurylid Maarten van der Heijden.

Over de als tweede eindigende, Hans Peter Minderhoud met Flirt was Van der Heijden lovend. "Een uiterst expressief paard, dat heel onbevangen door de baan beweegt en steeds imponeert dank zij dat schitterende front. De series in de galop waren mooi en van opzij gezien zijn de piaffes mooi, maar als je ze recht van voren ziet zou het paard iets rechter en smaller mogen blijven". Ontstonden gisteren in de Grand Prix met het vorderen van de proef kleine foutjes, vandaag bleven die afwezig.

Edward Gal stelde zijn Voice ook met veel expressie voor. De pirouettes werden uiterst klein gesprongen en de passage van deze hengst is indrukwekkend. "Als je kritisch wilt zijn - en dat moet je als jurylid - dan zou dit paard nog net iets opener in het front mogen zijn", aldus Van der Heijden.

Diederik van Silfhout legde met de zeer veel lossigheid tonende Arlando NH N.O.P. beslag op de vierde plek. Deze hengst toonde hele mooie drafreprises, waarbij de passage heel veel overtuiging uitstraalde. Jammer is dat Arlando in galop niet iets meer bergop beweegt. Marlies van Baalen reed gisteren een mindere Grand Prix, maar herstelde zich in de Freestyle met Miciano. Had ze gisteren kleine foutjes, nu had ze er geen één, waardoor zij verdiend als vijfde eindigde.

Uitslag CDI 3* Freestyle.

1) Adelinde Cornelissen (Nijkerk) - Jerich Parzival N.O.P. (Jazz x Ulft) - 81.000%
2) Hans Peter Minderhoud (Harskamp) - Glock's Flirt de Lully (Florestan x Gauguin de Lully) - 78.425%
3) Edward Gal (Harskamp) - Glock's Voice (De Niro x Rohdiamant) - 76.575%
4) Diederik van Silfhout (Lunteren) - Arlando NH N.O.P. (Paddox x Mythens) - 75.925%

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 17:25

Misschien is hij gefokt door de Zwitserse stoeterij Haras de Lully.

Christine Stuckelberger reed vroeger een paard genaamd Gauguin de Lully. Niet zo'n best teken dat ik dat nog weet, een hoop zullen deze combinatie niet eens kennen, zo lang geleden. :)

rink

Re: Adelinde Cornelissen wint ook Kur in Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 17:46

mousmous--> staat erachter dat het een nakomeling is van Gauguin de Lully. je hebt dus gelijk en het zal dan geen typefout zijn denk ik..

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 17:51

Duidelijk aan harmonie gewonnen?
Als dat een horizontale stang, onrustig hoofd van het paard en ellebogen strak langs het lichaam zonder mee te geven betekent, dan is het missie geslaagd.

Nee wat mij betreft mocht hp absoluut boven Adelinde eindigen. Veeeeel fijner beeld. Arlando is ook erg leuk trouwens! Nog wat teveel op lengte gereden vind ik maar fijn paard :j

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 18:35

is er beeldmateriaal? ben wel benieuwd :D

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 18:40

Sammie schreef:
Adelinde Cornelissen begon aan haar Freestyle met duidelijk meer impuls als gisteren in de Grand Prix. Mede daardoor toonde Parzival zich in het front mooi bovenin en ook was er duidelijk aan harmonie gewonnen. Dat kwam ook tot uiting in de smakelijke aanleuning. "Als je heel kritisch kijkt dan zouden de overgangen van passage naar piaffe iets sneller mogen. De combinatie heeft daar nu nog een paar pasjes te veel voor nodig en de piaffe moet iets meer op de plaats worden gereden", aldus jurylid Maarten van der Heijden.

Volgens mij heeft hij naar een heel andere proef gekeken dan dat ik heb gedaan. Of we moeten beiden een verschillende definitie hebben van "smakelijke aanleuning".

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 19:22

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 19:35

Aranel schreef:
Duidelijk aan harmonie gewonnen?
Als dat een horizontale stang, onrustig hoofd van het paard en ellebogen strak langs het lichaam zonder mee te geven betekent, dan is het missie geslaagd.

Nee wat mij betreft mocht hp absoluut boven Adelinde eindigen. Veeeeel fijner beeld. Arlando is ook erg leuk trouwens! Nog wat teveel op lengte gereden vind ik maar fijn paard :j

Helemaal mee eens...

Het lijkt wel of de jury de ruiters tegenwoordig loopt te quoten!! Lijkt me geen bevorderlijke ontwikkeling...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 19:36

Ik heb idd ook beelden gezien van een strakke adelinde, strakke stang en flink spoorgebruik, er kwamen wat foto's op Facebook voorbij die er niet aangenaam uitzagen, en dan nog dik 80 % scoren -O-
Als mensen dit gaan zien als voorbeeld, en proberen na te rijden, waar gaat het dan heen? :\

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 19:42

Sluit me aan. Hoe hoog wil je 'm hebben? Of beter op welke manier? Veel gedoe in de mond. Dan kun je nooit lekker ontspannen door het lijf lopen. Met alle respect, maar kan het helaas ook niet mooi vinden.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 20:56

Mousmous schreef:
Misschien is hij gefokt door de Zwitserse stoeterij Haras de banketstaaf.

Christine Stuckelberger reed vroeger een paard genaamd Gauguin de banketstaaf. Niet zo'n best teken dat ik dat nog weet, een hoop zullen deze combinatie niet eens kennen, zo lang geleden. :)

Klopt helemaal, dit is een Florestan x Gauguin de Lully

Overigens vind ik het een vreselijk goed paard! Was weer een combi waar je een glimlach van op je gezicht krijgt.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:44

Moderatoropmerking:
Flauwe opmerkingen over een paardennaam verwijderd. Graag vanaf hier on topic blijven, bedankt alvast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 07:05

Ik hoop ook dat dit een slechte generale van Adelinde was en dat het de volgende keren beter gaat.
Ik vond het er helemaal niet fijn uitzien. Paard was strak, scheef en ik zag steeds een open mond, Dacht zelfs nog een aantal keren de tong van Parzival te zien.Ik heb ze al eens veel beter zien rijden. Gaat hopelijk allemaal nog goedkomen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 08:14

Zou Adelinde als hobby bank drukken ( bench press)? Zo te zien aan haar teugelvoering zou dat wel moeten want licht is anders. Geen gezicht, heb haar een tijdje geleden ook een ander paard zien rijden op een evenementje hier in de buurt, dat was ook al zo'n "tour de force" , paard met ( niet) open mond en strak gesnoerde neusriem, flink spoorgebruik, maar wel in piaffe zetten wat het paard dus niet aan kon en compleet uit balans raakte, een aanfluiting. Als ze al haar paarden zo traint verklaard dat wel een en ander.
Ik zie bij Adeline niks terug wat in de verste verte op dressuur lijkt :(
"back to the drawing board"!

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 08:39

Anoeska27 schreef:
Sammie schreef:

Volgens mij heeft hij naar een heel andere proef gekeken dan dat ik heb gedaan. Of we moeten beiden een verschillende definitie hebben van "smakelijke aanleuning".

Nou!
Ik heb me zitten verbijten dat juryleden hier dus 81% voor geven.
In de Z2 had je hier waarschijnlijk een 4 of 5 gekregen of de aanleuning.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 08:43

Ze rijdt met spierballen ipv gevoel en lichte hulpen. Was goed te zien op de herhaling in slow motion van de ClipMyHorse beelden. Ziet er allemaal geforceerd en niet vanzelfsprekend uit, ze heeft het kunstje geleerd om de paarden kunstjes aan te kunnen leren. Heb haar pas ook zien rijden bij een rondje instructie. Je zag toen ook haar spierballen strak staan en veel spanning in haar lijf. Als je haar ziet rijden snap je ook wel waarom ze zo bezig is met het promoten van de lichamelijke conditie van de ruiter, deze manier van rijden is pure kracht sport.

Ik zie veel liever Edward rijden, zijn paarden staan altijd perfect aan de hulpen en de hulpen zijn nauwelijks te zien, hij is één met zijn paarden en dat mis ik bij Adelinde.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 12:59

Jezus wat een geruk en gepluk in de mond van Parzival zeg! Zijn onderlip vliegt alle kanten op! Ontzettend onvriendelijk vind ik dit eruit zien. Ik kan het filmpje niet uitkijken...

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 22:54

Ik vind commentaar op topruiters op bokt meestal ongefundeerd gemiep, maar deze keer ben ik het wel een beetje met jullie eens! Mond open, schuddend hoofd, veel minder lengtebuiging in de appuyementen dan gewoonlijk, en ook juist veel minder balans.. Ik snap het echt niet :n