Adelinde Cornelissen zet rentree met Parzival om in winst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Adelinde Cornelissen zet rentree met Parzival om in winst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-14 08:56

http://www.knhs.nl / http://www.bokt.nl
Ingezonden door Janderegelaa

Afbeelding
Foto: Roland Hitze

Op zaterdagavond stond tijdens Outdoor Gelderland voor de dressuurruiters de 3* Grand Prix op het programma. Daarin vierde Adelinde Cornelissen haar rentree in de wedstrijdring met Jerich Parzival N.O.P. met een afgetekende overwinning. Edward Gal legde met Glock's Voice beslag op de tweede plaats, voor de revelatie van deze wedstrijd Hans Peter Minderhoud met Glock's Flirt.

Adelinde reed weer voor het eerst sinds september vorig jaar weer een wedstrijdring binnen. "Dat ik een tijdje afscheid heb genomen van de wedstrijdsport met Parzival N.O.P. is gelegen in het feit dat ik bepaalde zaken anders wilde gaan doen. Als je wedstrijden blijft rijden ga je door in hetzelfde stramien. Zo heb ik de tijd genomen om eens een ander bitje te proberen. In de afgelopen maanden zijn we teruggegaan naar de basis, om van daaruit door te werken naar het niveau wat we vandaag hebben laten zien. We zijn er nog niet, maar deze wedstrijd was nodig als voorbereiding op de eerste observatiewedstrijd voor de WEG tijdens het CHIO Rotterdam", vertelde Adelinde.
Opvallend aan de weg die ze heeft ingeslagen is dat ze bijna alles samen met haar partner Sjaak van der Lei en de videocamera heeft gedaan. "Ik heb steeds weer teruggekeken naar wat ik had gedaan en daarbij fungeerde Sjaak als spiegel. Parzival kent alle trucjes, alleen vond ik dat het nu, nog meer dan voorheen, noodzakelijk was om alle puzzelstukjes op hun plek te leggen. Dat lukt mij nu ook beter omdat ik zelf mentaal en fysiek erg scherp ben. Zo heb ik voor mijn gevoel heel veel progressie geboekt om Parzival met lossigheid in het front door de proef te rijden en beweegt hij met meer balans door de baan. Scherp kijkend, dan hadden we nog wel een paar foutjes, maar vanaf het moment dat ik met Parzival binnenreed was hij op mij gefocust en dat was in het verleden wel eens anders. Waar ik nu aan ga werken is het vermijden van foutjes en vanuit de verbeterde balans progressie boeken".

Ook Edward Gal was een tevreden mens. "Ook voor mij was het enige tijd geleden dat ik met Voice de wedstrijdring ben binnengereden en dan heb je tijdens zo'n eerste keer altijd een paar kleine storingen. Voice is een hengst en dat komt naar voren als er naast de wedstrijdring - weliswaar achter een tribune - wordt losgereden. Dan wil hij nog wel eens afgeleid worden. Dat zal over twee weken in Rotterdam minder zijn, mede omdat Voice dan toch meer in een wedstrijdritme zit en als gevolg daarvan meer op mij gefocust is. Voor ons was deze wedstrijd een mooie oefening voor Rotterdam", aldus Edward, die daar Voice aan de start brengt van de CDI4* en met Glock's Undercover N.O.P. van start gaat in de CDI5*.

De revelatie van deze Grand Prix was het optreden van Hans Peter Minderhoud met Glock's Flirt. Deze negenjarige ruin van Florestan maakte in de eerste onderdelen van de Grand Prix een zeer sterke indruk. Hij maakte zich heel mooi groot in het front, bewoog sterk vanuit het achterbeen en leek weinig moeite te hebben met piaffe en passage. "Dit is de tweede wedstrijd waarin Hans Peter dit paard heeft gestart. Er zijn heel veel zaken die er in potentie goed uitzien, alleen moet dit paard het nog vasthouden", aldus Gal, die moest constateren dat twee van de vijf juryleden zijn partner Minderhoud met Flirt boven hem hadden geplaatst. Diederik van Silfhout eindigde met Arlando NH N.O.P. na een degelijke proef, waarin ook weer duidelijk sprake was van progressie, als vierde.

1) Adelinde Cornelissen (Nijkerk) - Jerich Parzival N.O.P. (Jazz x Ulft) - 77.860%
2) Edward Gal (Harskamp) - Glock's Voice (De Niro x Rohdiamant) - 74.180%
3) Hans Peter Minderhoud (Harskamp) - Glock's Flirt (Florestan x Gauguin de Lully) - 73.260%
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 08-06-14 16:43, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Punten toegevoegd.

FriesWytske

Re: Adelinde Cornelissen zet rentree met Parzival om in winst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 09:06

Heb het gisteren gezien via clipmyhorse. Maar vond hem vrij onrustig met zijn hoofd gedurende bijna de hele proef. Vond dan ook dat ze teveel punten hebben gekregen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 09:40

Te veel punten of te weinig is altijd aan de orde bij jurywedstrijden. Wat ik goed vind is het feit dat Adelinde gewoon, ondanks alle overwinningen, zeer kritisch kijkt naar haar eigen manier van rijden en trainen. Om een paard van deze categorie op deze leeftijd toch weer op een andere manier te gaan trainen vergt moed. Hoeveel mensen blijven bij succes niet in het oude vertrouwde hangen omdat dat prijzen oplevert.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:18

FriesWytske schreef:
Heb het gisteren gezien via clipmyhorse. Maar vond hem vrij onrustig met zijn hoofd gedurende bijna de hele proef. Vond dan ook dat ze teveel punten hebben gekregen.

Vond ik ook :j
Daarbij vind ik Parzival ook geen aansprekend paard om te zien, ik denk niet dat hij en Adelinde nog kunnen gaan voldoen aan het ideaalplaatje van dressuur wat aan het ontstaan is de laatste tijd.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:21

bigone schreef:
Te veel punten of te weinig is altijd aan de orde bij jurywedstrijden. Wat ik goed vind is het feit dat Adelinde gewoon, ondanks alle overwinningen, zeer kritisch kijkt naar haar eigen manier van rijden en trainen. Om een paard van deze categorie op deze leeftijd toch weer op een andere manier te gaan trainen vergt moed. Hoeveel mensen blijven bij succes niet in het oude vertrouwde hangen omdat dat prijzen oplevert.

Heb haar en Parzival wel vaak met een veel stillere aanleuning gezien. Dit bleef gewoon storend gedurende de hele proef. Onrust was niet alleen in stap, maar ook in draf en galop.
Snap best dat ze weer wedstrijdritme op moeten doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:32

Beter nu een nog niet een compleet rustige aanleuning dan een beest dat geen kant op kan met zijn hoofd, verandering kost tijd.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:37

FriesWytske schreef:
bigone schreef:

Heb haar en Parzival wel vaak met een veel stillere aanleuning gezien. Dit bleef gewoon storend gedurende de hele proef. Onrust was niet alleen in stap, maar ook in draf en galop.
Snap best dat ze weer wedstrijdritme op moeten doen.

Het was indd storend maar voorheen was hij altijd heel strak dat vond ik ook geen gezicht

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:39

Daar heb je gelijk in, bliver. Dat was ook niet leuk om te zien.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:45

Ik vond hem met veel meer lossigheid en in balans door de baan bewegen, ook vond ik Adelinde weer meer zoals vroeger in het zadel zitten, mooi rechtop en los in haar lichaam.
Fijn om te zien en ik ben benieuwd naar wat komen gaat op langere termijn!
bigone schreef:
Beter nu een nog niet een compleet rustige aanleuning dan een beest dat geen kant op kan met zijn hoofd, verandering kost tijd.

:j

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 11:03

Is het nog ergens terug te zien? :)

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 11:03

Is er filmmateriaal te vinden ergens?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 11:06

Denk dat ze vanmiddag weer in de ring verschijnt tijdens de kür op muziek. Dit is ook weer te volgen via clipmyhorse. Deze begint om 15.00 uur.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 11:09

FriesWytske schreef:
Denk dat ze vanmiddag weer in de ring verschijnt tijdens de kür op muziek. Dit is ook weer te volgen via clipmyhorse. Deze begint om 15.00 uur.

Is dat gewoon gratis te zien?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 11:12

Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 08-06-14 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 11:14

Top dankjewel!! :D

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 11:25

Gaat ook kijken straks.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 11:32

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 11:38

Ik snap dat ze niet meteen op haar topniveau zit met Parzival tijdens zo'n eerste proef, maar had toch wel iets meer willen zien van die verandering waar ze over spreekt. Ik had toch op wat meer lossigheid gehoopt. Ik vond dat erg tegenvallen in vergelijk met voorheen. Maar misschien komt dat over een tijdje meer tot uiting in de wedstrijd.

Ik vond het paard van Hans Peter zijn voorbenen af en toe heel vreemd bewegen en vooral in de laatste piaffe was dat heen en weer zwaaien ervan heel duidelijk te zien en niet mooi.

Ik vond Diederik ijzersterk rijden en ook Margot reed heel sterk. Vanmiddag kur kijken. :j

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 11:41

vur schreef:
Ik snap dat ze niet meteen op haar topniveau zit met Parzival tijdens zo'n eerste proef, maar had toch wel iets meer willen zien van die verandering waar ze over spreekt. Ik had toch op wat meer lossigheid gehoopt. Ik vond dat erg tegenvallen in vergelijk met voorheen. Maar misschien komt dat over een tijdje meer tot uiting in de wedstrijd.

Ik vond het paard van Hans Peter zijn voorbenen af en toe heel vreemd bewegen en vooral in de laatste piaffe was dat heen en weer zwaaien ervan heel duidelijk te zien en niet mooi.

Ik vond Diederik ijzersterk rijden en ook Margot reed heel sterk. Vanmiddag kur kijken. :j

Dat was inderdaad vreemd om te zien, die piaffe van het paard van Hans Peter. Margot en Diederik waren inderdaad ook goed bezig.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 12:05

Wat ontzettend goed dat een ruiter op dat niveau zichzelf onder de loep heeft durven leggen.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 12:14

Was zelf erg gecharmeerd van Diederik met Arlando, wat een fantastisch paard en keurig netjes gereden.

Galantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 12:21

Waar kun je de proeven terugkijken?

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 12:32

Vond de combinatie Diederik en Arlando prachtig om te zien. Echt super dat ze hem willen behouden voor de olympische spelen!

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 13:02

Heb de combi Adelinde en Parzival nooit als allerfijnste om naar te kijken ervaren... :o Durf dat nu pas te uiten, haha, want ze hebben natuurlijk ontzettend veel gewonnen.
Vind de amazone geregeld strak op haar paard tonen met een wat 'stijve' nek en erg opgeprikt hoofd. Paard oogt niet echt blij en ontspannen. Wel heel moedig dat ze nog steeds sleutelt aan mooiere en betere resultaten en daar zelfs voor van trainer gewisseld is.

Doe mij toch maar de heren van tegenwoordig! *\o/* Wat een plezier om naar dat talent van mens en paard te kijken.
En voor ik heel Bokt over mij heen krijg: néé, ik doe het Adelinde niet na, en néé, ik kan het zelf niet. Maar ik mag best zeggen hoe ik het plaatje ervaar toch?!

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 13:15

Ik heb de proef ook gekeken en vind wel dat er meer rust is in de proef. Hij lijkt wat minder "gestressd" zeg maar door de omgeving. Ben het wel eens met wat men zegt over de aanleuning. Deze ziet er onrustig uit, maar denk dat er niet veel paarden zo los kunnen lopen in hun lijf en toch super stil in de aanleuning kunnen zijn als Valegro. Dat paard zie je amper me te zijn hoofd bewegen tijdens welke oefeningen dan ook.
Parcival is wel vooruit gegaan vind ik en ik vind de manier waarop Adelinde naar haar zelf en haar paard kijkt wel top. Dat getuigd wel degeljjk dat zelf een top amazone is.
Wat me wel opviel is dat haar stang bijna de gehele proef zowat horizontaal in zijn mond hangt .... vind dat dan weer niet zo fijn om te zien .....