Staarten van Belgische trekpaarden nog steeds geamputeerd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Staarten van Belgische trekpaarden nog steeds geamputeerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 22:08

Belga / http://www.demorgen.be/
Ingezonden door Veulen84

Bij haast alle gefokte Belgische rastrekpaarden is de staart weggenomen, ondanks een verbod sinds 2001. "Er zijn inderdaad bepaalde dierenartsen die zich, weliswaar onder zware druk, nogal welwillend op een uitzondering in de wet beroepen om de staart weg te nemen omwille van folklore", luidt het bij de Orde van Dierenartsen, die de praktijk betreurt. Door een lacune in de wet is het momenteel echter moeilijk om die dierenartsen aan te pakken.

Op prijskampen voor Belgische trekpaarden blijkt steevast dat er nauwelijks paarden zijn bij wie de staart niét is weggenomen. De dierenwelszijnswet verbiedt nochtans het amputeren van de staart bij trekpaarden sinds 2001.

"Als er een medische reden daartoe is, kan het wel nog", zegt Sarne De Vliegher, voorzitter van de Nederlandstalige Gewestelijke Raad van de Orde der Dierenartsen. "Maar bepaalde dierenartsen gaan nogal welwillend om met die uitzondering in de wet, weliswaar onder zware druk van de paardenfokkers, die omwille van folklore willen dat de staart gecoupeerd wordt. Ze voelen zich gesterkt door uitspraken van bepaalde politici, die niet achter het verbod staan."

Door een lacune in de wet, die niet duidelijk stelt hoé dierenartsen de medische noodzaak van de ingreep moeten bewijzen, kan momenteel weinig aan de problematiek worden gedaan. Eind mei nog werd omwille van juridische twijfel een dierenarts vrijgesproken door de Orde.

De Raad van Dierenwelzijn trekt aan de alarmbel. Bij de Koninklijke Maatschappij het Belgisch Trekpaard kon geen reactie worden verkregen. Ook de paardenfokkers zelf zijn bijzonder karig met commentaar.

Wesco

Re: Staarten van Belgische trekpaarden nog steeds geamputeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 22:16

Het verbaasd mij niks dat het KVTH en de fokkers geen commentaar geven. Gewoon verbieden op de keuringen die gecoupeerde staarten.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 22:18

Wesco schreef:
Het verbaasd mij niks dat het KVTH en de fokkers geen commentaar geven. Gewoon verbieden op de keuringen die gecoupeerde staarten.

+1
Helemaal mee eens.

Daarbij kunnen die paarden niet eens de vliegen van hun lijf verjagen en het staat ook nog eens oerlelijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 22:31

Zolang er geen paarden die gecoupeerd zijn worden geweigerd bij keuringen of niet worden geplaatst, blijft dit probleem bestaan.

Als de fokkers dreigen dan niet meer te fokken, dan zij het zo. Maar door de lakse regelgeving en het nog steeds plaatsen van gecoupeerde dieren gaat men dit probleem echt niet de wereld uit helpen.

Couperen van paardenstaarten is in mijn ogen pure mishandeling!

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 22:33

Afschaffen die uitzondering in de wet.
Als je de staart dan toch korter wil,knip de haren dan weg tot de staartpunt.

wallance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 22:54

Ze hebben het nu over de nederlandse dierenartsen, maar hoeveel paarden worden er wel niet in Frankrijk gecoupeerd?

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 22:57

Las het ook op HLN, echt triest...

Zeker de regel over geen commentaar van de verenigingen en de fokkers..
Zolang het niet afgestraft word op keuringen zal het inderdaad niet veranderen, spijtig dat dierenwelzijn nog steeds minder belangrijk is dan geld en status.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 23:26

Super dat het weer eens in het nieuws komt! Hoe meer aandacht er aan besteed wordt hoe beter.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 23:27

8nnemiek schreef:
Super dat het weer eens in het nieuws komt! Hoe meer aandacht er aan besteed wordt hoe beter.

Al die aandacht gaat het probleem niet uit de weg helpen als er niet op adequate manier eindelijk eens ingegrepen wordt.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 00:18

Idd, gewoon verbieden op de keuring! Belachelijk dat dit nog steeds gebeurt :n

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 00:19

Ik las de titel op de voorpagina en dacht dadelijk dat dit verbod toch al heel lang bestaat.

Typisch België dat er altijd wel achterpoortjes openstaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 00:20

Ik ben van mening dat je het op het niveau van de keuringen dient aan te pakken. Aangezien je de fokkers niet kunt bereiken en alle protesten van hogerhand niet gehoord lijken te worden.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 07-06-14 00:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 00:20

Tieneke schreef:

Niet alleen in Belgie, wat zou je zeggen van Frankrijk?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 00:22

Tieneke schreef:
Ik las de titel op de voorpagina en dacht dadelijk dat dit verbod toch al heel lang bestaat.

Wauw, weer lekker vriendelijk. Gebeurt ook in andere landen hoor >;)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 00:24

Ik ben zelf Belg hoor ;-) In België kan er erg veel wat elders toch niet waar zou zijn, en niet alleen op vlak van paarden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 00:26

xAnthea schreef:
Tieneke schreef:

Wauw, weer lekker vriendelijk. Gebeurt ook in andere landen hoor >;)

reageer je nu zo onvriendelijk omdat je meteen maar hebt aangenomen dat ze dat als Nederlander zegt? Want ze woont namelijk in België :Y)

Typisch belgië snap ik niet helemaal, het gaat toch om Belgische trekpaarden in Nederland? Toch niet om het feit dat dat in belgië gebeurd?
Het zou gewoon verboden moeten worden op de keuring.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 00:29

Maartje, dat kon ik er niet helemaal uit opmaken, of het om paarden in NL gaat, dus dat weet ik niet. Ik bedoelde maar dat België echt een land is met wetten waar enorm veel haken en ogen aan. En heel toevallig ben ik de laatste week ontzettend veel bizarre situaties tegengekomen (op alle vlakken) waaruit dat blijkt. Maar blijkbaar heb ik nogal wat plotse ophef veroorzaakt :+

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 00:32

Maakt me niet uit van waar ze is, maar ik vind dat dat geen terechte uitspraak is. Die staarten worden ook elder geamputeerd en ik doel daar op.
In elk land is er wel iets niet goed. Daarbij gaat dit topic over de gecoupeerde staarten en niet over wat er goed en slecht is in Belgie. Dus dat 'typisch Belgie' vatte ik op alsof zij dacht dat het enkel in Belgie gebeurt en daar ben ik het niet mee eens. Maar het gaat dus om meer, oke, maar daar gaat het topic niet over dus dat kon ik niet uit die zin afleiden :D

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 00:34

Oowkeej... Ik vind van wel. En je kan natuurlijk ook altijd vragen hoe ik iets bedoel alvorens er bam op te gaan zitten :+ Slaapwel!

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 00:37

Jij zou je zin duidelijker kunnen maken? :') Sorry, dat is maar flauw :+
En sorry voor mijn 'aanval' dan, het was voor mij niet duidelijk en daarmee vond ik het een rare uitspraak.

Maar goed, terug naar het onderwerp :=

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 05:50

wallance schreef:
Ze hebben het nu over de nederlandse dierenartsen, maar hoeveel paarden worden er wel niet in Frankrijk gecoupeerd?

Weinig :+.
Wordt gewoon thuis gedaan meeste fokkers doen het zelf en DA "moet" alleen verdoven. Scheelt hoop gereis ;), hebben overigens wel ergens contactje in frankrijk om zogenaamd te bewijzen.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 06:01

We zouden toch 1 Europa zijn??! Daarvoor hebben we toch onlangs gestemd?
Dus waar het ook gebeurd, Nederland, België, Frankrijk of waar dan ook in Europa, flink aanpakken dit soort belachelijke gedoe!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 06:17

Dit artikel gaat over België en niet over Nederland, maar volgens mij heeft niet iedereen dat door. Het komt ook niet heel duidelijk naar voren in het artikel. Naja, het is dus al met al dezelfde situatie als in Nederland.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 06:24

VickyS schreef:
Afschaffen die uitzondering in de wet.
Als je de staart dan toch korter wil,knip de haren dan weg tot de staartpunt.

denk niet dat dat kan, gezien je voor dieren (niet alleen paarden) die hun staart breken, of een fikse ontsteking eraan hebben oid het soms beter en gezonder kan zijn om te amputeren ipv te behandelen.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 07:35

De Orde is Belgisch, Sarne ook, dus het gaat idd om België. Al vermoed ik dat zich in nl hetzelfde voordoet.