Acteur War Horse allergisch voor paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Acteur War Horse allergisch voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 11:42

http://www.anp.nl / http://www.bokt.nl / http://www.rtlnieuws.nl/
Ingezonden door Bokker KootMiraDrum

Afbeelding
Foto: Wikimedia Commons

Acteur Simon Heijmans is één van de hoofdrolspelers van theaterspektakel War Horse, dat half juni in première gaat. De repetities zijn nu in volle gang. Zes vragen aan de 24-jarige acteur.

Waarin verschilt War Horse van andere voorstellingen?
“Wat ik bijzonder vind is de samenkomst van acteurs uit verschillende disciplines. Acteurs uit de musicalhoek, fysieke acteurs en acteurs die uit het toneel komen zitten nu in één cast. Ik vind het een goede ontwikkeling dat die grenzen vervagen. Een van de unieke dingen aan deze productie is de grote schaal: een cast van 35 man en zeker nog eens datzelfde aantal mensen achter de schermen. Doordat verschillende organisaties zijn gaan samenwerken, kon deze voorstelling er komen. Dat was niet gelukt door één individuele producent. Ook hoe er met poppen wordt gewerkt, is iets dat we in Nederland nog niet gezien hebben.”

Wat is jouw rol in het stuk?
“Ik speel Billy, het neefje van hoofdpersoon Albert. Hij is de jongen die van zijn vader het paard Joey krijgt, en waar ik enorm jaloers op ben. Als de Eerste Wereldoorlog uitbreekt, moet Joey naar het front. En ik ook, want ik ben oud genoeg voor de dienstplicht. Aan het front ben ik degene die voor Joey zorgt en met hem de strijd in gaat. Via Billy volg je het verhaal van heel veel jonge jongens die moesten gaan vechten.”

Het klinkt als een rol waarbij je continu op het podium staat?
“Ja, al is dat niet alleen maar als Billy. Eigenlijk alle acteurs - zelfs Kay Greidanus, die de hoofdrol speelt - hebben ook een aantal ensemble-rollen. Er zitten enorm veel scenes in het stuk met grote massa's: dorpelingen, soms hele legers die tegenover elkaar staan. Iedereen heeft meerdere dubbelrollen.”

Is de echte hoofdrol niet voor de paarden?
“Zeker wel ja. De hele voorstelling volg je Joey en de andere paarden. Elk paard op het podium wordt 'gespeeld' door drie acteurs in een enorme beweegbare constructie. Het ziet er fantastisch uit: als je als acteur tegenover zo'n paard staat, vergeet je dat er mensen in zitten. Ze bewegen echt als paarden, het ziet er heel organisch uit.”

Hoe hebben jullie je voorbereid op het stuk?
“Een groot deel van onze voorbereidingen zijn fysiek geweest. De puppeteers, die in de paarden zitten, moeten heel sterk zijn. Maar ook de andere acteurs zijn in de voorstelling veel aan het rennen, vallen en vechten. Dus om iedereen in goede conditie te houden, beginnen we elke dag met een bootcamp of een yogasessie. Verder hebben we een college gehad over de Eerste Wereldoorlog en zijn we een dag onder handen genomen door een drill-sergeant van het Nederlandse leger.”

Stel: ik hou niet van paarden. Is het dan wel een voorstelling voor mij?
“Ik was ook zo iemand: ik ben echt allergisch voor paarden. Als ik er eentje zag, bleef ik er dus uit de buurt. Maar nu ik meer over ze geleerd heb, ben ik helemaal om. Het zijn prachtige dieren. Bovendien is het verhaal veel groter dan alleen de paarden. We weten in Nederland vrij weinig van de Eerste Wereldoorlog, terwijl het wel veel impact heeft gehad op de rest van de Europese geschiedenis. En het is sowieso een unieke voorstelling: je krijgt iets te zien dat je werkelijk waar nog nooit eerder het gezien. Het is groots en spectaculair, maar ook persoonlijk en ontroerd.”

_Lott_Wanda_

Re: Acteur War Horse allergisch voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:56

Onwijs gaaf stuk! Ben dinsdag gaan kijken in carree en heb ernorm zitten genieten van deze tray-out!! Super acteurs en super mooie beestenpoppen!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:13

Heb hem ook dinsdag gezien. Hoewel er hier en daar nog iets beter op elkaar ingespeeld moet worden (wat logisch is, en bij bijna elk toneel/musicalvoorstelling) zetten ze nu al een fantastisch stuk neer! Ben erg benieuwd hoe deze show zich gaat ontwikkelen, en heb diep respect voor de puppeteers en de hele cast.
Kregen al een staande ovatie, en kan alleen nog maar mooier en beter worden.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 13:04

Ik was er dinsdag ook. Echt genoten!

_Lott_Wanda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:27

Haha grappig dat we er allemaal op dinsdag waren.. het fluiten op zn vingers moet nog wel even geoefend worden ja!

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 18:54

Ik was er ook dinsdag :)
Geweldig stuk!

Hanssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 19:42

Oah wat onwijs gaaf. Ik wil er echt supergraag naartoe!

Mandytj89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 19:55

Ik ga zaterdag.. Ben echt benieuwd!

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 21:27

Ik was er gisteren, zwaar onder de indruk. Ook hier staande ovatie :) Je moet er soms wel beetje 'doorheen' kijken en let niet op de galop, maar echt prachtig gedaan en bravo voor de puppeteers, die nemen met z'n tweetjes én dat hele paard en soms de acteur er ook nog eens bij op hun schouders!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 23:42

Ja een slordige 45kg plus max 75 kg van de ruiter...Paard bestaat trouwens uit 3 mensen, dat hoofd weegt ook nog wel wat hoor ;)
Galop is idd een van de dingen waar ik op doelde toen ik zei dat ze nog iets beter op elkaar ingespeeld moeten raken. Zo ongeveer elke acteur in dit stuk heeft dubbelrollen, en ze spelen nooit 2 dagen achter elkaar het grote paard, waardoor het dus wat langer duurt voor je volledig in zo'n rol zit.
Ik had serieus momenten dat ik even vergat dat er nog puppeteers waren hoor, en vond Kay ook echt goed spelen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 05:44

Ik ben zo benieuwd. Wilde er speciaal voor toen naar london voor afreizen. Tot ik hoorde dat die hier kwam :D
Ik ga er er rond augustus heen (met mijn verjaardag)
Kan niet wachten *D

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 05:51

Het stuk is echt prachtig!

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 06:20

ik ga over een paar maanden pas.. maar heb er enorm veel zin in

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 09:26

darkadia schreef:
Ja een slordige 45kg plus max 75 kg van de ruiter...Paard bestaat trouwens uit 3 mensen, dat hoofd weegt ook nog wel wat hoor ;)

Ja maar bedoelde meer dat er maar twee echt dat hele frame + acteur dragen, das best weinig voor zoveel gewicht vond ik :) Dat paardenframe weegt ziet er toch best zwaar uit :)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 12:31

Ow leuk, dat het artikel nu hier staat.
Ik ga 28 juni in Carré.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 21:33

Ik durf er niet heen :+ ik vond de film zó geloof waardig maar zó mooi! Maar durf ee echt niet heen dan lijkt het helemaal echt en hou ik het helemaal niet meer droog :')

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 15:54